Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Utbedring av feil på batteri når bilen er utenfor garanti (8år)  (Lest 670 ganger)

Nuvolari

• Gold Member
    • Vis profil
Utbedring av feil på batteri når bilen er utenfor garanti (8år)
« på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 12:56 »
Fant ingen tråd om dette men dersom det finnes er det bare å slå sammen trådene.

Er det noen som vet hvordan Tesla vil håndtere feil på batteri når bilen er eldre enn 8 år? Når bilen er innenfor garanti løses det ved at man får et nytt brukt batteri. Vil det fortsatt være modellen og hva vil i såfall innbytteprisen være? Det bør være insentiver for Tesla å ikke gjøre det for kostbart for at bruktbilverdien skal holde seg best mulig.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Muffinman

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Utbedring av feil på batteri når bilen er utenfor garanti (8år)
« Svar #1 på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 13:31 »
Nå lever jo Tesla av å selge nye biler, så jeg er ikke overbevist om at de vil strekke seg langt for å få på plass en økonomisk gunstig ordning. Det kommer sikkert andre aktører som vil ha en del av kaka etterhvert også. Den som lever får se.

Klykken

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 13:35 »
Med nytt batteri fra tredjepart kan man helt sikkert bare glemme å ha tilgang til SuC. Vil jeg tippe.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Nuvolari

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 14:01 »
Har man statistikk på hvor mange prosent av 2013 modellene som har fått nytt batteri?

Prøver å forstå hvilken risiko man pådrar seg ved å beholde en tesla etter 8år.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Muffinman

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 14:07 »
Med nytt batteri fra tredjepart kan man helt sikkert bare glemme å ha tilgang til SuC. Vil jeg tippe.
Nå er det mest reparasjon av batteriet man allerede har jeg tenker er mest sannsynlig da. Det er ikke så enkelt å oppdage. Når det er sagt, jeg antar Tesla vil kjempe mot slike løsninger med nebb og klør.

Problemet er bare at når de deaktiverer på biler de anser som ikke-godkjente av dem deaktiverer de _all_ DC-ladning på bilen, slik at den ikke lenger kan hurtiglades i det hele tatt. Har vært en del støy rundt dette i USA hvor biler er kondemnert pga relativt moderate karosseriskader, reparerte og registrerte hvor Tesla har slått av alt. Eneste alternativ for å få tilbake lademulighetene var å la Tesla gjøre en "resertifisering" som kostet ekstremt mye, og som i praksis gjorde det ulønnsomt å reparere bilene. Usikker på om de tilbyr det lenger.

I alle fall, det første jeg ville gjort med en slik bil er å ta den offline. Så hadde man i det minste hurtiglademuligheter utenfor Tesla`s eget nettverk.
« Siste redigering: Mandag 11. Januar 2021, klokken 16:36 av Muffinman »

turfsurf

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
« Svar #5 på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 16:17 »
Problemet er bare at når de deaktiverer på biler de anser som ikke-godkjente av dem deaktiverer de _all_ DC-ladning på bilen, slik at den ikke lenger kan hurtiglades i det hele tatt.
Dette vil jeg tro er en rettsak som venter på å skje.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

overlay

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #6 på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 17:17 »
Nå er det mest reparasjon av batteriet man allerede har jeg tenker er mest sannsynlig da. Det er ikke så enkelt å oppdage. Når det er sagt, jeg antar Tesla vil kjempe mot slike løsninger med nebb og klør.

Problemet er bare at når de deaktiverer på biler de anser som ikke-godkjente av dem deaktiverer de _all_ DC-ladning på bilen, slik at den ikke lenger kan hurtiglades i det hele tatt. Har vært en del støy rundt dette i USA hvor biler er kondemnert pga relativt moderate karosseriskader, reparerte og registrerte hvor Tesla har slått av alt. Eneste alternativ for å få tilbake lademulighetene var å la Tesla gjøre en "resertifisering" som kostet ekstremt mye, og som i praksis gjorde det ulønnsomt å reparere bilene. Usikker på om de tilbyr det lenger.

I alle fall, det første jeg ville gjort med en slik bil er å ta den offline. Så hadde man i det minste hurtiglademuligheter utenfor Tesla`s eget nettverk.

Disablet de ikke DC lading på biler som hadde resertifisert også etter en stund?