Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan Leaf 2013-2017 modell - Kjøre Oslo - Bergen om vinteren

Startet av geddie, fredag 22. januar 2021, klokken 13:55

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Noen tips om lading:
Med 24-kwt batteri, får man full ladehastighet på 48kw opptil ca halvfullt batteri, og deretter går ladestrømmen nedover, og man får lyst til å reise videre. Med et ganske nytt batteri, og ideele temperaturer, kan du få full ladefart opptil ca 60%, mens ofte kan ladehastigheten gå nedover fra ca 30-40%.  Er batteriet eldre, kan det være vanskelig å finnne noe arbeidsområdet hvor du får full ladehastighet.
Har du kaldt batteri, så kan du knapt snakk om hurtiglading, og det batteriet bør være ganske tomt når du hurtiglader. Har du kaldt batteri, gjelder det å starte turen  fullada, så man kan kjøre inn forsiktig og få en lunk, før man hurtiglader.
Med 30-kwt batteri får du full ladehasthet opptil mye høyere SOC, problemet hvis du gjør det, er at du kan kjøre batteriet svært varmt,men det behøver ikke være noe problem om vinteren.  Ellers er det overlatt til bilisten å stoppe ladinga i tide. Enkelte batterier kan være kjørt varme, og de har tapt seg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA