Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du hatt problemer med varmepumpa, register det her

Startet av Electric cars in Norway, fredag 15. januar 2021, klokken 18:26

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

TM3 og varmepumpe. Hva gjelder for din del?


‐-----------------------

Logg endringer 17.01.21 under:

Lagt in bilde herfra samt kopi av all tekst under og noe har jeg satt i rødt:  https://newsabc.net/heating-failures-reported-on-tesla-model-3-and-model-y-is-it-the-heat-pump/amp/

Les dette under om status fra flere land:
https://newsabc.net/heating-failures-reported-on-tesla-model-3-and-model-y-is-it-the-heat-pump/amp/

Heating failures reported on Tesla Model 3 and Model Y – is it the heat pump?

News abc

1 week ago



In various forums around the world, users are currently complaining about a new problem in connection with the newly delivered Tesla Model 3 and Model Y: The heating suddenly fails at low temperatures and while driving. It is noticeable that the fan continues to work, but the air flowing out remains cold. In an English-language forum it was reported that there were frequent cases in Europe. In a German forum, on the other hand, it is said that there are countless cases in the USA.

Software or a sensor replacement could help

A handful of reports on the cold problem can also be found in the Tesla forum itself. European Tesla drivers from Norway, Great Britain and Switzerland reported that they had heating problems with Model 3 in the Long Range variant, which was refreshed in mid-October.

There is intense speculation about the source of the error in German-speaking forums as well as in English. When viewing the contributions, the assumptions ranged from technical problems with a sensor and software restrictions to possible problems with the heat pump first introduced by Tesla in the Model Y and then also in the Model 3. It is noticeable that apparently almost only vehicles are affected that have currently been delivered and have the new feature. Model Y are also among them, but in particular drivers of Model 3 LR reported. However, owners of the performance variant also state that they are affected.

In some cases it is reported that initial appointments were made at Tesla service centers; Diagnoses there should indicate problems in connection with sensors for the heat pump. There are two sensors (PT sensor, high pressure, part number 1510047-00-B, and PT sensor, low pressure, part number: 1510048-00-B), which in some cases would provide incorrect data, which leads to malfunctions. Some Tesla drivers reported that the 2020.44.25 software update had solved the problem, although the service centers still consider it necessary to replace the sensors. As of Tuesday, no cases were documented in which the sensors were changed.

Tesla does not comment on request

It is not currently possible to predict exactly what extent the reported heating problems will be. It doesn't seem extreme, however. Because sometimes there are software problems after Tesla updates – and then you can read a lot more about it on the Internet than currently about cold interiors. With increasing deliveries of Teslas with heat pumps and further sinking temperatures, the number of cases could increase. What speaks against the heat pump theory, however, is that individual Model 3 SR + that are not equipped with the more efficient heating system should also be affected. A request from teslamag.de to Tesla on the subject initially went unanswered.

Logg endringer: 17.1.21 la inn tekst under og bilde ang fix TMY fra US forum med sensor artikkelnavn. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/y-ac-and-heat-fails.212502/page-2#fc-post-5172644


Kopi herfra: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/y-ac-and-heat-fails.212502/page-2#fc-post-5172644

#21Dec 2, 2020
They looked at the car and ordered some parts.


PT Sensor, Low Pressure
Part #: 1510048-00-B
Order Date: December 1, 2020

PT Sensor, High Pressure
Part #: 1510047-00-B
Order Date: December 1, 2020


Jabnlab, are these the two sensors they ordered for you? Hopefully they're not missing a busted super manifold for us.

Logg endringer 17.01.21

Ser jeg har fått kritikk fra noen av dere for at jeg satte inn også noen tullete svarvalg. Jeg vil ikke endre disse for å gi det hele mer seriøst.
Tanken min er at dette er en svært trist situasjon og humor hjelper :+1: :D ;)  vi må ha det litt gøy her inne også :D :D :+1:








Handyman

Kanskje du skal endre tittelen på tråden slik at folk forstår at det hander om VP-problemer?
Forslag: "Har du hatt problemer med varmepumpa, register det her"
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Handyman på fredag 15. januar 2021, klokken 23:26
Kanskje du skal endre tittelen på tråden slik at folk forstår at det hander om VP-problemer?
Forslag: "Har du hatt problemer med varmepumpa, register det her"

Handyman :+1: godt innspill så jeg gjorde det du skrev. Håper det blir litt klarere nå :+1:

Endret til "Har du hatt problemer med varmepumpa, register det her"

Electric cars in Norway

#3
Som avstemningen overfor viser så er det ingen som "Har byttet begge sensorene og nå fikk jeg det på nytt samme feil"

Og det er veldig bra, synes jeg :+1:  :+1: :+1:

Da tyder det jo på at da virker jo sensor fix så langt hvertfall,,, :+1: :+1:

Men hvor lenge?

Woodbear

Hatt feil to korte ganger og venter på å få byttet alle tre sensorer .. hva velger jeg da 😂
2021 model 3 hvit performance.

trykkertor

Sitat fra: Woodbear på lørdag 16. januar 2021, klokken 13:29
Hatt feil to korte ganger og venter på å få byttet alle tre sensorer .. hva velger jeg da 😂
Det er jo så mange tåpelige svaralternativer at vi kan jo ikke ta denne undersøkelsen seriøst.
Ser ut som noen en 8-åring har laget  ;)

Handyman

Sitat fra: trykkertor på lørdag 16. januar 2021, klokken 16:27
Sitat fra: Woodbear på lørdag 16. januar 2021, klokken 13:29
Hatt feil to korte ganger og venter på å få byttet alle tre sensorer .. hva velger jeg da 😂
Det er jo så mange tåpelige svaralternativer at vi kan jo ikke ta denne undersøkelsen seriøst.
Ser ut som noen en 8-åring har laget  ;)
Du sier ikke det? :+1: :-1: :) ;) :D ;D >:( :( :o 8) ??? ::) :P :-[ :-X :-\ :-* :'( :angel: :blank: :laugh: :police:
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hansi

#7
Ingen grunn til å være uforskammede.. Jeg syns noen av svaralternativene var morsomme, positivt med litt humor i hverdagen etter min mening :)
Hovedpoenget er vel uansett regnearket.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Electric cars in Norway

#8
Sitat fra: Handyman på lørdag 16. januar 2021, klokken 16:35
Sitat fra: trykkertor på lørdag 16. januar 2021, klokken 16:27
Sitat fra: Woodbear på lørdag 16. januar 2021, klokken 13:29
Hatt feil to korte ganger og venter på å få byttet alle tre sensorer .. hva velger jeg da 😂
Det er jo så mange tåpelige svaralternativer at vi kan jo ikke ta denne undersøkelsen seriøst.
Ser ut som noen en 8-åring har laget  ;)
Du sier ikke det? :+1: :-1: :) ;) :D ;D >:( :( :o 8) ??? ::) :P :-[ :-X :-\ :-* :'( :angel: :blank: :laugh: :police:

Se svar under og har du forslag til flere svaralternativer så bare be meg legge de inn :+1:

Logg endringer 17.01.21

Ser jeg har fått kritikk fra noen av dere for at jeg satte inn også noen tullete svarvalg. Jeg vil ikke endre disse for å gi det hele mer seriøst.
Tanken min er at dette er en svært trist situasjon og humor hjelper :+1: :D ;)  vi må ha det litt gøy her inne også :D :D :+1:

Her ligger forøvrig den opprinnelige google sheet filen fra teslamotorsclub som jeg tok utg pkt i og endret i og tilpasset vårt behov. Laget den opp på egen google konto. Se lenke og bilde under.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-3-order-tracking-spreadsheet.104996/

Electric cars in Norway

#9
Sitat fra: Hansi på lørdag 16. januar 2021, klokken 23:19
Ingen grunn til å være uforskammede.. Jeg syns noen av svaralternativene var morsomme, positivt med litt humor i hverdagen etter min mening :)
Hovedpoenget er vel uansett regnearket.

Hansi :+1: :+1: takk for godt innspill :+1: :+1:  det er en så trist situasjon for mange med denne feilen på sin nye bil - at humor hjelper kansje litt. Hvis jeg kan bidra med noen artige svaralternativer så er det greit.

Hensikten er jo det du beskriver Hansi :+1: :+1:

"Hovedpoenget er vel uansett regnearket."

Electric cars in Norway

Se under fra Tek.no datert 15.1 med veldig god info fra Tesla Norge og da ser det ut som dette kan ordne seg for alle enten med SW fix eller sensorbytte.

Det er veldig bra.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/zgMvm9/flere-nye-tesla-model-3-blir-plutselig-iskalde

Hodetelefoner

Ikke unormalt at man mister litt varme når varmepumpe gjør avising foran.
Det er da octovalve skal sende batteri / mtor varme inn i bilen.
Men lite varme å hente når de kjøler det ned..
Ikke et problem i eldre SW i USA / Canada.

De av oss som ikke kjører som kjærringer. Merker ikke noe til dette "problemet". Men opplevde et minutt av det i kø..

Wabby

Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 19. januar 2021, klokken 08:49
Ikke unormalt at man mister litt varme når varmepumpe gjør avising foran.
Det er da octovalve skal sende batteri / mtor varme inn i bilen.
Men lite varme å hente når de kjøler det ned..
Ikke et problem i eldre SW i USA / Canada.

De av oss som ikke kjører som kjærringer. Merker ikke noe til dette "problemet". Men opplevde et minutt av det i kø..

Litt av denne opplevelsen jeg hadde selv ved langkjøring... Varmen ble svakere, men ikke borte, og så kom det varme mer "pulserende" fra apparatet. Dette var i -10 til -12 grader.
Plaget meg ikke nevneverdig, men syns det ble 2 grader kaldere enn min preferanse.
TM3P 2021 - Oslo

arv

Innkalling til bytte av sensorer til klima på torsdag, ikke merket noe feil. LR 2021
Arne
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA