Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

M3P 2021, hardere på rattet?

Startet av Kjettern, fredag 22. januar 2021, klokken 00:00

« forrige - neste »

Kjettern

Hei!
Fikk endelig kjørt en litt lengre tur med min nye m3p 2021. Alt er veldig bra så langt (for uten alle småfeil og den forbaskede regenen). Har hatt en 2019 LR og der var rattet veldig deilig og lett. Har nå samme instilling på m3p og rattet er tyngre, nesten som normal instilling på LR'n. Dekkene og dimensjon er like. Noen andre som opplever det samme?
Model 3 LR 2019 Sort
Model 3 P 2021 Blå

apehest

"lett på rattet" er ikke noe man ønsker seg i en sportsbil, snarere tvert imot, så det høres veldig bra ut.

helge89

Performance har +35 mm offset, mens LR har +40 mm på felgene.
Spørs om du kjenner -5 mm offset dog...

Du har også stivere fjærer som kan ha effekt på caster etc. når du svinger.


Begge deler vil i prinsippet gi mer motstand i rattet når du svinger.

Kjettern

Sitat fra: helge89 på fredag 22. januar 2021, klokken 00:32
Performance har +35 mm offset, mens LR har +40 mm på felgene.
Spørs om du kjenner -5 mm offset dog...

Du har også stivere fjærer som kan ha effekt på caster etc. når du svinger.


Begge deler vil i prinsippet gi mer motstand i rattet når du svinger.
Skjønner! Mulig fjærene spiller inn. Tror faktisk felgene er samme ET som på LR for det er aftermarket.. Og jeg skjønner at en sportsbil skal være tyngre på rattet ved banekjøring, men ved cruising til hytta er det digg med litt lett ratting.
Model 3 LR 2019 Sort
Model 3 P 2021 Blå

Randeboy

Sitat fra: apehest på fredag 22. januar 2021, klokken 00:11
"lett på rattet" er ikke noe man ønsker seg i en sportsbil, snarere tvert imot, så det høres veldig bra ut.

Tungt rattet vanlig personbil på vei?
På bane, ja da vil man ha det litt tyngre å fastere men er absolutt ikke noe man foretrekker eller trenger til daglig, det gjør bare lengre kjøring slitsom.

Woodbear

Litt tyngre er den, gikk fra 2019lrawd til 2021p
Merka det da jeg testa p i høst og rett fra lr til p og tilbake
Er nok 20 tommerne. Men fortsatt  mere enn lett nok i comfort, men ja.
Merka også min lr ble litt lettere da jeg bytta fra 19 sommer til 18 vinter
2021 model 3 hvit performance.

thebadger

Sitat fra: Kjettern på fredag 22. januar 2021, klokken 00:00
Hei!
Fikk endelig kjørt en litt lengre tur med min nye m3p 2021. Alt er veldig bra så langt (for uten alle småfeil og den forbaskede regenen). Har hatt en 2019 LR og der var rattet veldig deilig og lett. Har nå samme instilling på m3p og rattet er tyngre, nesten som normal instilling på LR'n. Dekkene og dimensjon er like. Noen andre som opplever det samme?
Den er tyngre, men LR er på ingen måte lett.
Det sagt så kjører jeg med hardeste innstilling på min P, men kanskje jeg er en raring?

Syklist

Normalt at Performance dekkene gir mer friksjon og at det blir tyngre. Det er jo bare å skifte til Comfort innstilling dersom det er for tungt.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

trykkertor

Sitat fra: NilsJ på fredag 22. januar 2021, klokken 09:49
Normalt at Performance dekkene gir mer friksjon og at det blir tyngre. Det er jo bare å skifte til Comfort innstilling dersom det er for tungt.
Hmmm..... lese første post en gang til kanskje?  ;)

Woodbear

Vil si meg enig at comfort på p er relativt likt standard på lr
2021 model 3 hvit performance.

Steffenf

Jeg har lr 2019. Den syntes rattet er altfor tungt selv med den letteste innstillingene. På touranen kunne jeg bruke 2 fingre. Nå kjenner at jeg blir sliten i hånds etter en stund.

Woodbear

Jeg bruker typ to fingre på 2021 tm3p...  hadde 19 lrawd igjen som lånebil en dag, var relativt lik.

Før det kom jeg fra audi a4 09 uten servotronic og vanlig hydraulisk servo..
alt kjentes ut som fjær i forhold.
2021 model 3 hvit performance.

Kjettern

Sitat fra: Woodbear på lørdag 30. januar 2021, klokken 20:07
Jeg bruker typ to fingre på 2021 tm3p...  hadde 19 lrawd igjen som lånebil en dag, var relativt lik.

Før det kom jeg fra audi a4 09 uten servotronic og vanlig hydraulisk servo..
alt kjentes ut som fjær i forhold.

Brukte du comfort instilling på begge da? For på min m3p 2021 er comfort nesten likt som normal. Merker stor forskjell på LR og m3p. Kan det være feil på servoen hos meg? Skulle ikke forundre meg..
Model 3 LR 2019 Sort
Model 3 P 2021 Blå

Woodbear

Da jeg leverte inn 21 modellen til sc, og kjørte ut lr19 som sto i standard var det mye tyngre en 21 i comfort med en gang jeg kom opp i 10-15km Bytta til comfort og relativt likt, kanskje 10% tyngre
Selv lr ble litt lettere på rattet da jeg gikk fra 19 sommer til 18 vinter.
Vanskelig å si, men da jeg testa p 19 modell i høst for å vurdere bytte fra lr til p, mest for å teste trøkket, så syns jeg det var mye mere forskjell enn nå
Mulig servoene er random stilt inn , tross alt tesla 🙈


2021 model 3 hvit performance.

Kjettern

Sitat fra: Woodbear på søndag 31. januar 2021, klokken 11:40
Da jeg leverte inn 21 modellen til sc, og kjørte ut lr19 som sto i standard var det mye tyngre en 21 i comfort med en gang jeg kom opp i 10-15km Bytta til comfort og relativt likt, kanskje 10% tyngre
Selv lr ble litt lettere på rattet da jeg gikk fra 19 sommer til 18 vinter.
Vanskelig å si, men da jeg testa p 19 modell i høst for å vurdere bytte fra lr til p, mest for å teste trøkket, så syns jeg det var mye mere forskjell enn nå
Mulig servoene er random stilt inn , tross alt tesla 🙈
Du sier noe der, tross alt tesla. Skal gjøre litt mer research. Mulig jeg kan sammenligne en m3p 2021 med min
Model 3 LR 2019 Sort
Model 3 P 2021 Blå

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA