Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Performance på vinteføre

Startet av emmern, mandag 18. januar 2021, klokken 01:40

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. januar 2022, klokken 21:55
Kjører oftest med passasjerer, og da blir hard aks ol. bare upopulært.
Handler ikke om hard aks, men om respons for min del. Liker ikke når å tråkke på pedalen føles som å tråkke i tyggegummi.

Første gang jeg prøvekjørte en 3er så hadde Tesla satt den i Chill. Trodde pedalen hadde hengt seg opp før jeg kom på Chill mode. Smak og behag, og litt hvordan man er vant til å kjøre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. januar 2022, klokken 22:41
Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. januar 2022, klokken 21:55
Kjører oftest med passasjerer, og da blir hard aks ol. bare upopulært.
Handler ikke om hard aks, men om respons for min del. Liker ikke når å tråkke på pedalen føles som å tråkke i tyggegummi.

Første gang jeg prøvekjørte en 3er så hadde Tesla satt den i Chill. Trodde pedalen hadde hengt seg opp før jeg kom på Chill mode. Smak og behag, og litt hvordan man er vant til å kjøre.
Ser den. Har litt for ofte sittet på med folk som ikke har finmotorikken i orden. Da er chill en velsignelse for tålmodigheten. Det samme gjelder styringen, i comfort blir det fort vinglete for enkelte. Det er passasjerene som er de komfortmåleinstrumentene. Sjåføren merker ofte ikke dette selv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

El Rolfo

Haha, ja i Chill er gassresponsen mye chillere uten tvil, men jeg har ikke kjøpt preformance for å chille. Det er for å ha tilgang til trackmode og ligge sidelengs ut av svingene. Har hatt og kjørt mange forskjellige "preformance biler" så når jeg sier at rompa kommer (på glatt føre) av seg selv så mener jeg akkurat det. Hele oppsettet av bilen virker å være slik. Rompa slipper ofte litt før bilen selv justerer i sving på glatta. Typ rundkjøringer skarpe svinger osv og selv om det selvsagt vil gjøre dette om en trykker på wattpedalen så gjør den det også når den ikke benyttes for annet enn å hindre regen.

Kjennes nesten som å kjøre en RWD bakkeløpsbil inntil elektronikken ordner opp, og det gjør den jo alltid. Det oppleves aldri som skremmende, bare moro. Og det er jo akkurat derfor jeg ville ha denne bilen.
"billig" moro.

Ferry

Sitat fra: El Rolfo på tirsdag 25. januar 2022, klokken 23:19
Rompa slipper ofte litt før bilen selv justerer i sving på glatta.

Det er slik jeg opplever min LR AWD også. Første vinteren var jeg ikke helt komfortabel, både pga. manglende trening og frykten for å krasje ny bil. Denne vinteren har jeg litt lavere skuldre. Nå styrer jeg med høyrefoten, og korrigerer med rattet  ;) Tar tid å avlære flere tiår med understyrt forhjulstrekk. Må bare få prøvd litt skikkelig, på steder der det er trygt. Tørre å stole på bilen. Om du trekker deg ved hver minste tendens til logring, så finner du aldri ut at bilen tar over og redder dagen.

knegg

Husk at du også har en av de sikreste bilene på markedet. Skulle du være uheldig å havne utfor et sannsynligheten lav for at du skader deg 👌
2020 Model 3

EDS89

Det handler nok mer om å endre vaner. Teknologien gjør at vi må endre adferd og kjørevaner. Etterhvert de første ukene på glatta. Så har jeg virkelig nytet watt pedalen til de grader! Det som er digg med regen er når du slipper watt pedalen fort, så får du beskjed med engang at veien er glatt! Så enkelt er det.

Man kan ikke forvente at bilen tilpasser deg. For det er føreren som skal tilpasse bilens kjøregenskaper! Så enkelt er det!
Kjører selv tm3 LR. Beste kosebilen jeg har hatt på vinterføre! Skulle gjerne hatt P, men skitt au!

Ferry

Tesla-Bjørn har gjort noen tester og funnet ut at det er gjort en del endringer i software. Jeg trodde det bare var meg som hadde lært bilen å kjenne, men det er mulig det faktisk ER en forskjell fra i fjor vinter.


https://www.youtube.com/watch?v=ENFTsOsHxcs&t=6s

Kim-

Ja, absolutt! Forrige vinter hev den med ræven i hver sving hvis en fremprovoserte der. Vanskeligere nå
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA