Forvarming og lydnivå

Startet av eadie, søn 17. jan 2021, kl. 16:30

« forrige - neste »

eadie

Uansett hva årsaken er rent teknisk er lydnivået ved forvarming av bil uakseptabelt. De fleste forvarminger skjer jo med kaldt batteri (ellers ville man knapt brydd seg med å forvarme).
Når bilen da høres ut som et skakkjørt treskeverk er det noe som har glippet ganske mange steder i Teslas kvalitetssikringsløype. Har aldri hørt biler ha sånn lyd, og jeg har hatt min del av Webastoer på dieseldrevne BMWer, etc.
Jeg tviler på at dette er en feil kun på min bil. Ser på amerikanske Tesla forum at mange klager på dette.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

turfsurf

Sitat fra: eadie på man 18. jan 2021, kl. 11:31
Har aldri hørt biler ha sånn lyd, og jeg har hatt min del av Webastoer på dieseldrevne BMWer, etc.

Har du hørt VP på i3 eller Zoe f.eks og kan sammenligne med de?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: eadie på man 18. jan 2021, kl. 11:31
Uansett hva årsaken er rent teknisk er lydnivået ved forvarming av bil uakseptabelt. De fleste forvarminger skjer jo med kaldt batteri (ellers ville man knapt brydd seg med å forvarme).
Når bilen da høres ut som et skakkjørt treskeverk er det noe som har glippet ganske mange steder i Teslas kvalitetssikringsløype. Har aldri hørt biler ha sånn lyd, og jeg har hatt min del av Webastoer på dieseldrevne BMWer, etc.
Jeg tviler på at dette er en feil kun på min bil. Ser på amerikanske Tesla forum at mange klager på dette.
Åraken er absolutt interessant. Dersom det er viftene, kan de eksempelvis kjøres med lavere turtall. Det vil gi en dårligere varmekilde til VP, men dette kan kompenseres med lengre tid til forvarming. Tesla kan lage en Boost-mode som varmer bilen rakst, med mye støy fra vitene. På denne måten kan man selv prioritere effekt vs støy.
Om støyen kommer fra viftene kan bytte av viftebladene bety enormt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Ingen varmepumper skal vel høres ut som "et skakkjørt treskeverk"? Men det skal være en tydelig kompressorlyd (during) og viftelyd (kan være uling men mest vind og litt during.)
Hvis det er luft i kjølevæsken kan vel en slik kompressor lage en del lyd den ikke burde.
En ubalansert vifte, eller et ødelagt kulelager i vifta, eller stein i viftehuset kan jo også lage lyd.
Jeg ville gjort opptak og sendt inn.

En Webasto høres ut som en lett variant av et jetfly/primus på bensin. E-tron durer også litt ved forvarming.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

thebadger

Sitat fra: Dieselgubben på man 18. jan 2021, kl. 09:35
Bråker varmepumpen mer enn sammenlignbare biler? Har en Kia Soul, varmepumpen bråker en del. Høres ut som et kjøleskap (slags summing), men jeg lurer på om det er noe annet som bråker mer enn pumpen - når bilen står i forvarming høres en høy viftelyd. Denne viftestøyen er ikke der når bilen har blitt varm og vi f.eks har kjørt litt, da høres kun kjøleskaplyden(kompressor).

For trådstarter er det jo bare å ta opp lyden og dra innom et verksted.
Bråker omtrent like mye som TMX gjør på sitt verste. Det er veldig mye støy, og så går det over når man har fått høy nok temperatur.

Hele problemstillingen er som følger: Model 3 med varmepumpe bråker veldig mye ved forvarming av kald bil.
Og så er resten av tråden stort sett følelser uttrykket i tekst :)

Øyvind.h

Vet om flere elbiler som støyer relativt kraftig ved forvarming. Har ikke hørt Model 3 enda, men kan godt være den bråker vel så mye som enkelte andre elbiler ja. Det er betydelig høyere enn en ny webasto fordi viften jobber hardt.
Akkurat som på varmepumpe på huset, som består av både kompressor og vifter der begge deler lager en del støy. Men antakelig vanskelig å få plass til en like stor vifte som på husveggen, så viften/registeret må være mindre og kjøres hardere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

stefse

Sitat fra: thebadger på man 18. jan 2021, kl. 12:33
Tesla bæsjet rett og slett på leggen da de fjernet PTC elementet til kupevarmen. En typisk skrivebordsingeniøravgjørelse gjort av noen uten praktisk erfaring.
Stoltheten avgjør nå hva som blir løsningen, og hvor fort den evt.  kommer.
(Å drive å varme statorer til langt over 100grader på jevn basis for å redusere støy, er ihvertfall ikke livsforlengende for de elektromotorene.)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

thebadger

Sitat fra: stefse på man 18. jan 2021, kl. 13:14
Tesla bæsjet rett og slett på leggen da de fjernet PTC elementet til kupevarmen. En typisk skrivebordsingeniøravgjørelse gjort av noen uten praktisk erfaring.
Stoltheten avgjør nå hva som blir løsningen, og hvor fort den evt.  kommer.
(Å drive å varme statorer til langt over 100grader på jevn basis for å redusere støy, er ihvertfall ikke livsforlengende for de elektromotorene.)
Det er nok øyet som ser/øret som hører.
Jeg er ekstremt fornøyd med varmepumpe og octovalve. 10 min forvarming i -12 grader så trenger jeg ikke å ha på jakke når jeg setter meg i bilen. Praktisk rekkevidde er merkbart bedre enn 2020 modellen jeg hadde.

Handyman

Hvor har du det fra at statorene må varmes til langt over 100 grader?? Og hvorfor skulle det være behov for så høy temperatur i et varmepumpeanlegg??

stefse

Sitat fra: Handyman på man 18. jan 2021, kl. 23:06
Hvor har du det fra at statorene må varmes til langt over 100 grader?? Og hvorfor skulle det være behov for så høy temperatur i et varmepumpeanlegg??
Det har jeg fra TB sin campingtest-video. Den viste noe rundt 126°. Dette er vel temperatur i statorviklingene og ikke i kjølekretsløpet. (Du har jo 7-800° i sylinderen på en stempelmotor også, uten å koke kjølevannet)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Handyman

Sitat fra: stefse på man 18. jan 2021, kl. 23:36
Det har jeg fra TB sin campingtest-video. Den viste noe rundt 126°. Dette er vel temperatur i statorviklingene og ikke i kjølekretsløpet. (Du har jo 7-800° i sylinderen på en stempelmotor også, uten å koke kjølevannet)
Har du link til videoen og hvor i videoen? Ønsker å vite mer om konteksten.
Nå er jeg ikke spesialist i viklingstemperaturer, men jeg tror ikke 130 grader er veldig skadelig. Noen som kan mye om dette?

thebadger

Sitat fra: Handyman på tir 19. jan 2021, kl. 09:13
Nå er jeg ikke spesialist i viklingstemperaturer, men jeg tror ikke 130 grader er veldig skadelig. Noen som kan mye om dette?
Det spørs hvilken rangering isolasjonen har, vil tippe at det er minimum 180 grader i en elbil.
Kobberspoler fungerer helt fint selv i flytende form (uten å gå inn på temperaturkoefficient).

stefse

Sitat fra: Handyman på tir 19. jan 2021, kl. 09:13
Sitat fra: stefse på man 18. jan 2021, kl. 23:36

https://youtu.be/RHAZQfiLLm0?t=1010
Neppe direkte skadelig, det var heller ikke det jeg sa, men jeg har heller aldri hørt om bruk av statorviklinger som varmeapparat.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Contango

Sandy Munro hadde en episode om varmepumpe bråket i MY. Men jeg mener de støyisolerte pumpen på nyere modeller? Fant bare denne i farten:
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-model-y-heat-pump-noise-cancellation-retrofit
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

sjokomelk

Det folk klager på er ikke summelyden fra kompressoren, men fra kjøleviftene i grillen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA