Model 3 er en snø og sørpe samler, er det 20 tommers feil?

Startet av model3pw, tir 19. jan 2021, kl. 20:13

« forrige - neste »

model3pw

Sukk!! De siste dagene med snø og sørpe har jeg funnet ut at alle hjulbrønnene er helt sinnsykt snø og sørpe samlere.

Dette fører til at garasjen blir «oversvømmet» når det smelter og jeg har kjørt inn og ut noen ganger ila dagen.

Jeg må ut av bilen og skrape bort hauger av sørpe/snø rundt dekkene før kjører inn om skal unngå dette.

«Uutholdelig» i lengden for min del. Er dette et 20 tommers felg problem slik at mindre felger hjelper eller noe med designet? Aldri sett maken på mine andre biler. Snakker ihvertfall 4x så mye per dekk enn alt annet av biler.

sjokomelk

Innerskjermene er ikke glatte som på mange andre biler. De ligner på filt, så det blir som borrelås for snø og slaps.
Min Model X har alltid pytt rundt seg i garasjeanlegget på jobb når det er snø ute. Må nesten bare leve med det. :-[
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

model3pw

Huff er det mulig. Genialt California design.

Føles virkelig «premium» å måtte stå og skrape sørpe 1 min før hver garasje parkering hjemme for å unngå vannskader  :) Dårlig Tesla reklame for naboene som sikkert ler av meg i lengden  :)

(Og nei, er ikke intr. i nye antirust innerskjermer om noen har tenkt å reklamere for den karen igjen)

Chris Aurora

Hvis det er noe trøst er det like ille på 18" og jeg mener å huske at det ikke var noe bedre på S'en
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Macnus

Har hatt flere andre nybiler, og de var alle med "filt" på innerskjermen, helt sikkert mot støy. Så hatt samme problem med alle, snøen glir ikke av.. 8)

Randeboy

Sitat fra: Macnus på tir 19. jan 2021, kl. 20:41
Har hatt flere andre nybiler, og de var alle med "filt" på innerskjermen, helt sikkert mot støy. Så hatt samme problem med alle, snøen glir ikke av.. 8)

Det er veldig vanlig på bakhjula, ikke like vanlig foran.

GOS

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på tir 19. jan 2021, kl. 20:37
Hvis det er noe trøst er det like ille på 18" og jeg mener å huske at det ikke var noe bedre på S'en

Jeg mener faktisk dette problemet er en del mindre på 3'en enn S'en jeg hadde. Begge på standard dekk/felg. På S'en var hele hjulbuen og helt inntil dekket ofte fylt opp. Fikk ikke noe mellom dekk og snø for å dra det ut, har så langt på disse 23 månedene ikke opplevd det på 3'ern.
Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

jkirkebo

Sitat fra: model3pw på tir 19. jan 2021, kl. 20:13
Sukk!! De siste dagene med snø og sørpe har jeg funnet ut at alle hjulbrønnene er helt sinnsykt snø og sørpe samlere.

Dette fører til at garasjen blir «oversvømmet» når det smelter og jeg har kjørt inn og ut noen ganger ila dagen.

Jeg må ut av bilen og skrape bort hauger av sørpe/snø rundt dekkene før kjører inn om skal unngå dette.

«Uutholdelig» i lengden for min del. Er dette et 20 tommers felg problem slik at mindre felger hjelper eller noe med designet? Aldri sett maken på mine andre biler. Snakker ihvertfall 4x så mye per dekk enn alt annet av biler.

Feilen her er vel hellingen på gulvet i garasjen, siden vannet ikke renner ut igjen ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

lars667

Kanskje innerskjermer fra Funderud antirust osv. kan hjelpe? Ikke for det som samler seg i felgen, naturligvis.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

OlaM

Sitat fra: jkirkebo på tir 19. jan 2021, kl. 23:19

Feilen her er vel hellingen på gulvet i garasjen, siden vannet ikke renner ut igjen ;)

Mange garasjekjellere under nye bygg blir bygget uten avrenning.
'21 3LR

Handyman

Min erfaring er at TM3 ikke er værre enn andre biler jeg har hatt. Det er føret/været som er avgjørende. Det er derfor jeg har gulv med fall mot sluk i garasjen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jkirkebo

Sitat fra: OlaM på ons 20. jan 2021, kl. 07:56

Mange garasjekjellere under nye bygg blir bygget uten avrenning.

Det er jo bare håpløst. Når vi støpte nytt gulv i garasjen var jeg nøye med at det både ble fall fra kantene mot midten og fra midten og ut døra. Fungerer perfekt.

z4rd

Jeg opplevde det samme med min TMX, men når det er sagt, så er det jo ganske ille forhold ute om dagen, i alle fall i Oslo :) Jeg har løst situasjonen med å ha en god kost/svaber tilgjengelig i garasjen.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

OlaM

Sitat fra: jkirkebo på ons 20. jan 2021, kl. 09:00

Det er jo bare håpløst. Når vi støpte nytt gulv i garasjen var jeg nøye med at det både ble fall fra kantene mot midten og fra midten og ut døra. Fungerer perfekt.

Ingen tvil om at det er bra. Men norsk byggeskikk er jo slik at det som ikke er påbudt, det er forbudt. Eller mer realistisk, hvis det ikke er påbudt så er det penger rett ut av bunnlinjen til utbygger, så da kan det bare glemmes.
'21 3LR

jkirkebo

Sitat fra: OlaM på ons 20. jan 2021, kl. 09:10
Sitat fra: jkirkebo på ons 20. jan 2021, kl. 09:00

Ingen tvil om at det er bra. Men norsk byggeskikk er jo slik at det som ikke er påbudt, det er forbudt. Eller mer realistisk, hvis det ikke er påbudt så er det penger rett ut av bunnlinjen til utbygger, så da kan det bare glemmes.

Nå er vel ikke kostnaden så veldig høy for å legge ut noen lekter man trekker av mot. Det handler nok mer om kunnskap og yrkesstolthet hos de som gjør jobben enn om kostnader. Samme problem som fall i dusjsone. Viktig å få det riktig, men det er da ingen kostnad av betydning.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA