Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Performance på vinteføre

Startet av emmern, mandag 18. januar 2021, klokken 01:40

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: El Rolfo på tirsdag 25. januar 2022, klokken 08:39
Synes min er nokså fin på glatt føre jeg. Ja rompa kommer litt i nesten alle svinger enten en prøver eller ikke. Regen funker veldig bra. bremser jevnt og fint på alle hjulene i glatte nedoverbakker og den justerer seg raskt etter underlaget. Dog vil den ikke justere ned regen før den merker at den sklir og da kan det allerede være for sent i det aller mest ekstreme tilfellene. Men til alle normal kjøring så funker det helt fint. Jeg har ikke hatt bilen så lenge, men jeg bevisst forsøkt å lære den å kjenne ved å oppsøke is og snø der det er.

En egen "winter mode" med konstant 4x4 og litt svakere default regen kunne kanskje vært godt på det aller glatteste veiene.

Merker godt at bilen er stiv, lav profil dekk og kanskje litt stram "diff" før den juster seg selv. Derav rompa som heletiden slipper litt før den henter seg inn igjen.

Foreløpig fersk tesla eier så merker godt at jeg er litt ekstra forsiktig i svingene pga usikkerhet rundt regen, elektronikk som juster og ordner ting selv. Kunne kjøre mye mer aggressivt på snø og is med mine tidligere biler (foreløpig i alle fall)
Kjører du i chill?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

paalsen

#46
Hadde min første tur på 20 mil på skikkelig drittføre med masse snø på veien og snøvær for noen uker siden. Og jeg tenkte, for en drittbil å kjøre på slikt føre! En ting er regen  blandt annet i svinger, men syntes det var nesten like ille at man ikke kunne røre wattpedalen før den begynner å logre med rumpa. Ikke noe morro å begynne å småslenge i 80 km/t.

Og jeg er helt åpen for at det er annen måte man må kjøre denne bilen på. Man har MYE krefter, og på glatt føre skal det ikke mye til. Men det var uansett noe helt annet enn det jeg forventet. Føler ikke jeg kjørte noe anderledes enn jeg har gjort med andre biler, kjørte ikke nærere biler eller fortere i svingene enn det føret tilsa jeg burde. Nå kjørte jeg ikke i chill-mode.

Med chill-mode føles bilen mye mer stabil og trygg. Man har også mulighet til å lage sitt eget oppsett med lav regen og f.eks 50/50 drift foran og bak. Har ikke prøvd annet enn på en veldig kort strekning. Men her er wattresponsen like kraftig som uten chill-mode.

Dette er nok en tilvenning, så jeg tror det kommer til å bli bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lapskaus

Nå kjører jeg SR+ og ikke performance, men jeg opplever mye av det samme som det skrives om her.

Tror nok litt av problemet er at bilen er litt sein med å hente seg inn. Før bilen har gjort det vil en våken sjåfør ha gjort noen tiltak for å rette opp bilen selv, og sitter da igjen med et intrykk av at de selv har måttet gjøre noe. F.eks hvis bakenden slipper litt ut av en rundkjøring og man slipper av gassen og svinger imot for å rette opp.

Jeg satt selv med den følelsen helt til jeg skulle prøve å leke meg litt på en parkeringsplass en glatt vinterdag. Da fant jeg ut at bilen retta seg opp like fint selv om jeg rattet til siden og tråkket pedalen i bunn. Klarte ikke å få den til å gå sidelengs mer enn noen få cm selv om jeg virkelig prøvde. Etter det har jeg bare gitt jernet ut av alle rundkjøringer på (nesten) all slags føre uten noe som helst problem og kost meg :)

Ukontrollert regen er litt verre, men det skal være ekstremt glatt før det er noe problem og da vil de fleste biler slite. Da gjelder det å kjøre pent uansett.

Uansett, forstår godt at bilen føles utrygg hvis man ikke har testa den skikkelig ut.

BE

Sitat fra: Lapskaus på tirsdag 25. januar 2022, klokken 11:25
*** å leke meg litt på en parkeringsplass en glatt vinterdag. **
DETTE er ekstremt undervurdert og noe absolutt alle bør gjøre i større eller mindre grad. Det er viktig å lære hvordan bilen reagerer i kontrollerte former før du er midt i en situasjon hvor ukjent og uventet oppførsel fra bilen medfører uønskede hendelser.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

OlaM

Er du NAF-medlem får du også en dag gratis på øvingsbane i året. Jeg skal ta meg en tur så snart det blir vinter her i vest...men det ser ut til å drøye.
'21 3LR

geear

Sitat fra: BE på tirsdag 25. januar 2022, klokken 11:46
Sitat fra: Lapskaus på tirsdag 25. januar 2022, klokken 11:25
*** å leke meg litt på en parkeringsplass en glatt vinterdag. **
DETTE er ekstremt undervurdert og noe absolutt alle bør gjøre i større eller mindre grad. Det er viktig å lære hvordan bilen reagerer i kontrollerte former før du er midt i en situasjon hvor ukjent og uventet oppførsel fra bilen medfører uønskede hendelser.
Bare så trist at man risikerer å miste lappen for å gjøre noen runder på en forlatt parkeringsplass.

Sitat fra: OlaM på tirsdag 25. januar 2022, klokken 12:14
Er du NAF-medlem får du også en dag gratis på øvingsbane i året. Jeg skal ta meg en tur så snart det blir vinter her i vest...men det ser ut til å drøye.
Hvorfor trenger du vente på vinter? Øvingsbanene er dekket av olje...

OlaM

Sitat fra: geear på tirsdag 25. januar 2022, klokken 12:17
Hvorfor trenger du vente på vinter? Øvingsbanene er dekket av olje...

Du svarer på ditt eget spørsmål der.  :laugh:
'21 3LR

El Rolfo

Sitat fra: paalsen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 10:29
Man har MYE krefter, og på glatt føre skal det ikke mye til.
Nå er det nok ikke kreftene som gjør at bakenden slenger litt på denne bilen, men heller hjulstilling, stivt understell og stram "diff". Denne bilen logrer med halen selv om du knapt er borti wattpedalen så det har lite med kreftene å gjøre på glatt underlag.

El Rolfo

Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. januar 2022, klokken 09:25
Kjører du i chill?
[/quote]
Nei aldri. Foretrekker at bilen oppfører seg lik i alle tilfeller. Kunne sikkert forsøkt chill når det er ordentlig superglatt om det endrer på andre ting enn bare hvor fort kreftene går ut i hjulene. Har innebygget chillmodus i foten under vanlige omstendigheter :)

Handyman

Sitat fra: El Rolfo på tirsdag 25. januar 2022, klokken 12:57
Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. januar 2022, klokken 09:25
Kjører du i chill?
Nei aldri. Foretrekker at bilen oppfører seg lik i alle tilfeller. Kunne sikkert forsøkt chill når det er ordentlig superglatt om det endrer på andre ting enn bare hvor fort kreftene går ut i hjulene. Har innebygget chillmodus i foten under vanlige omstendigheter :)
Det var det jeg mistenkte. I chill er bilen mye mer tolerant mot bevegelser på gassen (les mykere). Det virker ikke som din innebygde chillmodus er finkalibret siden du får sleng i svinger ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

paalsen

Sitat fra: El Rolfo på tirsdag 25. januar 2022, klokken 12:55
Sitat fra: paalsen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 10:29
Man har MYE krefter, og på glatt føre skal det ikke mye til.
Nå er det nok ikke kreftene som gjør at bakenden slenger litt på denne bilen, men heller hjulstilling, stivt understell og stram "diff". Denne bilen logrer med halen selv om du knapt er borti wattpedalen så det har lite med kreftene å gjøre på glatt underlag.
Jeg merker i hvertfall stor forskjell på dette når jeg kjører i chill. Og i chill er kreftene strupet, så jeg vil fortsatt tro at i en mode som gjør 0-100 på 3.5 sek vil rumpa lettere og mer aggressivt komme ut enn i en mode som gjør 0-100 på over 7 sek. Jeg syntes i hvert fall det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jkirkebo

Sitat fra: El Rolfo på tirsdag 25. januar 2022, klokken 12:57
Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. januar 2022, klokken 09:25
Kjører du i chill?
Nei aldri. Foretrekker at bilen oppfører seg lik i alle tilfeller. Kunne sikkert forsøkt chill når det er ordentlig superglatt om det endrer på andre ting enn bare hvor fort kreftene går ut i hjulene. Har innebygget chillmodus i foten under vanlige omstendigheter :)

Det er jo bare å ha bilen permanent i chill så oppfører den seg likt i alle tilfeller ;)

Begge våre Teslaer står permanent i chill mode.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Handyman

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. januar 2022, klokken 19:50
Sitat fra: El Rolfo på tirsdag 25. januar 2022, klokken 12:57
Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. januar 2022, klokken 09:25
Kjører du i chill?
Nei aldri. Foretrekker at bilen oppfører seg lik i alle tilfeller. Kunne sikkert forsøkt chill når det er ordentlig superglatt om det endrer på andre ting enn bare hvor fort kreftene går ut i hjulene. Har innebygget chillmodus i foten under vanlige omstendigheter :)

Det er jo bare å ha bilen permanent i chill så oppfører den seg likt i alle tilfeller ;)

Begge våre Teslaer står permanent i chill mode.
Helt enig, kjører altid i chill selv. Men så har jeg heller ikke kjøpt Performance ;-) Kanskje litt ambivalent å kjøre en P i chill.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. januar 2022, klokken 20:36
Helt enig, kjører altid i chill selv. Men så har jeg heller ikke kjøpt Performance ;-) Kanskje litt ambivalent å kjøre en P i chill.
He, eneste gang vår 3er står i chill er ved øvelseskjøring. Men da er det kjekt og, med en fersk sjåfør med dårlig impulskontroll på høyrefoten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

#59
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. januar 2022, klokken 21:15
Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. januar 2022, klokken 20:36
Helt enig, kjører altid i chill selv. Men så har jeg heller ikke kjøpt Performance ;-) Kanskje litt ambivalent å kjøre en P i chill.
He, eneste gang vår 3er står i chill er ved øvelseskjøring. Men da er det kjekt og, med en fersk sjåfør med dårlig impulskontroll på høyrefoten.
Jeg har kjørt både buss, vogntog og tog.... og da er det komfort, forsiktig gasspådrag og bremsing som gjelder. ;-) Jeg synes bilen er mye mer komfortabel i chill. Banekjøring driver jeg ikke med, selv om jeg gjerne skulle gjort det.
Kjører oftest med passasjerer, og da blir hard aks ol. bare upopulært. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA