Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

eGolfs sikre sjebne: Sensorfeil på varmeapparat

Startet av SteniX, tirsdag 12. januar 2021, klokken 20:13

« forrige - neste »

e-Kvaase

Kjenner flere som har måttet bytte disse sensorene, og det merkes på kontoen.
Her burde VW kalt inn alle biler og byttet før garantiutløp, siden dette er en veldig vanlig feil.

Vår 2015 e-Golf uten varmepumpe måtte bytte AC kompressor når den var 7 år.
Det ble 21.000 med "rabatt" hos Møller. Vi hadde utfordringer med "rakling" fra AC kompressor også når bilen var under garanti, det ble da gjort noe midlertidig for å løse feilen. Usikker på hva som ble gjort, AC kompressor ble ikke byttet. Bilen var da 4 år gammel. Det fungerte frem til AC-kompressor havarerte helt. Prøvde å diskutere med Møller men kom ingen vei.

Hadde utfordringer med klima i en 2018 Passat samtidig i fjor sommer som ble tatt på garanti. Vi kjørte da hele sommeren i to kokvarme VW biler siden det var lange ventetider på verksted. Ikke noe hyggelig med unger og hund i bilen! Når det tar flere måneder i få rettet slike feil så forteller noe om serviceapparatet til Møller.

Har aldri tidligere hatt problemer med klima i biler som Toyota, Mazda, Honda eller Mitsubishi selv om bilene har vært utenfor garanti. Her har nok VW litt å gå på i forhold til kvaliteten.

dingsedangs

Enda en misfornøyd/"føler-seg-lurt" Møller-kunde her. Det er synd at varmepumpen/forhandleren skal skape så mye frustrasjon for mange, for selve bilen er hvertfall jeg strålende fornøyd med!

Min historie: 2016-modell, levert sent på høsten 2015. Ingen problemer de første årene, men på service høsten 2019 klaget jeg på dårlig effekt av varmepumpen og ba Møller sjekke. De "fant ingenting", og jeg fikk beskjed om å komme tilbake dersom det forverret seg, i tillegg måtte alle bremseskiver/klosser byttes fordi «denne går ikke gjennom EU-kontroll». Jeg byttet alle bremseskiver/klosser hos NAF samme høsten (til under halve prisen), og fikk samtidig beskjed at den ville blitt EU-godkjent uten å bytte.. Ingenting endret seg det neste året, og på service en måned etter garantiutløp i 2020 (dum som jeg er) fant selvfølgelig Møller sensorfeil. Var ikke snakk om å ta det på garanti, da «det var mitt ansvar å følge opp» etc. etc. I tillegg mente de jeg måtte bytte alle bremseskiver/klosser igjen, for «denne går ikke gjennom EU-kontroll». Når jeg sa at de kun var ett år gamle, fikk jeg svaret «åja, hvem har gjort det da...?», som får meg til å undre om de så på bremsene i det hele tatt. Jeg har ikke vært hos Møller siden, for å si det sånn, og bremsene fungerer fremdeles utmerket per dags dato!

Råde

Følger opp denne.

Byttet alle 5 sensorer for sikkerhets skyld. Brukte https://autoac.no/ som jeg opplevde som veldig proffe. For min del var det et stykke å kjøre dit men prisen var så bra.

Møller ville først kjøre diagnose til 1300,- før de kunne si noe som helst. Og de ville i hvert fall ikke bytte alle sensorene. Bare den eller de som var defekte. Og hvis de skulle byttet alle ville det kostet 60000,-.

AutoAC gjorde alt for fastpris, ca 14000,-, men det ble 15 fordi en av sensorene var så rustet at de måtte kappe ledningen og lodde på en ny dings som møller selvfølgelig skulle ha 7-800,- for. De sa at minst to av sensorene ville komme til å ryke i tur og orden fremover hvis ikke jeg hadde byttet alle.
e-Golf | X75D

Electric cars in Norway

Dere har sett denne som Svein R laget i tilfelle noen vil gjøre dette selv?  Guide: bytte sensorer på varmeapparat (elbilforum.no)

Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Startet av Sveinung Rogstad, søndag 28. mars 2021, klokken 01:06

hybrid88

Er 2018 gen2 e-golf også omfattet av dette sensor problemet?

Har en 2016 som fikk kompressor havari med bytte til gen2 kompressor samt byttet 3 sensorer. Der funker alt enn så lenge.

Også har mor en 2018 e-golf gen2 som har gått veldig lite som nå kun har fungerende varme, ikke kjøling. Men denne har ikke ulyden i klima som vi hadde på 2016 modellen der kompressor var gåen.

Kan det være sensor?
Etron 55
E-golf
911 GT3

sema2022

Ja, gen 2/facelift av eGolf har fremdeles dårlige sensorer.

hybrid88

Takk, kan man på facelift e-golf bytte en og en sensor med den nye typen? 4MO959603e

Hvorfor skal møller ha så mye for disse når de kan kjøpes på nett i utlandet for 30 dollar? Hvis jobber tar 2-3 timer. Så skal de alikevel ha 30.000? kun for sensorbytte?

Jeg fatter ikke at dette ikke har fått mer oppmerksomhet i mediene eller i motor relaterte magasiner etc. Dette har vel vært blandt norges mest solgte elbiler i perioder og jeg regner med at fryktelig mange har dette problemet. Alle Møller verksteder jeg har pratet med sier at dette ikke er en feil som er omfattende eller vanlig. Det er bare bullshit.

Jeg lurer på når  møller skal få svi for den elendige kvaliteten det er på mye av dette. Hatt problemer med såå mange VAG biler siste 5 årene. Er det noen som har tatt disse sakene videre?
Etron 55
E-golf
911 GT3

Fanten

Er bare å skrive meg opp på sensor feil.
Skulle egentlig bare slukke service lampa men fant også P1C6200 Active/static AC Pressure/temprature sensor nr 4 Faulty.
Ja ja....bedre nå enn til vintern.

snorrec

Opplever også problemer med varmeapparatet på 2017 e-golf, regner med at det er samme årsak som resten sliter med. Ekstra artig i disse tider..
Bilen er kjøpt brukt hos forhandler (ikke merkeforhandler) for ca 2,5 år siden. Kan en da forvente at dette kan tas som reklamasjon?

grohl

Sitat fra: snorrec på tirsdag 09. januar 2024, klokken 23:21Bilen er kjøpt brukt hos forhandler (ikke merkeforhandler) for ca 2,5 år siden. Kan en da forvente at dette kan tas som reklamasjon?

Nykommer her!
Har lest meg deprimert på alle tråder som omhandler dette problemet, og sitter igjen med like lite håp som da jeg startet å søke etter informasjon som kanskje kunne gi håp.

Min knipe:
2018 mod, kjøpt 05.07.22 hos (ikke merke-)forhandler.
Førstegangsreg 29.08.18.
Da bilen gav beskjed om at det var på tide med service igjen, bestilte jeg dette ved Møller. Uten å tenke spesifikt over dato, i forhold til utløp av garanti, så ble serveicen bestilt 21.08.23, og timen satt opp 08.09.23.

Det interessante(smått provoserende) her er at ved tilkobling for å nulle ut servicelampa, så suger jo VAG ut all info og lagrer dette i systemet. Det jeg får vite nå er jo at det på det tidspunktet ble lest ut en feil på varmeapparatet, men det var ingen som sa noe om dette til meg, og det står heller ikke i servicerapporten, da det "ikke er en del av servicen".

Det hjelper kanskje uansett lite, da denne loggingen ble gjort etter garantiutløpsdato. (Jeg regner med aktuell dato er 29.08.23, på datoen 5 år etter førstegangs reg..?)

Problemet med varme har vært periodisk, men har til slutt blitt så tydelig at det ikke er noe tvil. Bilen står i skrivende stund inne på verksted, og jeg har hatt en lengre diskusjon med Servicemarkedssjefen om saken. Han mener det ikke er noe de kan gjøre, men mener det en reklamasjonssak overfor forhandler.

Nå er det jo mindre enn 2 år siden jeg kjøpte bilen, så det kan vel være han har rett. Det er likevel ganske tåpelig at det ikke kan være mulig å ta det på garanti/goodwill, når det er snakk om 8 arbeidsdager etter garantiutløpsdato? (Med forbehold om at jeg har skjønt dato-greia rett da). Det er vel hevet over enhver tvil at feilen eksisterte mens garantien fremdeles var gjeldende...

Så, mens jeg venter på tilbakemelding og diagnose;
på forhånd takk til de som evt gidder å kome med konstruktive innspill :)

Marzo

Sitat fra: grohl på fredag 19. januar 2024, klokken 11:36Så, mens jeg venter på tilbakemelding og diagnose;
på forhånd takk til de som evt gidder å kome med konstruktive innspill :)

Velkommmen,

Garanti er Møller som regel svært rigide på, så når garantien er gått ut så er den gått ut.
De må sende dokumentasjonen inn til fabrikken for å få det godkjent slik at de kan fakturere arbeidet, og det går ikke når dato er forbi.

Jeg ville kontaktet forhandleren du har kjøpt bilen av og krevd reperasjonen utbedret på reklamasjon.
De har reklamasjonsansvar ovenfor deg i 5 år fra du kjøpte bilen, på skjulte feil.

Skulle du være svært uheldig med responsen her så ser jeg tredjeparts verksteder som nå bytter alle 5 sensorer med gass fylling osv for 10-12 tusen. Vesentlig rimeligere enn hva Møller tar for jobben.


grohl

Da har jeg fått tilbakemelding:
- Konstatert kundeklagen, litt dårlig varmeeffekt fra

klimaanlegget.

- Koblet til batterilader. -

- Koblet til diagnoseapparat. -

- Ladet batteri. -

- utført guidet feillfinning -

- sendt protokoll -

- Er lagret hendelser på Føler 1 for kjølemiddeltrykk/temp G395,

Føler 5 for kjølemiddeltrykk/temp G829, og på ekspansjonsventil 1

til kjølemiddel N636, defekt.

- Ingen relevant tpi.

- Utført kontrollplaner.

- Kontrollert stikkere til G395 og G829, ok.

- I følge kontrollplan så må G395, G829 og N636 skiftes ut.


Så da er det vel bare å sette seg ned i helge og formulere et krav

Møller sa forøvrig at det ikke hadde hjulpet om feilen var registrert i deres system innen garantiperioden, men det måtte i tillegg være registrert en klage fra kunde, for at det skulle gjelde...

Pris 18k

Hurra, og god helg!

skulleVøri

Slenger meg på i tråden, varmeapparatet sluttet å virke i min 2018 e-Golf også. Min lokale Møller sier trykkføler 5 i klimaanlegget gir feilmelding, kr 7200 for å bytte den. Skal på verksted om en uke, håper det virker.

almlov13

Da jeg vurderte kjøp av elbil ble egolf anbefalt i de testene jeg fant av brukt elbil. Det sto ingenting i disse testene om problemene som beskrives i dette forumet. Og hadde jeg visst det hadde jeg selvsagt aldri kjøpt denne bilen. Etter en måneds eie (kjøpt brukt privat) sluttet varmeapparatet å funke (selvsagt da det var 25 minus ute). Bilen ble levert til diagnose hos Møller (1600 kr) og tilbakemelding om to defekte sensorer og en ventil - pris 25000 kr.

Det eneste jeg var sikker på var at Møller trolig er landets dyreste verksted, og jeg begynte derfor å lete etter alternativer. Gjennom bekjente på Snapdrive ble jeg tipset om et verksted som het Fix n'drive, med folk som tidligere hadde jobbet på Møller. Diagnosen hos Møller på 1600kr var dermed helt bortkastet. I tillegg fant de ut at det absolutt ikke var nødvendig å bytte den nevnte ventilen. Med regning på 12500 kr blåser bilen nå så varmt som den aldri har gjort før.

NB! Garanti var gått ut, og ingen forsikring dekker denne type skade. Jeg fikk derimot tidligere eier til å dele kostnaden da diagnosen sa at feilen hadde oppstått før jeg fikk bilen.

Marzo

Sitat fra: almlov13 på onsdag 24. januar 2024, klokken 09:19Diagnosen hos Møller på 1600kr var dermed helt bortkastet. I tillegg fant de ut at det absolutt ikke var nødvendig å bytte den nevnte ventilen. Med regning på 12500 kr blåser bilen nå så varmt som den aldri har gjort før.

NB! Garanti var gått ut, og ingen forsikring dekker denne type skade. Jeg fikk derimot tidligere eier til å dele kostnaden da diagnosen sa at feilen hadde oppstått før jeg fikk bilen.

Hva ble byttet og hvorfor lå det feilkode på sensoren?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA