Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tilbakekalling - eMMC brikken

Startet av MaxQ, torsdag 14. januar 2021, klokken 07:05

« forrige - neste »

MaxQ

https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2020/INRM-EA20003-11321.pdf

Sitat
ODI has tentatively concluded that the failure of the media control unit (MCU) constitutes a defect related to motor vehicle safety. Accordingly, ODI requests that Tesla initiate a recall to notify all owners, purchasers, and dealers of the subject vehicles of this safety defect and provide a remedy, in accordance with the requirements of the National Traffic and Motor Vehicle Safety Act

De knytter dette til tap av ryggekamera som er lovpålagt når defekt brikke gjør at MCU'en går i svart.

Merk at dette ikke er en endelig tilbakekalling, de avventer svar fra Tesla først. Så får vi se om de godtar svaret, men det ligger vel litt i kortene at det Tesla til nå har valgt å gjøre ikke er godt nok for ODI.

EDIT:
Sorry, såg det ikke først, men ser at det også gjelder manglende evne til defogging/defrosting siden funksjonen styres av MCU'en samt ADAS og blinklysfunksjon. Den siste der er vel litt merkelig? Virker ikke blinklysene når MCU'en er av eller er det kun tilbakemeldingene som ikke virker?

Rævedilter

#1
Det er kun lyden av blinklyset som mangler, men det må være  manglende styring av ventlasjonsystemet som er største problemet. Eg kjørte 7-8 veker uten i haust uten å kunne stille på ventilasjonen, med været vart ok så det gjekk greit, hadde ikkje gått nå.

Men Tesla påstår dette som eg er uenig i, og eg fekk beskjed om at eg ikkje skulle kjøre med svart MCU fra Tesla:
" Dette påvirker ikke kjørets funksjonalitet og kontrollerbarhet, og vi kjenner ikke til skader eller kollisjoner som skyldes denne feilen."

https://www.tesla.com/no_NO/support/warranty-adjustment-program

Sandvika

Sitat fra: MaxQ på torsdag 14. januar 2021, klokken 07:05
De knytter dette til tap av ryggekamera som er lovpålagt når defekt brikke gjør at MCU'en går i svart.
Obs. Ryggekamera er påbudt i USA og ikke Europa. Min vurdering er at denne saken ikke er relevant for europeiske/norske Teslaeiere.

Rævedilter

Det er som TS seier meir enn ryggekamera:
"loss of HVAC (defogging and
defrosting setting controls (if the HVAC status was OFF status prior to failure). The failure also
has an adverse impact on the Autopilot advanced driver assistance system ("ADAS"), as well as
turn signal functionality due to the possible"


Softblue

Det hender at ryggekameraet går i svart på min model 3 også.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

HKS

Tesla Model 3 Long Range

HKS

Sitat fra: HKS på tirsdag 02. februar 2021, klokken 13:03
Da gir endelig Tesla etter (iallefall i USA) og tilbakekaller alle biler med MCU1 og gammel 8GB eMMC.

https://electrek.co/2021/02/02/tesla-will-finally-voluntarily-recall-model-s-x-touchscreen-problem-arm-twisted-nhtsa/

Edit:
Fra mail fra Tesla:

Additionally, Tesla will upgrade, free of charge, the eMMC on your vehicle with an enhanced 64GB eMMC. There is no need at this time to contact us as we will notify you when the parts become available. We kindly ask that you do not schedule a service appointment unless you receive a vehicle alert signaling memory storage device degradation or are actively experiencing a persistent blank center display that does not recover after restarting the touchscreen. If you already paid for repairs that addressed the condition covered by this recall, you may be eligible for reimbursement. Tesla will share details about reimbursement and eligibility by the end of March 2021.
Tesla Model 3 Long Range

Amoss

Sitat fra: HKS på tirsdag 02. februar 2021, klokken 13:03
(iallefall i USA)

En bekjent her i Norge med en '15 TMS har alt fått denne mailen fra Tesla.  Venter på tilsvarende mail her....
Model S 85D

BMW850

#8
Ja, kommunikasjonssjefen hos Tesla sier at europeiske kunder vil få mer informasjon senere denne uken. Så da er det sannsynligvis på gang her i Norge også.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Bonnis

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 14. januar 2021, klokken 07:35
Det er kun lyden av blinklyset som mangler, men det må være  manglende styring av ventlasjonsystemet som er største problemet. Eg kjørte 7-8 veker uten i haust uten å kunne stille på ventilasjonen, med været vart ok så det gjekk greit, hadde ikkje gått nå.

Men Tesla påstår dette som eg er uenig i, og eg fekk beskjed om at eg ikkje skulle kjøre med svart MCU fra Tesla:
" Dette påvirker ikke kjørets funksjonalitet og kontrollerbarhet, og vi kjenner ikke til skader eller kollisjoner som skyldes denne feilen."

https://www.tesla.com/no_NO/support/warranty-adjustment-program
For min del, manglet jeg også blinklys i perioden med svart skjerm. I tillegg fungerte ikke de utvendige lysene (drl foran) unntatt ved kjøring i tunnel eller når det var mørkt. Fjernlys fungerte heller ikke. Bremselys fungerte.

Enig i at defroster var det verste, men det var like fullt en risiko å kjøre uten fungerende lys.
P85 2013

MeTesla

Godt å se at dette går mot en løsning  :)

Mdah

2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

martinho89

Klarer ikke tolke søkemotoren når jeg legger inn.
Hvordan ser jeg at jeg er berørt? "Recall incomplete" står det. "2 februar".
Bør jeg ta kontakt med verkstedet?

Mdah

Sitat fra: martinho89 på torsdag 04. februar 2021, klokken 17:08
Klarer ikke tolke søkemotoren når jeg legger inn.
Hvordan ser jeg at jeg er berørt? "Recall incomplete" står det. "2 februar".
Bør jeg ta kontakt med verkstedet?

Betyr vel bare at recall ikke er gjennomført.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

sjokomelk

Sitat fra: martinho89 på torsdag 04. februar 2021, klokken 17:08
Klarer ikke tolke søkemotoren når jeg legger inn.
Hvordan ser jeg at jeg er berørt? "Recall incomplete" står det. "2 februar".
Bør jeg ta kontakt med verkstedet?
Nei. Det står i teksten at du skal forholde deg helt rolig og ikke kontakte Tesla så lenge bilen din fungerer som normalt, og så vil de kalle deg inn når det er din tur.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA