Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bil med varmepumpe og kompressorhavari - tvinge PTC på?

Startet av E_S, lørdag 24. februar 2024, klokken 10:50

« forrige - neste »

E_S

En jeg kjenner har en e-Golf med varmepumpe. Kompressorhavari i følge Møller.

Er det mulig å på en eller annen måte tvinge/trikse PTC på for å få kupévarme? Det frister lite å betale 30-35k for ny kompressor, og AC på sommeren er unødvendig uansett, men litt lunk på vinteren bør man jo ha.
:)

Bråthen

Funker ikke, er ingen kjølevæske inn i kupe/varmeregisteret, kun klimarør til varme/kjøling.

skulleVøri

Her er et diagram av klimaanlegget. (Fant det på et forum, antar det er riktig.)

Med forbehold om at jeg har forstått det riktig:
Den grønne delen på venstre side er kjølevæske, høyre side er gass.
Varmepumpen har tre modus, den kan hente varme fra kjølevæsken, fra luften i omgivelsene, eller begge deler. Diverse sensorer og ventiler er ansvarlig for å skifte mellom disse.

PTCen varmer ikke luften til kupeen direkte. I stedet varmer PTC opp kjølevæsken, kjølevæske via varmeveksler til gassen, og kompressoren sender varmen inn i kupeen.

Så som Bråthen sier, å tvinge PTC på vil ikke hjelpe. Det vil varme opp kjølevæsken, men uten kompressor har du fortsatt ingen måte å få den varmen inn i kupeen.

als77

Kan jeg hijacke denne tråden - kan hjelpe både trådstarter og megselv... Er det mulig/enkelt å bytte kompressor?

Ser at det ikke koster all verden (rundt 2000 kr) med en brukt kompressor (med ukjent restlevetid...) så enten tar volkswagen betalt i blod for ny kompressor, og/eller så er det en ekstremt tidkrevende arbeidsoperasjon (som tar flere arbeidsdager...).

Er det noen som har spurt et verksted om hva de skal ha for å bytte til en brukt kompressor? (jeg ble så satt ut av prisen de skulle ha at jeg ikke tenkte på å spørre om den muligheten)

skulleVøri

Jeg er ikke ekspert, men her er prislisten fra et tredjeparts verksted som også har en del nyttig info:
https://autoac.no/volkswagen-air-condition/e-golf-varmepumpe-og-air-condition/#egolf-kompressor

Ny kompressor fra merkeforhandler i Norge koster 20k bare for delen, du kan få litt billigere fra Autoac da de importerer selv. Selve kompressorbyttet tar de 3k for, så ikke så alt for komplisert. Men hvis den forrige kompressoren havarerte er det metallspon overalt, og en nokså stor jobb å rengjøre.
De sier litt om å bytte til brukt eller uoriginal kompressor også: De anbefaler det ikke og vil ikke gi garanti på jobben, men ser ut som de gjør det hvis du vil.

Jeg ville ringt et par tredjeparts verksteder og forhørt meg.




als77

Takk. Ironisk at da jeg kjøpte bilen i 2015 så var varmepumpe et stort pluss, mens nå ser det ut til at varmepumpa kompliserer og forverrer problemet. At autoac skriver at VW har oppgradert kompressorene 6 ganger sier jo sitt, og det sier enda mer at bilene ikke har blitt kalt inn for å fikse dette (og andre graverende feil). Jaja *sukk*

Ligger nok an til en ny bil i stedet - kanskje jeg beholder eGolfen som arbeidshest og avskilter den vinterstid, er vel neppe mye å få for den uten fungerende varmepumpe - og det lønner seg neppe å reparere dersom jeg skal selge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA