Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dårlig vintervei, kommer jeg til hytta med en m3?

Startet av Rayray, søndag 17. januar 2021, klokken 18:47

« forrige - neste »

Rayray

Sitat fra: Handyman på søndag 17. januar 2021, klokken 23:36
Der vi har hytte er det nå svært mange TM3. Til dels bratte hytteveier. Ikke asfaltert standard.
TM3 står ikke tilbake fro andre personbiler... tvert imot. Så hvis du ikke skal brøyte veien selv med bilen så kommer du nok til å bli fornøyd. Som sagt så er bakkeklaringen noe lav, men den drar seg sykt bra frem.

Høres lovende ut. Han so brøyter gjør en strøken jobb, så bakkeklaring skal ikke være noe problem 👍

Rayray

Sitat fra: thebadger på mandag 18. januar 2021, klokken 09:53
I forhold til fremkommelighet er AWD programmert veldig bra i TM3. Jeg kommer meg opp bakken hjemme uten tegn til å streve der naboen med Skoda ofte må gi tapt. Vi kjører begge piggfri premium-dekk. Her er det bare bakkeklaring du trenger å tenke på (med mindre det er noe helt ekstremt).

Vær obs på at takstativet til TM3 står i "cheetah stance", altså er den fremre lavere enn den bakre.
Avhengig av hvilken takboks du har gjør dette en STOR forskjell på forbruk.
Jeg hadde 2020 Model 3 performance, kjørte hjemmefra til hytta på sommeren med Thule Flow. Det er 299,7km til hytta, da hadde jeg cirka 40km (oppgitt) rekkevidde igjen.

Samme boks som jeg har.. heldigvis ikke behov for å kjøre med den hele tiden, men når det begynner å bikke under 35 mil sommerstid, så er det jo så en kun kan kjøre med boksen når en absolutt må...

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

thebadger

Sitat fra: Kim- på mandag 18. januar 2021, klokken 19:31
Hvordan er det uten takboks?
Kjørte Fredrikstad- Kristiansand - Fredrikstad, måtte lade i Lillesand på retur. Startet med 90%

Magnus Hansen

Sitat fra: thebadger på mandag 18. januar 2021, klokken 09:53
Avhengig av hvilken takboks du har gjør dette en STOR forskjell på forbruk.
Jeg hadde 2020 Model 3 performance, kjørte hjemmefra til hytta på sommeren med Thule Flow. Det er 299,7km til hytta, da hadde jeg cirka 40km (oppgitt) rekkevidde igjen.

Dette er jo vanskelig å si noe om hvis man ikke vet noe om høydeforskjell, hastighet etc. Spørsmålet er hva Teslaen selv mente du burde bruke sammenlignet med hva du fikk. Fulgte du med på Energy-Trip? Jeg har gjort det med min Model 3 med samme takboks og har ikke opplevd hårreisende dårligere rekkevidde enn bilen anslår. Men avviket blir jo større ved høy hastighet

Magnus Hansen

#20
For ordens skyld: hvis du legger inn Oslo-Kristiansand (322km) i ABRP med Model 3 perf med 20", så anslår den at det går 83% av batteriet. På sommeren. Uten takboks. Det er 387km rekkevidde. Reell rekkevidde med takboks på 340km er jo ikke da urimelig. Hvis det da var riktig forstått at hytta ligger i Kristiansand.

z4rd

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

thebadger

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 18. januar 2021, klokken 20:15
For ordens skyld: hvis du legger inn Oslo-Kristiansand (322km) i ABRP med Model 3 perf med 20", så anslår den at det går 83% av batteriet. På sommeren. Uten takboks. Det er 387km rekkevidde. Reell rekkevidde med takboks på 340km er jo ikke da urimelig. Hvis det da var riktig forstått at hytta ligger i Kristiansand.
Det gjør den ikke. Hovedsakelig 60-80 sone. Mye av samme testforhold som når motor testet rekkevidde, der TM3 kom ut på over 600km. Nå er jeg ikke like konservativ på forbruk som dem, men det er halvparten av hva de fikk til

Magnus Hansen

Pussig. Samme boks og ikke i nærheten av så store utslag. Kanskje 10% ved den hastigheten.

TøddiVedder


GOS

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 18. januar 2021, klokken 19:45
Sitat fra: thebadger på mandag 18. januar 2021, klokken 09:53
Avhengig av hvilken takboks du har gjør dette en STOR forskjell på forbruk.
Jeg hadde 2020 Model 3 performance, kjørte hjemmefra til hytta på sommeren med Thule Flow. Det er 299,7km til hytta, da hadde jeg cirka 40km (oppgitt) rekkevidde igjen.

Dette er jo vanskelig å si noe om hvis man ikke vet noe om høydeforskjell, hastighet etc. Spørsmålet er hva Teslaen selv mente du burde bruke sammenlignet med hva du fikk. Fulgte du med på Energy-Trip? Jeg har gjort det med min Model 3 med samme takboks og har ikke opplevd hårreisende dårligere rekkevidde enn bilen anslår. Men avviket blir jo større ved høy hastighet

Jeg kjørte 2 uker med og to uker uten takboksen (Thule Motion XT Alpine) frem og tilbake mellom Oslo og Asker i fjor rundt mars/april med min Model 3 LR AWD. Været var fint og ca samme i hele perioden, heller ikke noe forskjell i vind av betydning. Fartsgrense + 5 km/t. Forskjellen var ikke mer enn 8% på med og uten.

Så, min takboks er rimelig snill på forbruket.

Setter jeg derimot sykkelen oppå i tillegg, da snakker vi om mye mer forbruk.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Kjettern

Min gamle m3lr hadde aldri problemer opp glatte bakker på fjellet. Er flere biler som ofte må gi tapt i den siste bakken, men selv med kina-dekk klatret bilen enkelt opp hver gang.
Model 3 LR 2019 Sort
Model 3 P 2021 Blå

trykkertor

Sitat fra: thebadger på mandag 18. januar 2021, klokken 16:44
Hmm... da må jeg nesten få testet det selv. Er flere som mener at dette er årsaken til at man får så dårlig rekkevidde på TM3 med takboks.
Da må jeg bare finne et sted der det er helt flatt, så montere takstativ, så legge vater over...
Kanskje i 2022
Møtte en TM3 på vei hjem fra jobb idag. Takboksen der var så sinnsykt cheetah at jeg tenkte det må være snakk om en betydelig feilmontering eller boks som ikke passer stativet.

Rayray

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 19. januar 2021, klokken 18:12
Sitat fra: thebadger på mandag 18. januar 2021, klokken 16:44
Hmm... da må jeg nesten få testet det selv. Er flere som mener at dette er årsaken til at man får så dårlig rekkevidde på TM3 med takboks.
Da må jeg bare finne et sted der det er helt flatt, så montere takstativ, så legge vater over...
Kanskje i 2022
Møtte en TM3 på vei hjem fra jobb idag. Takboksen der var så sinnsykt cheetah at jeg tenkte det må være snakk om en betydelig feilmontering eller boks som ikke passer stativet.

Så tilfeldigvis en tm3 med flow boks utenfor butikken i dag, så ikke ut som den boksen var noe spesielt fortung akkurat, stod relativt flatt på.

Prøvekjørte tm3 i dag og, traff godt med test på rimelig subbeføre. Bilen overbeviste i positiv forstand 👍👍

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA