Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan få batteripakken varmest mulig før avreise på morgenen på vinteren?

Startet av Hansi, onsdag 20. januar 2021, klokken 09:27

« forrige - neste »

kaiat

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 22. januar 2021, klokken 11:02
Sitat fra: Jossemosse på onsdag 20. januar 2021, klokken 12:25
Jeg har ikke noe svar dessverre, men dersom det hadde vært mulig å få aktivert varmefolien som er montert på batteripakka, hadde det jo vært en glimrende løsning for å varme opp batteriet før en skulle kjøre. Kanskje noe noen smartere hoder kunne ha laget en knapp til ;)

Varmematten er der for at batterriet ikke skal fryse, husker ikke lenger når den kobler inn/ut men den er neppe egnet til å få opp batteritemperaturen så rekkevidden blir bedre.

Den kopler inn ved -17 om jeg ikke husker feil. Noenlunde i det området der i hvert fall.

Thomas Parsli

Sitat fra: kaiat på fredag 22. januar 2021, klokken 14:36
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 22. januar 2021, klokken 11:02
Sitat fra: Jossemosse på onsdag 20. januar 2021, klokken 12:25
Jeg har ikke noe svar dessverre, men dersom det hadde vært mulig å få aktivert varmefolien som er montert på batteripakka, hadde det jo vært en glimrende løsning for å varme opp batteriet før en skulle kjøre. Kanskje noe noen smartere hoder kunne ha laget en knapp til ;)

Varmematten er der for at batterriet ikke skal fryse, husker ikke lenger når den kobler inn/ut men den er neppe egnet til å få opp batteritemperaturen så rekkevidden blir bedre.

Den kopler inn ved -17 om jeg ikke husker feil. Noenlunde i det området der i hvert fall.

Det var -18 ;)

Jeg tror ikke 300 watt medfører økt rekkevidde, hvis det ikke står på hele vinteren da.
Så kan man spørre seg hvorfor Nissan ikke gjør nettopp det...

Slår det inn ved -18 fordi det ikke tåler langvarig bruk?
Er effekten så lav at den ikke påvirker rekkevidden, kun hindrer frostskader?
Hvorfor er effekten så lav?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

leafnor

Energien er kjemisk "bundet". Blir batteriet for kaldt får du ikke ut noe energi. Derfor vil de holde batteriet "varmt".
300W holder til en dT på 15. Sjelden det er -32 så lenge at batteriet rekker å bli så kaldt.
Er det 32 minus så vil varmer fyre konstant til SOC kommer ned på 30%. Dvs, det er 12-14 kWh til å holde -18 i pakken, i og med 20W tap/grad. Fulladet uten ladestrøm koblet til kan bilen da stå i 36 timer minst før den faller til 30% SOC, derfra 10- 12 timer til før pakken blir -32 og kjemien fryser til så intet er å hente ut av cellene.
Så varmeren er til så kjemien kan "leve" så at bilen kan kjøre i isende kulde.
Jeg tror den fortsatt ville virket ved minus 40 i pakken, men ville kanskje klart å ta ut 4-5 kW av pakken. Lite sprekt.
Siden energi ikke forsvinner, så vil avgitt effekt komme seg igjen når pakken blir "varm", dvs. -18.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

Jeg vil fraråde bilister å kjøre høye strømmer i iskalde batterier.

Sitat fra: Battery university link=batteryuniversity.com/learn/article/charging_at_high_and_low_temperatures
Many battery users are unaware that consumer-grade lithium-ion batteries cannot be charged below 0°C (32°F). Although the pack appears to be charging normally, plating of metallic lithium can occur on the anode during a sub-freezing charge. This is permanent and cannot be removed with cycling. Batteries with lithium plating are more vulnerable to failure if exposed to vibration or other stressful conditions. Advanced chargers (Cadex) prevent charging Li-ion below freezing.
Enkelte artikler mener at man ikke skal lade lithium-ion-celler under 0 grader, men jeg mener også å ha lest at man kan gjøre det, om man bruker svært låge ladestrømmer. På biler lar jo det seg gjøre, da det er vanlig at man har løsninger for å lade biler svært sakte.

Jeg synes ikke det er noe stort problem at man ikke kan hurtiglade kalde batterier. Hvis man har et kaldt batteri, så gjelde det å starte turen med fullada batteri, og kjøre det ganske tomt, før man hurtiglader, for da har man rukket å kjøre inn en liten lunk. Deretter kan det fungere å ha noen kortvarige ladeøkter på låg SOC, inntil man har kjørt inn enda mer lunk.

Så gjelder det å kjøre varmeapparatet for fullt med friskluft mens man hurtiglader. Varm overskudssluft fra kupeen vil gå ned i batteriet. Jeg tipper det hjelper helt marginalt, men alle monner drar.

Der er mulig det ikke er bra for batteriet med høyt forbruk heller, når det er kaldt.  Jeg hørte rykter om en bilist som tapte barer, etter å ha kjørt bilen hart oppover lierbakken med kaldt batteri.

Så rådet mitt er å starte turen med fullada batteri, og kjøre rolig med liten effekt og  minst mulig unødvendig regenering. Når man kommer fram, kan det være greit å lade batteriet før det rekker å bli kaldt.

turfsurf

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 22. januar 2021, klokken 23:45
Så gjelder det å kjøre varmeapparatet for fullt med friskluft mens man hurtiglader. Varm overskudssluft fra kupeen vil gå ned i batteriet. Jeg tipper det hjelper helt marginalt, men alle monner drar.
Dette er faktisk ikke ett godt råd. Flere biler kutter aktiv batterivarming når man varmer kupeen. Så hvis man kommer frem til ladestasjon med kaldt batteri er det beste å sett bilen på lading og skru den av.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jossemosse

Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Sjalabais

Her kom det en del forvirrende fakta frem. Skal batteriet ta varig skade av hurtiglading i for kald tilstand?

Da laderen min var gåen, var hurtiglading det eneste alternativet for å holde strøm i batteriet. Jeg har regnet meg frem til at hurtiglading hos BKK gir meg en "drivstoffpris" tilsvarende et bensinforbruk på ca literen på mila, så da drev vi stort sett kun med vedlikeholdslading av Leafen de 2,5 månedene den stod i ro. Også flere ganger rett på kun to streker batterivarme i noen kuldegrader ute. Er det i seg selv problematisk for batterikjemien?
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA