Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan Leaf 2013-2017 modell - Kjøre Oslo - Bergen om vinteren

Startet av geddie, fredag 22. januar 2021, klokken 13:55

« forrige - neste »

geddie

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe en 2017 Nissan Leaf 30kwh i nærheten av Oslo og kjøre den over til Bergen nå i vinter. Jeg har ingen erfaring med elbil og lurer på om dette lar seg gjøre eller om det er risikosport. Vi har ikke landet bil enda og om det ikke blir 2017 modellen, så er en eldre versjon aktuell.

Så spørsmålet blir da todelt. Er det ok å kjøre Oslo-Bergen om vinteren med:
1) Nissan Leaf 30 kwh
2) Nissan Leaf 24 kwh

Setter pris på kommentarer og innspill. 

plataris

Det bør gå helt fint. Bruk abetterrouteplanner (nettside) til å planlegge turen. Legg inn litt marginer på forbruk sammenliknet med standardforbruket. Det finnes jo så mange ladestasjoner nå at det bør gå fint.

Men hadde unngått å kjøre f.eks. fredag fra Oslo, med tanke på hyttetrafikk. Da blir du plutselig stående i mye ladekø.
Volkswagen ID.4 1st - bestilt
Nissan e-NV200 40 kWh 2018 varebil
Nissan Leaf 30 kWh 2017 - 75.000 km - 95 % SOH

geddie

Takk for svar Plataris. Den nettsiden var fin  :+1:

Vet du om nettsiden antar at Leaf'en har varmepumpe og batterivarmepakke? Det vil jo påvirke rekkevidden, så det er kanskje mulig å skru dette av og på, men jeg fant ikke ut av det på nettsiden.

Thomas Parsli

#3
Sitat fra: geddie på fredag 22. januar 2021, klokken 15:06
Vet du om nettsiden antar at Leaf'en har varmepumpe og batterivarmepakke? Det vil jo påvirke rekkevidden, så det er kanskje mulig å skru dette av og på, men jeg fant ikke ut av det på nettsiden.

Du velger selv bilmodell på ABR, så den blir ganske nøyaktig.
Battervarmeren er kun for å unngå frostskader, den gjør ingen ting for rekkevidden (og kan heller ikke skrus av).

Bruker du ABR får du neppe overraskelser på turen, største utfordring er nok å fikse abonnement hos ladeoperatører :)

Her er turen med en 30kWh, ved -5 grader og regn/snø:

5 ladestopp på til sammen to timer
8,5 timers tur totalt

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=a27a9cde-d860-4084-b4b3-247b55c93063
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Sjalabais

Vi har en 2012 Leaf med 24kWt batteri og elleve streker igjen. Jeg vil anslå at maks rekkevidde i dette været, og særlig over fjellet på ruglete snø/is med litt varme på, ikke er vesentlig lengre enn 60, maks 70 kilometer. Da er jeg litt risikoavers og tenker at jeg ikke skal komme frem til ladestasjon med så godt som tom bil. Vi har ca 60 km til Voss herfra og denne turen hadde jeg rett og slett ikke helt turt å ta nå. Så er lading fra 80 til 100% nokså tregt på ChadeMo også.

Det er nå ett innspill blant flere, men særlig når elbil er ny for deg kan det bli en stressende tur.

Sparetips: Hold deg til fartsgrensen, kjør mest mulig på cruise control, slå av det tussete varmeapparatet, om du kan, og bruk sete- og rattvarme istdf. Vær obs på at HVACen på Leafen er omtrent på nivå med en bil fra 60-tallet. Unngå dugg på rutene for alt det er verdt, for det er vanskelig å få vekk igjen.
2012 Leaf Tekna

geddie

Ok, det er godt å vite at den planleggeren fungerer godt.

Det finnes vel mange forskjellige selskaper når det kommer til ladestasjoner. Er det sånn at jeg må tegne medlemskap i alle eller finnes det et selskap man kan melde seg inn i og så kan man bruke alle ladestasjoner?

geddie

Sjalabais, godt innspill. Tenker også det kan bli stress. Har sjekket fraktpris og det ligger på kr.3300 og tenker at det er verdt det.

geddie

Det finnes jo flere selskaper med ladestasjoner. Er det slik at man må tegne abonnement hos alle eller finnes det et selskap man kan tegne abonnement hos som gir tilgang til alle ladestasjoner?

Hansi

Du må dessverre tegne abonnement hos alle, ladeoperatørene viser dessverre liten vilje til å gjøre hverdagen enklere for deres kunder ved å støtte kortbetaling eller roaming, forhåpentligvis blir de snart tvunget til det.

Hvis du kjøper 30kWh med godt batteri med 12 batteribarer og er forberedt på å kjøre med tidvis lav hastighet og lite varme/lav komfort og bruke en del tid på lading tenker jeg det bør være overkommelig, men du bør ta stilling til hvor mye du er villig til å utsette deg for for å spare et par tusenlapper. 
Jeg vil ikke anbefale en slik tur med 24 kWh for noen uten erfaring med elbil.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

geddie


jkirkebo

Sitat fra: Hansi på fredag 22. januar 2021, klokken 19:18
Du må dessverre tegne abonnement hos alle, ladeoperatørene viser dessverre liten vilje til å gjøre hverdagen enklere for deres kunder ved å støtte kortbetaling eller roaming, forhåpentligvis blir de snart tvunget til det.

Jeg vil vel ikke helt kalle det abonnement, når det ikke er snakk om kostnader.

Man må registrere seg hos alle ja men det er jo en engangsjobb som ikke tar alt for lang tid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

plataris

Og hvis du kan, planlegg turen til et tidspunkt når det ikke er kaldere enn -10 til -15 grader. Jeg har selv en 30 kWh Leaf, og det skjer noe med forbruket når det er veldig kaldt.. kanskje fordi varmepumpa ikke er særlig effektiv på veldig kalde temperaturer.

For meg ville det vært en spennende tur, men det er nok lurt med erfaring med elbil som noen nevner her. Ikke la deg lure av gjenstående kilometer på displayet, ofte er det vesentlig kortere. Og lad heller en gang for mye enn for lite.
Volkswagen ID.4 1st - bestilt
Nissan e-NV200 40 kWh 2018 varebil
Nissan Leaf 30 kWh 2017 - 75.000 km - 95 % SOH

Powerflux

Punkt nummer 1 er å sette opp LeafSpy Pro!
Her ser du forbruk og gjenværende energimengde ned på desimal nivå!
Kunne aldri kjørt 1 gen. Leaf snart 160000 km og ofte langt forbi komfortsonen uten denne geniale appen!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

plataris

LeafSpy Pro bifalles! Men igjen; Hvis du aldri har kjørt en Leaf og skal bruke denne første turen er jeg usikker på hvor stor nytte du får ut av det. Du kan jo kjøpe inn og lese litt om appen før du drar, så vil du jo få litt tid underveis (pga lading) til å sette deg inn i hvordan den fungerer.
Volkswagen ID.4 1st - bestilt
Nissan e-NV200 40 kWh 2018 varebil
Nissan Leaf 30 kWh 2017 - 75.000 km - 95 % SOH

hemi

Kanskje det er ledig plass på bilfrakter? koster bare noen få tusenlapper

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA