Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

eGolfs sikre sjebne: Sensorfeil på varmeapparat

Startet av SteniX, tirsdag 12. januar 2021, klokken 20:13

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: 02jan på lørdag 23. januar 2021, klokken 18:57
Lurer på hvor bærekraften ligger hvis man skal belage seg på sinnrike kostbare og ofte reprasjoner og bytte av nesten nye deler på omtrent helt nye biler ?
La meg si det sånn at de som tror at elbiler er nesten vedlikeholdsfrie og har tilsvarende lave vedlikeholdskostnader, og vil vare til omtrent evig tid, vil få seg en overraskelse.

Ja, ingen forbrenningsmotor og en elmotor er enklere. Men dette kompenseres av komplisert elektronikk og kraftelektronikk som pr i dag ikke er evigvarende, og tredjepartsdeler er vel bare å glemme (enn så lenge).


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Electric cars in Norway

#31
Sitat fra: Spojen på tirsdag 19. januar 2021, klokken 14:55
Fikk svar fra Møller.

De kjenner ikke til noen servicebulletin på dette, så om den til "cars.com" stemmer, så gjelder det merkelig nok bare for USA.

Ja og det er veldig merkelig.

Her er hva jeg tenker:

- Jeg synes dette er verdt å gå videre med. Håper en biljournalist skriver om dette.

Det står jo dette på servicebulletin:

Warranty info: This service is being performed free of charge under Volkswagen's new-car warranty."

Dette kan noen be VW dokumentere volum på via hva de har registrert i ODIS,  Offboard Diagnostic Information System Service for the Volkswagen Group. VW har dette lagret og vet om dette - men de sitter rolig i båten og håper uværet gir seg snart.

Dermed må VW selv dokumentere dette overfor en journalist.
Da er det en sak.

Eller at forbruker myndighetene ber VW om det samme. Da er det en sak.

Kritiske feilkomponenter fra fabrikkfeil skal byttes gratis selv på 2015 modeller. 

Dette er feilkonstruksjon. Sensor er ikke en slitedel. De skulle vært satt opp på en annen måte. Dårlig BETA testing kansje, før produksjon.

Ved feilkonstruksjon så gjelder ikke dette under. Da skal det i steden repareres gratis av VW og de skulle hatt en innkalling av ALLE 205 og 2016 modeller i Norge og fixet dette gratis for mange år siden.


https://www.volkswagen.no/no/service/bilgarantier.html

Kopi: Garantier ved bilulykke eller driftsstans
Hold deg trygg på veien med garantiordningene fra Volkswagen 24 timer i døgnet. Alle nye Volkswagen personbiler har en Norgesgaranti som gjelder i 5 år/100.000 km, avhengig av hva som først inntreffer. Det skal være trygt å kjøre og å eie en bil fra oss. Du som allerede kjenner til Volkswagen er kanskje kjent med hvilken kvalitet som kjennetegner våre biler. Dette bidrar til lavere servicekostnader og en høy andrehåndsverdi.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Spojen på mandag 18. januar 2021, klokken 15:57
Her er Bulletin.
https://www.cars.com/articles/2015-2016-volkswagen-e-golf-air-conditioning-issue-1420684857885/

Synes det er svakt at ikke slike ting blir tatt på service intervall.. RImelig sikker på at vi hadde den inne til service før garantien gikk ut ifjor.

Fint at du fant denne. Jeg visste jeg hadde sett dette et sted men husket ikke hvor. Derfor skrev jeg i tidligere innlegg at jeg håpet noen fant igjen dette. Jeg har en kompis med samme feil på sin så det var derfor jeg sjekket opp dette for han. Men som sagt husket ikke hvor jeg fant dette.

geear

Kan si mye om Trump-land, men langt foran oss på administrasjon av bilparken er de iallfall, med Carfax (kollisjonshistorikk osv) og ikke minst bulletin-systemet sitt. Er "heldig" i Europa om man blir innkalt en gang for å rette opp i noe, mens de i USA kan være opptil lange lister med tilbakekallinger - og best av alt så er det søkbart på chassisnummer.

storeulv

SitatEr "heldig" i Europa om man blir innkalt en gang for å rette opp i noe, mens de i USA kan være opptil lange lister med tilbakekallinger - og best av alt så er det søkbart på chassisnummer.
Det er verd å merke seg at USA har helt andre tradisjoner for massesøksmål og erstatningsutbetalinger der firmaet får svi, advokaten får 40+ % av erstatningssummen og den enkelte saksøker sitter igjen med småpenger. Noen særlig lov om forbrukerbeskyttelse har de derimot ikke, og garanti er som regel kun en sak man får som goodwill fra prosusenten.

Her i Europa har vi slike lover som dermed fjerner de fleste behovene for slike søksmål, men som denne saken viser vil det kunne dukke opp enkeltsaker der man kan vinne frem. Og; i Norge har ikke advokatene lov til å motta provisjon av erstatningsbeløp, de har kun lov til å fakture timehonorar.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Electric cars in Norway

Sitat fra: storeulv på søndag 24. januar 2021, klokken 10:38
SitatEr "heldig" i Europa om man blir innkalt en gang for å rette opp i noe, mens de i USA kan være opptil lange lister med tilbakekallinger - og best av alt så er det søkbart på chassisnummer.
Det er verd å merke seg at USA har helt andre tradisjoner for massesøksmål og erstatningsutbetalinger der firmaet får svi, advokaten får 40+ % av erstatningssummen og den enkelte saksøker sitter igjen med småpenger. Noen særlig lov om forbrukerbeskyttelse har de derimot ikke, og garanti er som regel kun en sak man får som goodwill fra prosusenten.

Her i Europa har vi slike lover som dermed fjerner de fleste behovene for slike søksmål, men som denne saken viser vil det kunne dukke opp enkeltsaker der man kan vinne frem. Og; i Norge har ikke advokatene lov til å motta provisjon av erstatningsbeløp, de har kun lov til å fakture timehonorar.

storeulv :+1:

Tror du er ved hovedårsaken nå. I USA er dette med rettsaker og frykt for søksmål en driver slik at bilbransjen er mye bedre enn her når det gjelder servicebulletin.


geear

Sitat fra: storeulv på søndag 24. januar 2021, klokken 10:38
SitatEr "heldig" i Europa om man blir innkalt en gang for å rette opp i noe, mens de i USA kan være opptil lange lister med tilbakekallinger - og best av alt så er det søkbart på chassisnummer.
Det er verd å merke seg at USA har helt andre tradisjoner for massesøksmål og erstatningsutbetalinger der firmaet får svi, advokaten får 40+ % av erstatningssummen og den enkelte saksøker sitter igjen med småpenger. Noen særlig lov om forbrukerbeskyttelse har de derimot ikke, og garanti er som regel kun en sak man får som goodwill fra prosusenten.

Her i Europa har vi slike lover som dermed fjerner de fleste behovene for slike søksmål, men som denne saken viser vil det kunne dukke opp enkeltsaker der man kan vinne frem. Og; i Norge har ikke advokatene lov til å motta provisjon av erstatningsbeløp, de har kun lov til å fakture timehonorar.
Det finnes ingen grunn til at vi ikke kan ha både og! Forbrukerkjøpsloven slår på ingen måte i hjel det faktum at det er hauger av tilbakekallinger som skulle vært utført her også.


storeulv

Sitat fra: geear på søndag 24. januar 2021, klokken 22:22
Sitat fra: storeulv på søndag 24. januar 2021, klokken 10:38
Sitat<snip>...men som denne saken viser vil det kunne dukke opp enkeltsaker der man kan vinne frem.<snip>
Det finnes ingen grunn til at vi ikke kan ha både og! Forbrukerkjøpsloven slår på ingen måte i hjel det faktum at det er hauger av tilbakekallinger som skulle vært utført her også.

Nettopp :)
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

thrain

Jeg ser ut i fra linken at det gjelder egolf 2015-2017. Er svakheten utbedret på nyere biler? Har en 2019modell-....

Sveinung Rogstad

Siste partnummer på sensoren slutter på E(revisjon) så de har ihvertfall prøvd og utbedre den 4 ganger😬

Olepo

Mye interessant info i denne tråden :+1:

Sitat fra: Spojen på tirsdag 19. januar 2021, klokken 14:55
Fikk svar fra Møller.

De kjenner ikke til noen servicebulletin på dette,,,

Sitat fra: Walbern på lørdag 23. januar 2021, klokken 09:57
Hadde nettopp bilen min inne på Møller siden det aldri ble varmt inne i kupéen. Alle sensorene måtte byttes. Bilen min har riktignok fremdeles nybilgaranti, men mekanikeren til Møller skriver (se vedlegg) noe om en eller flere TPI-er.

Litt usikker på hva "TPI" står for, men regner med at dette er relatert til en bulletin.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Sitat fra: Sveinung Rogstad på søndag 24. januar 2021, klokken 20:44
Her er link til tpi

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/MC-10161291-0002.pdf

Spojen får opplyst fra Møller at de ikke kjenner til noen servicebulletin ifht bytte av tempsensorer. Walbern har fått utført bytte der det detaljert blir henvist til TPI i fakturatekst, og Sveinung Rogstad serverer oss link til aktuell TPI/bulletin.

I beste fall har Møller i sitt svar til Spojen gjort en slett/ingen jobb med å sjekke sitt eget system, i verste fall holder de tilbake  eller kommer med feilaktig informasjon, og da begynner det å lukte vondt....

Min oppfatning er at dette er en produkt/produksjonsfeil som produsenten burde ta ansvar for og utbedre på kampanje/innkalling uten kostnad for eierne.

Mye tyder på at omfanget er stort, og sannsynligvis vil problemet før eller senere oppstå på de fleste e-Golf produsert i 2015-16-17. Og det finnes relativt mange av disse rundt på norske veier.

Noen tips til hvordan legge litt press på Møller og få en uttalelse derfra? NAF? TV2? Henvise til denne tråden?

Sveinung Rogstad

Husk at en bulletin ikke betyr at det er gratis, det er tilleggsinformasjon/ny informasjon om deler eller oppdatere prosedyrer.
På min feilsøknings beskrivelse er det også referert til tpi.  Rekner med dette er pga det som står i bulletin, at om en sensor skiftes må alle sensorer på samme LIN bus skiftes. Sannsynligvis pga ny revisjon av delen.

At det uansett er noe som burde dekkes av VW er jeg enig i.  IOM det er en kjent svakhet som rammer mange biler.

Jeg undres også hvordan møller priser rep av G643 ventilen til 20000kr når den er lett tilgjengelig og skiftes samtidig med sensorene.

Sveinung Rogstad

Fikk ikke spesifisert pris med delenummer siden jeg valgte og ikke la møller ta reparasjonen.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA