Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innvendig kamera, kan det være i bruk?

Startet av Handyman, mandag 18. januar 2021, klokken 22:51

« forrige - neste »

Handyman

#15
Disse tweetene svekker ikke mistanken om at det interne kameraet kan være i brukt til detektering av oppmerksomheten til føreren.
 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

stefse

Bra at noen er opptatt av faren for overvåkning, for personlig driter jeg omtrent i det. Hvis det innvendige kameraet berget mitt og passasjerenes liv eller forhindret alvorlig skade eller økonomisk tap, er det knekkende likegyldig om det sitter noen hos Tesla og flirer over at jeg peller meg i nesa.

Hvis man skulle finne på mer private aktiviteter i bilen, ville jeg dog vurdert å dekke det til. Dere har vel ikke web kameraet stående tilkoblet og udekket i stua eller på soverommet hjemme heller håper jeg?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Handyman

Sitat fra: stefse på lørdag 13. mars 2021, klokken 20:53
Bra at noen er opptatt av faren for overvåkning, for personlig driter jeg omtrent i det. Hvis det innvendige kameraet berget mitt og passasjerenes liv eller forhindret alvorlig skade eller økonomisk tap, er det knekkende likegyldig om det sitter noen hos Tesla og flirer over at jeg peller meg i nesa.

Hvis man skulle finne på mer private aktiviteter i bilen, ville jeg dog vurdert å dekke det til. Dere har vel ikke web kameraet stående tilkoblet og udekket i stua eller på soverommet hjemme heller håper jeg?
Vet ikke om det er meg du sikter til, men det er ikke privatlivets fred denne tråden handler om. (Den diskusjonen hører i så fall hjemme i en egen tråd). Det jeg lurer er om Tesla har tatt i bruk systemet for overvåking av årvåkenheten til sjåføren. Jeg tror det.
Jeg tenker som deg, og er ikke redd for misbruk av kameraet. Jeg tror heller ikke det blir lagret, eller sendt noen bilder fra dette kameraet til Tesla.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

stefse

Sitat fra: Handyman på lørdag 13. mars 2021, klokken 22:16
Sitat fra: stefse på lørdag 13. mars 2021, klokken 20:53
Bra at noen er opptatt av faren for overvåkning, for personlig driter jeg omtrent i det. Hvis det innvendige kameraet berget mitt og passasjerenes liv eller forhindret alvorlig skade eller økonomisk tap, er det knekkende likegyldig om det sitter noen hos Tesla og flirer over at jeg peller meg i nesa.

Hvis man skulle finne på mer private aktiviteter i bilen, ville jeg dog vurdert å dekke det til. Dere har vel ikke web kameraet stående tilkoblet og udekket i stua eller på soverommet hjemme heller håper jeg?
Vet ikke om det er meg du sikter til, men det er ikke privatlivets fred denne tråden handler om. (Den diskusjonen hører i så fall hjemme i en egen tråd). Det jeg lurer er om Tesla har tatt i bruk systemet for overvåking av årvåkenheten til sjåføren. Jeg tror det.
Jeg tenker som deg, og er ikke redd for misbruk av kameraet. Jeg tror heller ikke det blir lagret, eller sendt noen bilder fra dette kameraet til Tesla.
Egentlig ikke, men jeg vet hvordan slike diskusjoner pleier å ende opp. Enkelte er livredd for at "noen" overvåker dem, mens de legger ut hele livet på SoMe.
Forøvrig har jeg observert det samme, men også det motsatte, å få alarmer mens jeg stirret på objektet jeg var i ferd med å "kollidere" med.
Men, endel av gangene  jeg fikk advarselen skal det nevnes at jeg var uoppmerksom, og det var nyttig.
Jeg vil tro dette er  et naturlig ledd i neste generasjon autopilot. La oss si at kameraet må brukes, og du må følge med om autopiloten skal tillate videre sevkjøring. For å få selvkjøring må du altså gi tillatelse til at du blir overvåket. Er dette OK for de fleste av oss?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ladov

Sitat fra: Handyman på lørdag 13. mars 2021, klokken 17:58
Disse tweetene svekker ikke mistanken om at det interne kameraet kan være i brukt til detektering av oppmerksomheten til føreren.
Det handler nok ganske spesifikt om dem som er medlem av FSD-betaen. De må helt sikkert signere på at bilen 'ser' dem så lenge FSD er aktivert.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Counterpointer

Med Tesla er det jo ekstrem overvåking av bilen uansett. Tesla vet alltid hvor du er, hvor fort du kjører osv osv. Om kamera er på gjør ikke store forskjellen.

Er mer skeptisk til Google/Facebook m.fl som aktivt både bruker og selger dataene dine!

Motorwatt

SitatDisse tweetene svekker ikke mistanken om at det interne kameraet kan være i brukt til detektering av oppmerksomheten til føreren.

Hvis dette er riktig, hva er da motivasjonen for Tesla å ikke gå åpent ut med det til eiere? De er normalt ikke beskjedene når det gjelder å komme med nyheter. Både sanne og mindre sanne.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Sitat fra: Motorwatt på søndag 14. mars 2021, klokken 21:02
SitatDisse tweetene svekker ikke mistanken om at det interne kameraet kan være i brukt til detektering av oppmerksomheten til føreren.

Hvis dette er riktig, hva er da motivasjonen for Tesla å ikke gå åpent ut med det til eiere? De er normalt ikke beskjedene når det gjelder å komme med nyheter. Både sanne og mindre sanne.
Hvis de har aktivert kameraet i EU nå er det et stort brudd på personvernreglene, dette har vi ikke blitt varslet om.

Vet ikke hva beta-fsd-folka har samtykket til, men det kan jo være litt av hvert...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

HKS

Ville ikke vært overasket om Tesla undersøker muligheten for å erstatte "beveg på rattet" med data fra det interne kamera for å passe på at sjåførene følger på veien.

Nå har ikke jeg en Tesla med internt kamera, men er det ikke en valg om å bruke kamera til å hente inn anonyme data?
Tesla Model 3 Long Range

Handyman

Sitat fra: daktari på søndag 14. mars 2021, klokken 21:39
Sitat fra: Motorwatt på søndag 14. mars 2021, klokken 21:02
SitatDisse tweetene svekker ikke mistanken om at det interne kameraet kan være i brukt til detektering av oppmerksomheten til føreren.

Hvis dette er riktig, hva er da motivasjonen for Tesla å ikke gå åpent ut med det til eiere? De er normalt ikke beskjedene når det gjelder å komme med nyheter. Både sanne og mindre sanne.
Hvis de har aktivert kameraet i EU nå er det et stort brudd på personvernreglene, dette har vi ikke blitt varslet om.

Vet ikke hva beta-fsd-folka har samtykket til, men det kan jo være litt av hvert...
Kan du spesifisere hva slags brudd det er snakk om, dersom det ikke lagres eller sendes ut bilder?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jonoh

#25
Sitat fra: Handyman på mandag 15. mars 2021, klokken 23:32
Sitat fra: daktari på søndag 14. mars 2021, klokken 21:39
Sitat fra: Motorwatt på søndag 14. mars 2021, klokken 21:02
SitatDisse tweetene svekker ikke mistanken om at det interne kameraet kan være i brukt til detektering av oppmerksomheten til føreren.

Hvis dette er riktig, hva er da motivasjonen for Tesla å ikke gå åpent ut med det til eiere? De er normalt ikke beskjedene når det gjelder å komme med nyheter. Både sanne og mindre sanne.
Hvis de har aktivert kameraet i EU nå er det et stort brudd på personvernreglene, dette har vi ikke blitt varslet om.

Vet ikke hva beta-fsd-folka har samtykket til, men det kan jo være litt av hvert...
Kan du spesifisere hva slags brudd det er snakk om, dersom det ikke lagres eller sendes ut bilder?

Det er kanskje greit å skille diskusjonen i forhold til ett kamera og andre data som samles når du kjører en Tesla, du har allerede gitt ett samtykke for å buke selvkjørings/assistanse.

Det er nok ikke ett brudd på GDPR reglene å bygge en sensor med et kamera som detekterer at det sitter en person i setet og holder i rattet. Utfordringen er at dersom bilen kan identifiserer personen, direkte eller indirekte så er det innsamling av persondata.  Derfor må dataene være anonyme, og det er vanskelig å sikre at disse dataene ikke brukes til å samle personinformasjon.  De kan for eksempel koples til din mobilnøkkel og lage en profil på deg.  Så dette reduseres til om du stoler på at reglene følges.

Se ellers veilederen hos datatilsynet og denne bloggen gir en oversikt over hvor grensene går.
https://www.irisys.net/blog/people-counting-gdpr-privacy

Handyman

Sitat fra: Jonoh på tirsdag 16. mars 2021, klokken 09:53
Sitat fra: Handyman på mandag 15. mars 2021, klokken 23:32
Sitat fra: daktari på søndag 14. mars 2021, klokken 21:39
Sitat fra: Motorwatt på søndag 14. mars 2021, klokken 21:02
SitatDisse tweetene svekker ikke mistanken om at det interne kameraet kan være i brukt til detektering av oppmerksomheten til føreren.

Hvis dette er riktig, hva er da motivasjonen for Tesla å ikke gå åpent ut med det til eiere? De er normalt ikke beskjedene når det gjelder å komme med nyheter. Både sanne og mindre sanne.
Hvis de har aktivert kameraet i EU nå er det et stort brudd på personvernreglene, dette har vi ikke blitt varslet om.

Vet ikke hva beta-fsd-folka har samtykket til, men det kan jo være litt av hvert...
Kan du spesifisere hva slags brudd det er snakk om, dersom det ikke lagres eller sendes ut bilder?

Det er nok ikke ett brudd på GDPR reglene å bygge en sensor med et kamera som detekterer at det sitter en person i setet og holder i rattet. Utfordringen er at dersom bilen kan identifiserer personen, direkte eller indirekte så er det innsamling av persondata.  Derfor må dataene være anonyme, og det er vanskelig å sikre at disse dataene ikke brukes til å samle personinformasjon.  De kan for eksempel koples til din mobilnøkkel og lage en profil på deg.  Så dette reduseres til om du stoler på at reglene følges.
Nettopp... altså dersom systemet ikke samler inn data så kan det vel heller ikke identifisere noen? Da kommer det vel ikke inn under GDPR-bestemmelser? Eller tar jeg feil?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jonoh

#27
Ja jeg mener det er rett, dersom kameraet brukes til å detekterer at det finnes en våken fører som holder i rattet, og bilen ikke lagrer data om det som sees og ikke identifiserer personen, så samles det ikke inn persondate. Men det er mange mulige lovlige løsninger her der formålet er sikkerhet.

Kim-

Jeg har tenkt mer over dette og må si at jeg faktisk lurer på om det er i bruk. For jeg har ved noen anledninger sett ut av vinduet til venstre, spesielt ved innkjøring i rundkjøringer. Da har det ved noen anledninger pepet godt og rød bil på skjermen de gangene det gått litt unna. Har forsøkt å «rekonstruere» dette med å se fremover og kjøre på med samme fart og noe raskere og da piper den ikke. Den har kun gitt akustisk varsel når jeg ikke har sett rett frem
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

trykkertor

Sitat fra: Kim- på tirsdag 16. mars 2021, klokken 21:11
Jeg har tenkt mer over dette og må si at jeg faktisk lurer på om det er i bruk.
Sett en teip over, eller kjøp en slik.
https://www.begood.no/products/deksel-kamera-tesla-model-3-y

Se om bilen endrer adferd eller gir feilmeldinger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA