Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisene kraftig opp på ID4?

Startet av Bjoris, tirsdag 26. januar 2021, klokken 12:29

« forrige - neste »

telcontar

Skal de prise seg helt ut med AWD, så finnes det nok av konkurrenter. Godt en har mange alternativer i 2021 og 2022.

chargedup

Det at selgere hos Møller nå prøver å si at prisene skal opp etter 1st er/blir utsolgt må man ta med en klype salt. Selgerne er opptatt av å selge flest mulig biler NÅ. id4 er nå priset ca likt som mach-e, setter VW opp prisen vil mach-e bli mer attraktiv. I forhold til VAG sine egne biler, både Enyaq og id3, er id4 priset alt for lavt, så at prisen blir hevet er ikke utenkelig. VAG har jo vist med prisingen av id4 at de har blitt uforutsigbare, så hvordan prisingen blir fremover er vanskelig å spå ;)

Sitat fra: HelEl på onsdag 27. januar 2021, klokken 08:58
Men enig i at det har blitt vel my rot, og skoda rykker nå opp på oppløpssiden og kanskje passerer vw. Bilene er jo ganske like, og er spent på om skoda har kontroll på sw, eller om de har arvet utfordringer fra vw. Går det knirkefritt der og fortsatt utfordringer hos vw etter at siste programvare er lansert, så har vi kanskje gjort et feil valg.
Vil tro at Enyaq vil få akkurat de samme problemene som id4 evt vil ha. Bilene bruker de samme komponentene, datamaskinene er helt like og software er sannsynligvis helt lik (bortsett fra logoen/lydene når du starter opp). VAG er VAG, samme biler med forskjellig innpakning (karosseri og interiør). At id4/Enyaq er feilfrie fra start (ei heller etter flere år, de fleste elbilene har noen kameler man må svelge) tror jeg ikke, men at de har fikset de største feilene fra id3 (feks 12V) regner jeg med.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

unik42

Fikk trykke litt på Enyaq infotainment i går og det kan bekreftes at det er akkurat samme software, bare med et annet skall.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Jorn01

Tviler på om norske distributører (inkludert nevnte selger) faktisk vet hvordan prisingen på AWD blir ennå. Hvis så var tilfelle burde det ha lekket ut mer konkrete antydninger om prisnivå nå.
Min gjetning blir derfor at VW sentralt kan ha gått ut med en antydning om at en ikke kan forvente like offensiv prising på AWD som på bilene som gikk ut først - for å forberede markedet/de som har forhåndsreservert.
Men, så spørs det jo hvor mye VW kan skru opp prisene hvis de har ambisjoner om at ID.4 skal nå veldig høyt opp på salgslistene. Da bør de jo helst ende opp med å "overraske" markedet positivt uansett.
Jeg regner med at flere enn meg allerede har valgt å stå over minst en bil pga lite attraktiv prising.
Sitat fra: telcontar på onsdag 27. januar 2021, klokken 10:08
Skal de prise seg helt ut med AWD, så finnes det nok av konkurrenter. Godt en har mange alternativer i 2021 og 2022.
+1

ID4

En venn av meg vurderer også å bestille. Han fikk denne meldingen av forhandler han var i kontakt med:

"fabrikken stopper å produsere disse på førstkommende torsdag. Da vil likt utstyrt biler gå opp ca 30-40.000.-  Så her må man bestille bil i dag"

Så Bjoris har antagelig rett sine antagelser.

unik42

Det må da være Max i så fall? Kan ikke forstå at 1st skal koste 40.000 mer.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Øyvind.h

#21
Hehe. Ikke første eller siste gang en selger sier at kunden må kjappe seg for å få god pris :D
Tipper det blir som ved prisøkning for andre modeller. En kampanje avsluttes, en annen starter. Noen ganger skjult i lave renter og "med på kjøpet" opplegg, andre ganger ved at rabattene sitter løsere. Jeg har i hvert fall ikke god erfaring med pris på biler fra VAG i de verste pressperiodene. Langt mer hyggelig å diskutere pris når ventelistene har gått ned :)

Det kan være veiledende pris justeres litt opp, men det blir helt sikkert mulig å gjøre gode ID4 kjøp i 2021-22 og fremover. For øvrig dukker dette temaet opp igjen og igjen og igjen. Må si jeg er overrasket over hvor ekstremt fokuset er på prisen på ID4 ST vs kommende kampanjer. Har du lyst på bilen, kjøp den. Har man ikke lyst på den, dropp å kjøpe. Om prisen oppleves så ekstremt usikker og risikabel bør en nok vurdere om det å kjøpe bil fra VAG er det rette. De kjører ofte forskjellige typer kampanjer, pakkepriser, forskjellige rabatt-fleksibilitet osv. Alt avhengig av salgsmål og etterspørsel.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ID4

Sitat fra: unik42 på onsdag 27. januar 2021, klokken 13:34
Det må da være Max i så fall? Kan ikke forstå at 1st skal koste 40.000 mer.

Nei dette var First. Vi får vel svaret ganske snart. Men ser ikke grunn til at de skal skrive dette uten at det begrunnet. Tenker vi får nye priser på hele modell rekka (med unntak 4wd) i løpet av uka :)

Trond.m

Sitat fra: HelEl på onsdag 27. januar 2021, klokken 13:27
"fabrikken stopper å produsere disse på førstkommende torsdag. Da vil likt utstyrt biler gå opp ca 30-40.000.-  Så her må man bestille bil i dag"
Det kan godt hende, men da går jo sikkert 10-11.000 til 20 tom hjul som de fleste ikke vil kjøpe. Og så er det vel tillegg for sort tak og sølvlisten, som de fleste ville betalt for å slippe. Så det koker sikkert ned til 10-20K for en aktuell bil. Det er jo penger det også, men så kommer det sikkert en kampanje til våren der prisen er under dagens pris på 1St. 😉

golo

Sitat fra: Trond.m på onsdag 27. januar 2021, klokken 14:50
Sitat fra: HelEl på onsdag 27. januar 2021, klokken 13:27
"fabrikken stopper å produsere disse på førstkommende torsdag. Da vil likt utstyrt biler gå opp ca 30-40.000.-  Så her må man bestille bil i dag"
Det kan godt hende, men da går jo sikkert 10-11.000 til 20 tom hjul som de fleste ikke vil kjøpe. Og så er det vel tillegg for sort tak og sølvlisten, som de fleste ville betalt for å slippe. Så det koker sikkert ned til 10-20K for en aktuell bil. Det er jo penger det også, men så kommer det sikkert en kampanje til våren der prisen er under dagens pris på 1St. 😉
Helt enig, jeg hadde ikke tatt 20" hjulene om jeg hadde fått oppgraderingen gratis og jeg hadde vurdert å betale for å slippe sølvlisten.

Chimp

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 26. januar 2021, klokken 16:27
Billigste ID4 77kwh koster ca 385.000 kr i Tyskland. Euroen har en fallende trend. Så ingenting ang prisen er garantert.

Trekker frem denne igjen. Folk ser ut til å glemme effekten euroen har på bilpriser. Ingen grunn til at de skal opp på sikt. Kan skje et kortsiktig hopp, men hvis prisen i utlandet er mye lavere vil det tvinge møller til å sette ned prisen

ihaal

385 000 pluss varmepumpe (8000), vinterdekk (20000), metalikk (7000), hengerfeste (10 000) osv? Da lander du på 430ish, over det en 1st koster hvis du har fått en grei del.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Trond.m

Sitat fra: ihaal på onsdag 27. januar 2021, klokken 21:36
385 000 pluss varmepumpe (8000), vinterdekk (20000), metalikk (7000), hengerfeste (10 000) osv? Da lander du på 430ish, over det en 1st koster hvis du har fått en grei del.
Regner med at dette er tipping 😉. Mener varmepumpen er priset til over 11000 på id.3 city utgaven, men det er nok mest for å få folk til å kjøpe mer påkostede modeller. Prisene skal vel komme i løpet av helgen, så da får vi faciten.

unik42

Er oppvarmet og isolert frontrute standardutstyr på alle utgaver?
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

ID4

Sitat fra: unik42 på torsdag 28. januar 2021, klokken 08:36
Er oppvarmet og isolert frontrute standardutstyr på alle utgaver?

Det vet vi vel ikke før vi har fått sett de nye modellene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA