Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Matrix lys i praksis. Video.

Startet av Erik Ola Ulvestad, tirsdag 12. januar 2021, klokken 19:53

« forrige - neste »

Erik Ola Ulvestad


https://youtu.be/RAk2PatcKe4

Matrix mørkelegger bil framfor, men beheld sidelys.
Har 'vinterabbonement' på Matrix.
Veldig fornøgd.

Fra sist helg til Skeikampen.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

geear

Har dessverre sett et mønster i at møtende biler som blender kraftig enten er Model 3 med feiljusterte lykter eller e-Tron, som jeg går ut fra er pga matrix...

Orbit

Matrix må stå i auto for ikke å blende. Da vil du som motgående også se tydelig at elementer slukkes når du nærmer deg lyskjeglen.

Om så ikke skjer, mistenker jeg at fører har fått lysene over i tvungent fjernlys (f.eks slått på fjernlys på en vei med lav skiltet hastighet, hvor auto-innstilling beholder nærlys uansett). Ikke alle er klar over at automatisk blending blir avslått når det er vanlig blått fjernlyssymbol i dashbordet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Sitat fra: Orbit på tirsdag 12. januar 2021, klokken 21:25
Matrix må stå i auto for ikke å blende. Da vil du som motgående også se tydelig at elementer slukkes når du nærmer deg lyskjeglen.

Om så ikke skjer, mistenker jeg at fører har fått lysene over i tvungent fjernlys (f.eks slått på fjernlys på en vei med lav skiltet hastighet, hvor auto-innstilling beholder nærlys uansett). Ikke alle er klar over at automatisk blending blir avslått når det er vanlig blått fjernlyssymbol i dashbordet.

Enig. Har aldri blitt blinket på av møtende bil. Virker som det justerer seg veldig greit.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

itre

Det der så plagsomt ut for bilen foran, virker som den får fjernlysene rett «inn bakruta» over bakketoppene helt til Audiens matrix lys oppdager baklyktene. Bare en knøttliten forsinkelse her er nok plagsomt for bilen foran.

Ellers ser det topp ut.

elektro

Bra video. Jeg mener e-tron sine Matrix er undervurdert. Kan ikke huske å ha blitt blinket på, og heller ikke blitt plaget av andre hverken møtende eller bak meg. Og det går jo en del, spesielt til disse hyttedestinasjonene.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

storeulv

Sitat fra: itre på mandag 15. februar 2021, klokken 21:05
Det der så plagsomt ut for bilen foran, virker som den får fjernlysene rett «inn bakruta» over bakketoppene helt til Audiens matrix lys oppdager baklyktene. Bare en knøttliten forsinkelse her er nok plagsomt for bilen foran.

Ellers ser det topp ut.

Forsinkelsen kan stilles mellom kort, middels og lang (eller noe i den retningen). Selv har jeg valgt "kort" (tror jeg) nettopp for å unngå å irritere bilen foran. Lysene er suverene på mørke vinterveier uten gatebelysning, og jeg ville ikke ha vært foruten.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Pitil

#7
Her tror jeg du har misforstått litt. Det er ikke mulighet for å justere om hvor tidlig eller sent bilen skal blende ut foranliggende, eller møtende kjøretøy. Det som imidlertid kan justeres, er hvor tidlig eller sent det sensorstyrte kjørelyset settes på, altså hvor mørkt det må være før dette aktiveres. Dette påvirker også hvor sent/tidlig kartet går over til nattvisning. Se utklipp fra instruksjonsboken
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA