Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 og støydemping

Startet av HK, tirsdag 12. januar 2021, klokken 19:06

« forrige - neste »

MooCow

Sitat fra: HK på torsdag 14. januar 2021, klokken 18:12
Joda, det er sikkert en grei løsning, men skal ikke bruke nærmere 1 mill. på bil nå. Kan få kjøpt ut min 2018 mod. E350e fra leasing hos BOS for 335K i mars. Overtok leasingen fra en annen i fjor og bilen er strøken og har gått 47K.km. På finn ligger disse på over 400K. Uansett kjøper jeg den og om jeg går for TM3 så selger jeg Merca. Men må si at det å kunne snakke med innestemme i 200 er behagelig. Merca er også noe så sjeldent som helt fri for vibber. Er usikker på hvor "kilen" en TM3 er for dekkenes konformitet med den fjæringa. Spesielt når man etter en tid skal ut i ettermarkedet ved dekkskift. Dekk med bittelitt høyde- eller sidekast i kombo med TM3,s fjæringsoppsett er sannsynligvis ingen høydare. Den fjæringa føler jeg ikke maskerer noe.

Det var billig for ein E350e! Du får oppdatera angåande støydemping når du har fått testa det ut på Model 3 :)

Kartelaven

Sitat fra: Kjettern på torsdag 14. januar 2021, klokken 07:58
Sitat fra: Kartelaven på onsdag 13. januar 2021, klokken 21:46
Mine PS4 sommerdekk støyer hørbart mer enn mine Conti VC7 vinterdekk.
Myk gummi og 39-40 PSI anbefales  til TM3 mtp. støy.
Så du bruker så lite som 39-40 PSI ja. Det skal jeg også prøve! Fikk nye m3p utlevert med 20" uberturbine og pirelli dekk og disse bråkte noe helt sjukt. La også merke til at dekktrykket var 47 psi på 3 av dekkene og 41 på det siste. (Tesla prepperne klarer ikke engang å fylle riktig luft i dekkene) Håper det var grunnen for så mye støy har jeg aldri opplevd. Mye bedre nå med 19" pirelli vinterdekk.

Skal sies at jeg har 18" felger. Det er kanskje mer risikosport å gjøre på 20"? Jeg vet ikke, kanskje andre har gjort seg noen erfaringer.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

ladov

Sitat fra: eadie på onsdag 13. januar 2021, klokken 10:26
Har hatt mars 2019 TM3, og er nå på 2021 TM3.
Det er noe bedre støydemping i 2021 modellen, men ikke voldsomt mye bedre (subjektivt). Dekkrumling er det som høres mest, helt klart.
Hadde også en 2014 S85 som jeg støydempet, og som hjalp en del.

Jeg vil tro at siden dekkrumlingen oppleves som mest markant så er det forplantning av vibrasjoner fra underlaget i opphenget, videre til chassiet. Skulle tro dette kunne være greit å fikse med andre bushings, men mulig jeg forenkler her nå.
Fint å høre fra noen som har førstehånds kjennskap til forskjellene mellom de ulike modellene. :)

Vet du hvordan støydempingen på din Model S ble utført?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

eadie

Brukte Bilkomponenter på Kløfta, som gjorde en grei jobb.
Isolering av alle dører, hjulbuer, noe i bagasjerommet, ekstra gummlister rundt dørene, etc. Synes effekten av isoleringen faktisk var bedre på Model S enn Model 3.
Målbare effekten hos meg, via høyst uvitenskaplig metode med en Iphone var drøyt 2 dBA i frontsetene, men dette vil oppleves forskjellig for ulike personer, tror jeg, basert på hvilke frekvenser man er mest følsom for.

Prisen er vel 18-19000 kr for full dempepakke, noe som er stivt nok. Usikker på om jeg synes det er verdt det, egentlig.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Handyman

Sitat fra: Kartelaven på onsdag 13. januar 2021, klokken 21:46
Sitat fra: Handyman på onsdag 13. januar 2021, klokken 11:57
Sitat fra: HK på onsdag 13. januar 2021, klokken 10:43
Jeg tror en av grunnene til mye hjulstøy også er at bilene blir levert med Run-flat dekk. Min nåværende Mercedes ble også det. Lenge før de var utslitt kastet jeg vekk de orginale Pirelli Run-flat,ene og skiftet til Michelin pilot sport4. Det hjalp betydelig. Bare å sørge for å ha en minikompressor og en flaske dekkskum fra Biltema liggende i bilen. Prøvde aller først også Winrun-Kinadekkene fra Megahjul som Tesla Bjørn snakker varmt om. Disse var helt greie i norske hastigheter, men merket i høyere hastigheter ( over 150 i Tyskland) at det var ørlite høydekast som ga litt vibber bakfra og ikke på noen måte samme retningsstabilitet som premiumdekk. Så det var 7 lapper rett i dass. Støyen på Winrun var veldig lav.
Min TM3 ble levert med Michelin PS4 sommerdekk, og de støyer mindre enn mine piggfrie vinterdekk. Det er første bilen jeg har hvor piggfrie vinterdekk støyer mer enn sommerdekk. Sommerdekkene har jo dempeskum, noe vinterdekkene ikke har.
Mine PS4 sommerdekk støyer hørbart mer enn mine Conti VC7 vinterdekk.
Myk gummi og 39-40 PSI anbefales  til TM3 mtp. støy.
Viktig poeng å nevne lufttrykket denne diskusjonen! Jeg kjører med høyere trykk enn deg for bedre rekkevidde og for å unngå kantslitasje. Men det er helt klart at lavere trykk gir lavere støy.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

gruffalo

Etter to sesonger og snart 50.000 km er det på tide med nye sommerdekk. Jeg kommer til å prioritere støy og komfort høyest.

Hvilke er de stilleste dekkene i 18»?
E-tron 55 sportback 2022

thebadger

Sitat fra: gruffalo på fredag 15. januar 2021, klokken 13:04
Etter to sesonger og snart 50.000 km er det på tide med nye sommerdekk. Jeg kommer til å prioritere støy og komfort høyest.

Jeg har tilfeldigvis testet 2 forskjellige, nye dekk på samme bil der begge typer dekk var av nyeste generasjon.
Basert på dette er michelin ps4 bedre enn primacy 3

Kartelaven

Sitat fra: gruffalo på fredag 15. januar 2021, klokken 13:04

Continental Premium Cont., Hankook Ventus Prime 3, Maxxis Premitra og Nokian Hakka Blue 2 får toppscore i denne testen: https://motor.no/dekktest/dette-er-dekkene-som-stoyer-minstog-mest/125201
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

HK

Det er dessverre ingen gratis lunsj i bilbransjen. Alle medaljer har to sider. Skal man ha virkelig lite støy så er det dekk fra "kina-mann" som gjelder. Helst med så dårlige bremseegenskaper og retningsstabilitet at de knapt selges i Norge. Disse er som oftest ikke med i norske dekktester. I USA med lave fartsgrenser er slike dekk populære og burde egentlig også være det i Norge. God slitestyrke har de også. Grunnen til lite støy er myk gummi og runde dekksider. Det nærmeste man kommer dette i Norge er f.eks. Winrun. Det er et av de litt bedre kinadekkene som selges og importeres av Megahjul og testet av Teslabjørn. Hele røkla av såkalte premiumdekk er omtrent like. Det er helt marginale forskjeller når det gjelder støy. Folk med tunge elbiler og ladehybrider burde også se litt nærmere på kinadekk fordi de har en treadwear ofte på rundt 500, noe som er langt bedre slitestyrke enn såkalte premiumdekk. Men bremselengder både på tørt og vått føre er ofte så som så. Har selv prøvd dette og støy var prima.
Resten av egenskapene var ikke noe å skryte av så de forsvant av etter en tur-retur Frankrike i sommer. Er man så heldig å finne kinadekk uten kast så kan man være svært happy med dette i norske hastigheter. Men kast er generelt noe man bør være ekstremt nøye på med fjæringa på en TM3. Aller størst forbedring får man ved å gå fra run-flat til normale dekk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA