Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 og støydemping

Startet av HK, tirsdag 12. januar 2021, klokken 19:06

« forrige - neste »

HK

Hei alle med erfaring fra TM3. Jeg vurderer å gå fra fossilbil (MB) til TM3. For å få prøvd ut bilen skikkelig før kjøp så leide jeg en TM3 LR i et døgn av EV-utleie i Oslo. Jeg kjørte ca. 40 mil og prøvde også ut rekkevidde og lading på SC. På disse tingene var jeg virkelig positivt overrasket. Det som gjør meg noe betenkt er i første rekke støynivået. Fra en 2 år gammel MB E-klasse var dette virkelig nedtur. Kunne ikke dy meg for å sjekke med en støymåler-app på telefonen i 80 km.t. og det var hele 4 db. forskjell på samme strekning. Fjæringskomforten var også langt unna hva jeg er vant til, men støyen var etter min mening ikke til å leve med, spesielt fordi jeg kjører "lenger enn langt" i hele Europa. Noen som har erfaring med etterisolering av støy. Ikke bare gummilister, men også få isolert bort hjulstøy som egentlig var det verste. Er klar over at dette sikkert er langt bedre på en S eller X, men har denne gangen ikke tenkt å bruke mer enn 550K på bil.

olemm

Den "nye" Model 3 som blir levert nå, den har bedre støydemping og laminerte sidevinduer. Skal visst være en vesensforskjell, uten at jeg har førstehåndskunnskap. Hvilken modell var det du leide?

marcob

Er strålende fornøyd med min M3 LR, og har ikke tenkt på støy som et problem.
At nye M3 er noe bedre på støy enn de tidligere modellene, har imidlertid blant annet Teslabjørn sagt at er svært tvilsomt. I alle fall at det ikke er noen vesentlig forskjell. Hvis man er vant med en godt lydisolert tysker vil det nok bli en nedtur. Om det går an å venne seg på avhenger vel helt av hvor sensitiv man er.

Bil vil vel alltid være kompromisser, og jeg tror du blir meget fornøyd totalt sett om du går til M3 fra MB.

Daxt3r


HK

Det var en 2019 modell, men jeg har også prøvd den nye på en kjapp prøvetur og vindstøyen var muligens litt bedre, men så lite at vanskelig å bedømme. Hjulstøyen synes jeg var den samme. Egentlig veldig synd, for for i min verden er det Tesla eller ingenting. Gidder ikke alt styret med lading nedover i Europa på de andre. Reiser mye i Tyskland og der er det et megastyr med lading unntatt på Teslas SC,er.

Alexander Lüthi

Som en tidligere skrev, valg av bil betyr kompromisser. Hvis støynivå og komfort er prior 1 for deg hadde jeg sett etter en brukt s. Vår 2014 p85 er langt foran vår 2021 m3 hva gjelder komfort og støynivå. Å andre siden er m3 mye mer sporty og morsom å kjøre (og selvfølgelig mer high tech enn en 7 år gammel bil)

Handyman

#6
Min TM3 fra mars -19 støyer mer enn jeg kunne ønske. Men man venner seg til mye. Våre barn reagerte på hvor rart det var å sitte på i en ICE-bil her om dagen. De har bare kjørt elbil i lang tid.
Jeg har ikke prøvd de nyeste. De er nok bedre, men tviler på at det er enorm forskjell.
Du er kanskje klar over at i el-biler oppleves støy sterkere, mye fordi motorlyden er fraværende.
Fjerner man en støykilde, tar gjerne en annen over. E-tron og spesielt EQC skal visstnok oppleves støysvake.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

PF

E-tron er i en helt annen klasse en model 3 støy og komfortmessig, helt annen divisjon egentlig, samme hvis man måler mot model s også.
Siste videoen til teslabjørn om id3, kommenterer han også hvor stillegående den er i forhold til den 2021 modellen han har kjørt rundt med i det siste.
Men som noen nevner over her, man bli sikkert vant til det.

HK

Ja, jeg er klar over det at motorstøy er fraværende, men en db måler lyver ikke. Og ikke for å høres ut som en EV-hater, men å flytte seg rett fra TM3 over i min MB E350e var et sjokk. Jeg får litt sånn følelsen av at Tesla har brukt alle ressurser på software og batteri og mindre på selve bilen. Og som det skrives: Alt er kompromisser. Det å støyisolere en bil er ikke noe rakettforskning, men jeg ser for meg hvilke kompromisser Teslas ingeniører er stilt ovenfor. Alt må nødvendigvis dreie seg om vekt. Og som litt mer enn middels interessert i bil gjennom 40 år vet jeg at støyisolasjon betyr mer vekt. EN TM3 har under 400 kg. nyttelast og allerede dekk med loadindex 100. Det er nok for meg, men for mange andre i minste laget. Jeg tror det er her mye av forklaringen ligger.
Jeg har ikke vurdert en brukt TMS, rett og slett fordi jeg synes TM3 ser bedre ut og er kulere. Skal google mer og se om jeg finner noe om dette, for det er jo opplagt at det lar seg fikse.

HK

Å google på tysk gjorde underverker. Tydelig at tyskerne er opptatt av dette. Fant en i Stuttgart som har en pakke med komplett støydemping for 1500 euro. Lover reduksjon på 4 db. Om det er tilfelle så er man i mål.

https://www.lautlos-performance.de

ladov

Først og fremst er dempingen av *hjulstøy* middelmådig. Om du kjører på 'pen' asfalt er støynivået behagelig lavt men Norge er full av ganske grov asfalt og da er det ikke noe gøy lenger, særlig i høy hastighet. Et eksempel, på E18 forbi Larvik, omtrent ved avkjøringa før Larvik(retning øst) traff jeg et skille hvor asfalten ble markert grovere.

Jeg har lest påstander(men ikke tester) om at støydempingen har bedret seg over 2 runder. Min -19 modell er den dårligste, så skal det ha blitt bedre både i -20 og nå sist på -21 modellene. Du må nesten låne den siste modellen og høre selv, eller vente til noen tester det for deg på veier av den typen du skal kjøre.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Contango

Jeg synes subjektivt sett at rustbehandlingen «a la Funderud» hjalp men har absolutt ingen bevis. De legger flere deksler i hjulkassene.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Handyman

Sitat fra: ladov på tirsdag 12. januar 2021, klokken 21:43
Først og fremst er dempingen av *hjulstøy* middelmådig. Om du kjører på 'pen' asfalt er støynivået behagelig lavt men Norge er full av ganske grov asfalt og da er det ikke noe gøy lenger, særlig i høy hastighet.....
Ja asfalten betyr svært mye. I land med piggdekkforbud og på glatt asfalt er det mye mindre veistøy.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

thebadger

Sitat fra: ladov på tirsdag 12. januar 2021, klokken 21:43
Først og fremst er dempingen av *hjulstøy* middelmådig. Om du kjører på 'pen' asfalt er støynivået behagelig lavt men Norge er full av ganske grov asfalt og da er det ikke noe gøy lenger, særlig i høy hastighet. Et eksempel, på E18 forbi Larvik, omtrent ved avkjøringa før Larvik(retning øst) traff jeg et skille hvor asfalten ble markert grovere.

Jeg har lest påstander(men ikke tester) om at støydempingen har bedret seg over 2 runder. Min -19 modell er den dårligste, så skal det ha blitt bedre både i -20 og nå sist på -21 modellene. Du må nesten låne den siste modellen og høre selv, eller vente til noen tester det for deg på veier av den typen du skal kjøre.
Jeg har hatt alle 3 årsmodellene og kan bekrefte at hver iterasjon har hjulpet.
Det er fortsatt en del veistøy, men vindstøy er ikke et problem lengre.

Til OP: model 3 er helt grei på støy, men du kommer fra en bil som er særdeles god på støy. Prøv litt forskjellige elbiler og ta en vurdering. Å måle db med mobiltelefonen er både unøyaktig og sannsynligvis misvisende. Man trenger ordentlig utstyr og spektrum analyserer for å se hvilke frekvenser som er høye. 80db 200hz oppleves fullstendig annerledes enn 80db 8000hz
Det kan være at den støyen du reagerer mest på er mer enn 4db forskjell.
Men det blir litt ved siden av faktum, som er at du synes det er for mye. Det kan ikke noen krangle på.

Kjettern

M3 støyer mer enn "vanlige" tyske biler i hvert fall. Har kjørt mye Audi før Tesla og det er rett og slett bedre. Er hjulstøyen i m3 som er forskjellen fra andre biler. Har hatt m3 2019 og har nå m3p 2021 og det er en liten forbedring. Dekktrykk kan også ha litt å si. Mange har litt mye luft i dekkene, noe som hindrer komfort og skaper noe mere hjulstøy. Rekkevidden blir kanskje noe bedre med mer luft, men det har liten betydning for meg i hvert fall.
Model 3 LR 2019 Sort
Model 3 P 2021 Blå

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA