Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Velge riktig Model S

Startet av ginseng, tirsdag 12. januar 2021, klokken 13:05

« forrige - neste »

ginseng

Hei,

Forsøkte å søke om dette var tatt opp tidligere, men jeg fant ikke noe tilsvarende, så da starter jeg en ny tråd.

Jeg har konkludert med meg selv at jeg ønsker en Tesla Model S. Jeg var inne på tanken på en ny Y, men ønsker ikke å ta del i "barnesykdommene" som gjerne følger med en helt ny modell. Vi har i dag en treåring, med enda en liten en på vei. Dermed må bilen kunne sluke en stor barnevogn, for kjennere kan jeg opplyse om at dette er en Stokke Trailz.

Bilen må også kunne ta oss til Vestlandet sommer som vinter og generelt takle langturer til fjells, så 4X4 er jo også et krav.

Jeg har prøvd å forstå de jungelen av forskjellige S, D og P benevnelser, men må ærlig innrømme at jeg ikke blir særlig mye klokere.
Har jeg rett i at en S90 fra 2017 ish virker som det beste alternativet? Da med 4X4 og gratis superlading. Hva med luftfjæring, er denne dømt til å ryke?

Hører gjerne fra dere med småbarn om hvordan det er med stor vogn osv. i bagasjerommet.
På forhånd takk.

1000kwh

Model S har fantastisk god plass i bagasjerommet, mye pga. den dype brønnen.

S er modellnavnet, P er performance og D er firhjulsdrift.

Med Tesla sitt fantastiske ladenettverk har vi erfart at en 75D har holdt godt. Det er også veldig mange av disse solgt i Norge og det er mulig å gjøre bra kjøp her.

Jeg har ikke noen grunn til å tro at luftfjæring er problematisk. Det er veldig praktisk da du får en "minisuv" i very high instilling.

magnussen01

#2
Jeg har hatt en 85D i snart 6 år (2015-modell) og har en pjokk på 18 mnd som frem til nå har hatt Stokke Trailz. Kan bare bekrefte  at det har fungert strålende. Plassmessig er Model S en utrolig bil og det finnes nesten ikke grenser for hva man kan laste inn bak. Man har også god plass til minst 3-4 handleposer i frunk (under panseret)(tar forbehold om at jeg ikke har HEPA-filter som er på nyere Model S som muligens tar litt av plassen). Trailz er en stor vogn, men går glatt inn med både understell og sitte eller liggedel. Da har man mye plass innimellom, samt brønn og frunk. Som en kuriositet så har jeg fraktet en 2 meter lang sofa, der jeg slapp det ene armlenet ned i brønnen bak. Bakluken ble lukket uten problemer. Det mener jeg sier sitt om plassen man har til rådighet.
Anbefaler deg også å se på / kjøpe et barnesete som kan vris 90 grader, da Model S er en lav bil og det derfor kan være litt keitete å plassere barn i barnestolen. Det ble en redning for oss når pjokken ble tyngre.
Akkurat hvilken modell du bør velge må nesten noen andre svare på, men kan nevne at vår bil etter 6 år fremdeles går 42 mil med normal kjøring på sommeren (til tider en god del lenger på langkjøring i tørt vær og 20 grader).
Lykke til med valget :)

Klykken

#3
Ikke meningen å kuppe tråden, men hvilken barnestol har du, Magnussen01? Er mye vinkel på baksetet i S (2015 S85D her uten nextgen) slik at stolen bør i tillegg kunne tiltes etter min mening. Vår datter "faller" forover når hun sovner og hodet henger, selv om stolen er tiltet så mye som mulig, og støtten ned i dørken er justert så lavt som mulig. Ser absolutt ikke særlig behagelig ut. Er en fast 180* vendbar Britax-stol vi har (husker ikke modell) kjøpt brukt, og dette var noe vi oppdaget i etterkant.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

magnussen01

Vi har Cybex, Sirona Z i-Size + Base Z. Der har vi flere hakk begge veier på basen mot gulvet, mens setet står i en god posisjon der han ikke faller fremover. Usikker på om Britax har det, men når man har satt setet riktig vei (mot kjøreretningen), så kan man "legge" setet bakover, altså endre på vinkelen han blir sittende i. Det gir jo en ytterligere fleksibilitet for å unngå at hodet vipper fremover.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ginseng

Går fint å kuppe, greit å vite om det med seter uansett.
Jeg er vant til høyere, så godt poeng med sete som kan snus.

Er det andre viktige ting man bør tenke på når man ser på forskjellige varianter av TMS?
Er vel en fordel hvis man finner en der MCU er skiftet? Da disse sviktet for noen år tilbake.

Klykken

MCU1 svikter før eller siden hvis den ikke har fått nytt datterkort med mer minne (og forhåpentligvis mer holdbart). Nå er det utvidet garanti på disse og mener det er 8 år eller 160.000km. Skal du ha en med original MCU2 må du kjøpe en som er nyere enn mars/april 2018, og da er du på S100D. MCU2 kan kjøpes i etterkant til i underkant av 30.000kr.

Ellers, hvis 100D ikke er oppnåelig er 90-pakke å foretrekke foran 85 hvis du kommer til å lade mye på supercharger. 85-pakkene har fått strupet ladehastighet. Ellers er seter endret oppgjennom fra 2015 da nextgen kom. Det er litt hummer og kanari, så prøvekjør/prøvesitt er å anbefale.

Vurder om nyere autopilot er noe du ønsker. Da snakker vi vel sen 2016/tidlig 2017 og oppover.


Generelt sett er det anbefalt å kjøpe så ny bil som mulig med så lav kilometerstand som mulig. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ginseng

Så det er 8 års garanti på batteri, drivverk og MCU?
Rimelig imponerende hvis det etterleves fra Tesla sin side.

Jeg tror jeg kommer til å se etter en 90 fra 2016-2017 med gratis superlading, 4WD, HW3 og FSD. Og så lav km. stand som mulig.

En 75 kan vel også fås med alt dette? Hva er forskjellene på 75 vs 90 når det gjelder ladehastighet og rekkevidde?
Forsvarer 90 prisen i forhold?

Contango

Tesla har et 60-talls 2016-17 med svært få km biler de la ut for salg før jul og trakk igjen - antagelig for å ha som lånebiler da problemene med model 3 eksploderte. De kommer ut igjen en eller annen gang om du har tålmodigheten.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Klykken

Vedr. garanti - Ja, i grove trekk. Drivverk innbefatter KUN motor. Ikke ledninger til motor, akslinger, innfestinger og annet rundt motor.

Gratis superlading er ikke verdt så mye som man skulle tro. Har du mulighet for lading i eget hjem og på jobb, så vil superlading være lite brukt etter egen erfaring.

75 kan fås med samme ja, og er et vel så godt alternativ. Ladehastighet er noe amputert kanskje, men skal ikke uttale meg om de da jeg har lite erfaring med de utgavene. Mener det er 350v batteripakke i 75-modellene, mens 90 og 100 har 400v.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Sitat fra: Klykken på onsdag 13. januar 2021, klokken 09:43
Drivverk innbefatter KUN motor.
Må pirke litt. Garantien omfatter driveunit som inneholder motor, kraftelektronikk (inverter) og differensialen. Det er riktig at garantien etterhvert er blitt ekstremt skarpt avgrenset i forhold til det som ble praktisert tidligere. De små driveunitene har en tendens til å få lekkasje ved utgående aksling pga en simmering som ryker. Tesla utbedrer ikke dette under DU-garantien. Ikke engang følgefeil, for eksempel kabler som er irret fast og må klippes pga at driveunit må skiftes på garanti dekkes. Man risikerer dermed tusenlapper i utgift selv om delen som må skiftes er dekket av garantien.

fonberg

#12
Sitat fra: ginseng på onsdag 13. januar 2021, klokken 09:22
Jeg tror jeg kommer til å se etter en 90 fra 2016-2017 med gratis superlading, 4WD, HW3 og FSD. Og så lav km. stand som mulig.

En 75 kan vel også fås med alt dette? Hva er forskjellene på 75 vs 90 når det gjelder ladehastighet og rekkevidde?
Forsvarer 90 prisen i forhold?

Det er minimal praktisk forskjell på ladehastighet på 75 og 90. Forskjellen i rekkevidde 100-0% er 5-6 mil i 90s favør. På skikkelig langtur med behov for gjentatte superladinger på veien så kan en 90 derfor holde noe høyere snittfart.
Om prisdifferansen kan forsvares kan bare du selv svare på. Det kommer an på ditt bruksmønster, din økonomi/budsjett osv.

Som Klykken sier ville jeg ikke lagt vekt på om du får gratis superlading, dette blir ikke mange kronene uansett.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Amoss

Sitat fra: ginseng på onsdag 13. januar 2021, klokken 09:22
Så det er 8 års garanti på batteri, drivverk og MCU?

Nei, deter ikke HELE MCU'en som er dekket av denne ekstra garantien. Kun denne minnebrikken som det nå er helt klart at ikke holder så lenge med den bruken denne hadde tidligere med massiv logging. Men det er vel denne brikken som normalt feiler når MCU går i svart.

https://www.tesla.com/no_NO/support/warranty-adjustment-program?redirect=no
Model S 85D

ginseng

Sitat fra: Contango på onsdag 13. januar 2021, klokken 09:38
Tesla har et 60-talls 2016-17 med svært få km biler de la ut for salg før jul og trakk igjen - antagelig for å ha som lånebiler da problemene med model 3 eksploderte. De kommer ut igjen en eller annen gang om du har tålmodigheten.

Notert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA