Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

eGolfs sikre sjebne: Sensorfeil på varmeapparat

Startet av SteniX, tirsdag 12. januar 2021, klokken 20:13

« forrige - neste »

Marla0111

Hei!

Jeg har også en e-golf 2015 modell der sensorene gikk i stykker i november i fjor og jeg måtte ut med 18k for å reparere de da jeg endelig fikk time hos Møller 2 måneder senere (!). Garantien hadde selvsagt akkurat gått ut, men ikke reklamasjonsfristen på 5 år. Ifølge loven har jeg da reklamasjonsrett hvis feilen gjelder en mangel på bilen. Men det var ikke Møller enig om.

Jeg synes det er hårreisende at de tar seg så godt betalt av så mange forbrukere på en kjent mangel som egentlig burde ha blitt fikset gratis. Jeg klaget det inn til Forbrukertilsynet men ble ikke enig med Møller i meklingen. De ville absolutt ikke innrømme at det er en mangel på bilen og ville bare gi meg et lite beløp som goodwill. Men dette handler ikke om penger lenger for meg, men om prinsippet - det går ikke an å produsere en bil med en mangel og så tjene penger på å fikse den i etterkant..

Jeg ønsker nå å ta saken videre til Forbrukerklageutvalget. De anbefaler at jeg får en skriftlig uttalelse fra en sakkyndig om at denne feilen faktisk er en mangel bilen er produsert med, slik at jeg står litt sterkere med min sak. Er det noen her som er bilmekaniker eller lignende og kan hjelpe meg?

Det en sakkyndig skal gi opplysninger om er:
«1. Hva er galt?
2. Hva er den sannsynlige årsaken til feilene (normal/unormal slitasje, uhell, manglende vedlikehold, produksjonsfeil eller lignende)?
3. Uttalelsen bør si noe om hvorvidt feilene er upåregnelig sett hen til delenes levetid og bilens alder.
4. Når er det sannsynlig at feilen oppsto?
6. Illustrer gjerne med bilder
Dersom det er andre forhold som er egnet til å belyse saken ber vi om at den sakkyndige redegjør for disse»

Det handler bare om en skriftlig uttalelse - det er ikke nødvendig med noe oppmøte eller noe sånt.

Jeg håper virkelig noen her vil hjelpe meg - hvis jeg vinner denne saken vil det være en skikkelig seier for oss som forbrukere, og alle andre som sliter med samme problem eller noe lignende i framtiden kunne ha støttet seg på denne saken.

Hilsen Julia

hybrid88

#91
Sitat fra: Trazor på mandag 02. mai 2022, klokken 15:15
En oppdatering herfra; bilen har vært inne til diagnose hos verksted (ikke Møller)

Konklusjonen derfra er kompressorhavari med potensiale for metallspon i AC systemet, samt feilkode på temperatursensorer. Forrige gang denne utbedringen ble priset derfra havnet det på ca 65.000kr for full flushing og bytte av alle komponenter (for å være sikker på at alt metallspon var vekke)

Så, 65.000kr i reparasjon for en bil som blir solgt for ca 100.000kr på finn.no for øyeblikket.

Horribelt dyrt :-1:
Hvor i landet er dette? Prøv å finn en brukt kompressor fra facelift e-golf gjerne med litt lav km. delenummer 5QE816803g.

Og kontakt flere verksteder for jobben, noen av de monterer medbrakt kompressor pga de forstår problemet. Prisene varierer mye rundt om på arbeid.

https://www.bruktdel.no/nbf/S%C3%B8k/?q=5QE816803g
Etron 55
E-golf
911 GT3

Callah

Her anbefaler jeg deg å ta direkte kontakt med NAF verksted og be de komme med en uavhengig uttalelse. Kan også være enkelte innlegg å støtte seg på inne på motor sitt nettsted hvor man kan stille spørsmål til deres sakkyndige.

Sitat fra: Marla0111 på søndag 24. juli 2022, klokken 14:31
Jeg håper virkelig noen her vil hjelpe meg - hvis jeg vinner denne saken vil det være en skikkelig seier for oss som forbrukere, og alle andre som sliter med samme problem eller noe lignende i framtiden kunne ha støttet seg på denne saken.

Hilsen Julia

Belbert

Sitat fra: Marla0111 på søndag 24. juli 2022, klokken 14:31
Hei!

Jeg har også en e-golf 2015 modell der sensorene gikk i stykker i november i fjor og jeg måtte ut med 18k for å reparere de da jeg endelig fikk time hos Møller 2 måneder senere (!). Garantien hadde selvsagt akkurat gått ut, men ikke reklamasjonsfristen på 5 år. Ifølge loven har jeg da reklamasjonsrett hvis feilen gjelder en mangel på bilen. Men det var ikke Møller enig om.

Jeg synes det er hårreisende at de tar seg så godt betalt av så mange forbrukere på en kjent mangel som egentlig burde ha blitt fikset gratis. Jeg klaget det inn til Forbrukertilsynet men ble ikke enig med Møller i meklingen. De ville absolutt ikke innrømme at det er en mangel på bilen og ville bare gi meg et lite beløp som goodwill. Men dette handler ikke om penger lenger for meg, men om prinsippet - det går ikke an å produsere en bil med en mangel og så tjene penger på å fikse den i etterkant..

Jeg ønsker nå å ta saken videre til Forbrukerklageutvalget. De anbefaler at jeg får en skriftlig uttalelse fra en sakkyndig om at denne feilen faktisk er en mangel bilen er produsert med, slik at jeg står litt sterkere med min sak. Er det noen her som er bilmekaniker eller lignende og kan hjelpe meg?

Det en sakkyndig skal gi opplysninger om er:
«1. Hva er galt?
2. Hva er den sannsynlige årsaken til feilene (normal/unormal slitasje, uhell, manglende vedlikehold, produksjonsfeil eller lignende)?
3. Uttalelsen bør si noe om hvorvidt feilene er upåregnelig sett hen til delenes levetid og bilens alder.
4. Når er det sannsynlig at feilen oppsto?
6. Illustrer gjerne med bilder
Dersom det er andre forhold som er egnet til å belyse saken ber vi om at den sakkyndige redegjør for disse»

Det handler bare om en skriftlig uttalelse - det er ikke nødvendig med noe oppmøte eller noe sånt.

Jeg håper virkelig noen her vil hjelpe meg - hvis jeg vinner denne saken vil det være en skikkelig seier for oss som forbrukere, og alle andre som sliter med samme problem eller noe lignende i framtiden kunne ha støttet seg på denne saken.

Hilsen Julia

Noe nytt i denne saken her?

Electric cars in Norway

Traff på en egolf eier i går. Han hadde byttet dette i Sverige ... ca en tredjedel av hva Møller skulle ha. Tarvelig av VW og ikke bytte dette på garanti til alle. Skjer jo i andre land.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Marla0111 på søndag 24. juli 2022, klokken 14:31

Jeg håper virkelig noen her vil hjelpe meg - hvis jeg vinner denne saken vil det være en skikkelig seier for oss som forbrukere, og alle andre som sliter med samme problem eller noe lignende i framtiden kunne ha støttet seg på denne saken.

Hilsen Julia

Jeg heier på deg Julia :+1:


nojac

Noen som vet om konstruksjonen endret på facelift-modellene?

Eller må vi bare vente på at denne feilen dukker opp når garantitiden er utløpt?
2018 e-Golf

sinamics

Sitat fra: Trazor på mandag 02. mai 2022, klokken 15:15
En oppdatering herfra; bilen har vært inne til diagnose hos verksted (ikke Møller)

Konklusjonen derfra er kompressorhavari med potensiale for metallspon i AC systemet, samt feilkode på temperatursensorer. Forrige gang denne utbedringen ble priset derfra havnet det på ca 65.000kr for full flushing og bytte av alle komponenter (for å være sikker på at alt metallspon var vekke)

Så, 65.000kr i reparasjon for en bil som blir solgt for ca 100.000kr på finn.no for øyeblikket.

Hvis du skulle finne på å bytte denne selv, så kan jo kanskje disse vedleggene hjelpe deg.

Råde

Noen som har prøvd å skru varmen til Hi? Kobler den da ut sensorene og starter varmekolbe VP?

Etter 8 år med velfungerende bil begynner denne feilen å opptre sporadisk.
e-Golf | X75D

Svk

Sitat fra: Marla0111 på søndag 24. juli 2022, klokken 14:31
Hei!

Jeg har også en e-golf 2015 modell der sensorene gikk i stykker i november i fjor og jeg måtte ut med 18k for å reparere de da jeg endelig fikk time hos Møller 2 måneder senere (!). Garantien hadde selvsagt akkurat gått ut, men ikke reklamasjonsfristen på 5 år. Ifølge loven har jeg da reklamasjonsrett hvis feilen gjelder en mangel på bilen. Men det var ikke Møller enig om.

Jeg synes det er hårreisende at de tar seg så godt betalt av så mange forbrukere på en kjent mangel som egentlig burde ha blitt fikset gratis. Jeg klaget det inn til Forbrukertilsynet men ble ikke enig med Møller i meklingen. De ville absolutt ikke innrømme at det er en mangel på bilen og ville bare gi meg et lite beløp som goodwill. Men dette handler ikke om penger lenger for meg, men om prinsippet - det går ikke an å produsere en bil med en mangel og så tjene penger på å fikse den i etterkant..

Jeg ønsker nå å ta saken videre til Forbrukerklageutvalget. De anbefaler at jeg får en skriftlig uttalelse fra en sakkyndig om at denne feilen faktisk er en mangel bilen er produsert med, slik at jeg står litt sterkere med min sak. Er det noen her som er bilmekaniker eller lignende og kan hjelpe meg?

Det en sakkyndig skal gi opplysninger om er:
«1. Hva er galt?
2. Hva er den sannsynlige årsaken til feilene (normal/unormal slitasje, uhell, manglende vedlikehold, produksjonsfeil eller lignende)?
3. Uttalelsen bør si noe om hvorvidt feilene er upåregnelig sett hen til delenes levetid og bilens alder.
4. Når er det sannsynlig at feilen oppsto?
6. Illustrer gjerne med bilder
Dersom det er andre forhold som er egnet til å belyse saken ber vi om at den sakkyndige redegjør for disse»

Det handler bare om en skriftlig uttalelse - det er ikke nødvendig med noe oppmøte eller noe sånt.

Jeg håper virkelig noen her vil hjelpe meg - hvis jeg vinner denne saken vil det være en skikkelig seier for oss som forbrukere, og alle andre som sliter med samme problem eller noe lignende i framtiden kunne ha støttet seg på denne saken.

Hilsen Julia
har du kjøpt den brukt hos forhandler,så har du 5års reklamasjonsrett. om så, så vinner du denne saken lett...

storeulv

Sitat fra: Svk på torsdag 26. januar 2023, klokken 07:26
Sitat fra: Marla0111 på søndag 24. juli 2022, klokken 14:31
Hei!

Jeg har også en e-golf 2015 modell der sensorene gikk i stykker i november i fjor og jeg måtte ut med 18k for å reparere de da jeg endelig fikk time hos Møller 2 måneder senere (!). Garantien hadde selvsagt akkurat gått ut, men ikke reklamasjonsfristen på 5 år. Ifølge loven har jeg da reklamasjonsrett hvis feilen gjelder en mangel på bilen. Men det var ikke Møller enig om.

<snip>
har du kjøpt den brukt hos forhandler,så har du 5års reklamasjonsrett. om så, så vinner du denne saken lett...

For øvrig kan du be Møller om en skriftlig bekreftelse på at sensorene som feiler ikke er ment å skulle vare i 5 år, for det er en logisk konsekvens av at de ikke anerkjenner reklamasjonsrett på denne saken.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Svk

den har jo holdt lenger enn 5år. men kunden har 5års reklamasjonsrett mot siste salgsledd(næring)
denne sensoren er vel ment å holde bilen sin levetid.

så er en viss risiko å være seriøs bruktbilhandler idag

Råde

Sitat fra: Råde på lørdag 14. januar 2023, klokken 18:00
Noen som har prøvd å skru varmen til Hi? Kobler den da ut sensorene og starter varmekolbe VP?

Etter 8 år med velfungerende bil begynner denne feilen å opptre sporadisk.
Funket ikke...
e-Golf | X75D

hybrid88

Denne casen med sensorer og kompressor burde være barnemat for NAF juridisk eller noen andre advokater. Gruppesøksmål burde man kunne ordnet også.

Listen over feil og mangler på VW og Audi, spesielt elbiler er så lang de senere årene. God grunn til å ta opp dette. Finns det egentlig noen artikkel om problemene med f eks E-golf noe verdens sted? Det er jo smått utrolig spør du meg.

På tesla derimot finnes det et hav av artikler om div problemer. (det er kanskje større omfang)

Men jeg tenker Møller hadde hatt godt av litt negativ PR også jeg.

Blir spennende å se utfallet i retten her. Tenk på alle problemene man kan kjøre på etter utløp av garantien da. Det er fryktelig mange komponenter som skal vare mer enn 5 år tror jeg. https://www.motor.no/aktuelt/defekt-tesla-luftfjaering-er-en-produksjonssvakhet/241296
Etron 55
E-golf
911 GT3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA