Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ramle lyd fra forstilling/støtdempere på TMS 2020

Startet av oddinge73, fredag 08. januar 2021, klokken 18:03

« forrige - neste »

oddinge73

Sitat fra: Muffinman på fredag 05. mars 2021, klokken 07:34
En kan jo spørre seg hvorfor verkstedet gjør diagnose på en bil som er ferdig diagnostisert, pr definisjon av dem selv, og bare skal utbedre feilen?

Svaret ligger muligens ganske nær det faktum at de ikke har noen god fiks på problemet?

Ja det er det jeg også tror i bunn og grunn.
Men istedet for å gå ut med at det skal være slik, så hadde en bedre taktikk vært å gå ut med at de er kjent med problemet, at de skal jobbe med en fix, og lover å utbedre for de som plages med dette. Da tror jeg de hadde vunnet mer tillit og renome.

Og der nok vi som hater lyder som irriterer oss mest, hehe

Bjørn

Jeg har i anledning denne saken nå fått skiftet disse delene "SVC ASY - member shock twr brace" på begge sider fremme, ble forklart via customer adviser (som også var mekaniker, men ikke utførende mekaniker) at dette var en slags gummimatte som ble plassert i tårnfestet.

Resultatet av dette ble at lyden ble kraftig dempet, og noe "mykere".. Men slarken er der fremdeles, bare dempet.
(Og jeg tror den er i ferd med å miste dempingen, nå som jeg har kjørt noen mil)

Nå har vel denne slarken liten betydning for demperens egenskaper, da den kun oppstår når karosseriet ikke "rekker" å følge demperens bevegelse, dvs på typisk vaskebrett underlag, feks kjettingspor, grusveier m mange små huller ol. I tillegg tipper jeg denne slakken er veldig liten, kanskje bare noen 1/10mm opp mot en drøy mm, men forplanter seg godt gjennom karosseriet og gir derfor merkbar lyd.

MEN, det høres ut som jeg kjører en sliten Passat fra 94 med utslitte stabbstaglinker..! 

Og det gir ingen god følelse når man har brukt mye penger på noe som skal være en premium bil.. Den lyden gir ikke mye premiumfølelse ihvertfall!  ::)

Får vel begynne å forberede meg på å plukke skjiten fra hverandre selv, og gjøre utbedringer..
Men det begynner man jo bli vant med.. (lysutbedringer, måkke sand ut fra condenser rommene, sette på skvettlapper så ikke "hoftene" bak mister lakken, skifte vindusspylerdysene til noe som virker bedre enn en sånn to-delt pissestråle, legge lydisolering, krype rundt og stappe filt inn der man tror det kommer irriterende interiør lyder fra, (selv om man bare har lyst å fylle hele driten m fugeskum) osv osv..

Men likevel elsker man å kjøre denne råtassen av et kjøretøy..!  Så man fortsetter.. :P

Performance Raven 2019

cityhopper

Har en Raven Long Range, hentet ut i august 2019. Fullstendig lydløs når det gjelder denne type vibrasjoner og ulyd. Kjørt 28 000 km nå, krysser fingrene...
2019 Model S Dual Motor m/FSD

oddinge73

Sitat fra: cityhopper på søndag 07. mars 2021, klokken 18:32
Har en Raven Long Range, hentet ut i august 2019. Fullstendig lydløs når det gjelder denne type vibrasjoner og ulyd. Kjørt 28 000 km nå, krysser fingrene...

Ja da er du av de heldige :) Jeg tipper at toleransegrensene til Tesla er såpass "store" på støtdemperen, at noen passer perfekt, men andre får en klaring. Dermed kan man i verste fall ende med å måtte bytte flere ganger til man finner en som er lydløs. Det er nok dette Tesla vil unngå fordi det koster enormt med summer, noe vi kunder må akseptere.

oddinge73

Sitat fra: Bjørn på lørdag 06. mars 2021, klokken 15:15
Jeg har i anledning denne saken nå fått skiftet disse delene "SVC ASY - member shock twr brace" på begge sider fremme, ble forklart via customer adviser (som også var mekaniker, men ikke utførende mekaniker) at dette var en slags gummimatte som ble plassert i tårnfestet.

Resultatet av dette ble at lyden ble kraftig dempet, og noe "mykere".. Men slarken er der fremdeles, bare dempet.
(Og jeg tror den er i ferd med å miste dempingen, nå som jeg har kjørt noen mil)

Nå har vel denne slarken liten betydning for demperens egenskaper, da den kun oppstår når karosseriet ikke "rekker" å følge demperens bevegelse, dvs på typisk vaskebrett underlag, feks kjettingspor, grusveier m mange små huller ol. I tillegg tipper jeg denne slakken er veldig liten, kanskje bare noen 1/10mm opp mot en drøy mm, men forplanter seg godt gjennom karosseriet og gir derfor merkbar lyd.

MEN, det høres ut som jeg kjører en sliten Passat fra 94 med utslitte stabbstaglinker..! 

Og det gir ingen god følelse når man har brukt mye penger på noe som skal være en premium bil.. Den lyden gir ikke mye premiumfølelse ihvertfall!  ::)

Får vel begynne å forberede meg på å plukke skjiten fra hverandre selv, og gjøre utbedringer..
Men det begynner man jo bli vant med.. (lysutbedringer, måkke sand ut fra condenser rommene, sette på skvettlapper så ikke "hoftene" bak mister lakken, skifte vindusspylerdysene til noe som virker bedre enn en sånn to-delt pissestråle, legge lydisolering, krype rundt og stappe filt inn der man tror det kommer irriterende interiør lyder fra, (selv om man bare har lyst å fylle hele driten m fugeskum) osv osv..

Men likevel elsker man å kjøre denne råtassen av et kjøretøy..!  Så man fortsetter.. :P

Performance Raven 2019

Synes også bilen ellers er rå å kjøre, og sykt bra komfort på langtur. Det er bare den lyden som er så j--- irriterende. Hadde jeg også vært handy, så kunne jeg også mekket litt, hehe =) Men skal ta tipset videre mot Tesla og prøve å få lagt inn disse "putene".

Hvilket service senter benyttet du for denne utbedringen?
Jeg vurderer å kjøre en juridisk sak på dette problemet, men et så stort selskap er vel umulig å nå gjennom med noe som helst.

Alfa Bergen

Sitat fra: oddinge73 på onsdag 10. mars 2021, klokken 16:31
Sitat fra: Bjørn på lørdag 06. mars 2021, klokken 15:15
Jeg har i anledning denne saken nå fått skiftet disse delene "SVC ASY - member shock twr brace" på begge sider fremme, ble forklart via customer adviser (som også var mekaniker, men ikke utførende mekaniker) at dette var en slags gummimatte som ble plassert i tårnfestet.

Resultatet av dette ble at lyden ble kraftig dempet, og noe "mykere".. Men slarken er der fremdeles, bare dempet.
(Og jeg tror den er i ferd med å miste dempingen, nå som jeg har kjørt noen mil)

Nå har vel denne slarken liten betydning for demperens egenskaper, da den kun oppstår når karosseriet ikke "rekker" å følge demperens bevegelse, dvs på typisk vaskebrett underlag, feks kjettingspor, grusveier m mange små huller ol. I tillegg tipper jeg denne slakken er veldig liten, kanskje bare noen 1/10mm opp mot en drøy mm, men forplanter seg godt gjennom karosseriet og gir derfor merkbar lyd.

MEN, det høres ut som jeg kjører en sliten Passat fra 94 med utslitte stabbstaglinker..! 

Og det gir ingen god følelse når man har brukt mye penger på noe som skal være en premium bil.. Den lyden gir ikke mye premiumfølelse ihvertfall!  ::)

Får vel begynne å forberede meg på å plukke skjiten fra hverandre selv, og gjøre utbedringer..
Men det begynner man jo bli vant med.. (lysutbedringer, måkke sand ut fra condenser rommene, sette på skvettlapper så ikke "hoftene" bak mister lakken, skifte vindusspylerdysene til noe som virker bedre enn en sånn to-delt pissestråle, legge lydisolering, krype rundt og stappe filt inn der man tror det kommer irriterende interiør lyder fra, (selv om man bare har lyst å fylle hele driten m fugeskum) osv osv..

Men likevel elsker man å kjøre denne råtassen av et kjøretøy..!  Så man fortsetter.. :P

Performance Raven 2019

Synes også bilen ellers er rå å kjøre, og sykt bra komfort på langtur. Det er bare den lyden som er så j--- irriterende. Hadde jeg også vært handy, så kunne jeg også mekket litt, hehe =) Men skal ta tipset videre mot Tesla og prøve å få lagt inn disse "putene".

Hvilket service senter benyttet du for denne utbedringen?
Jeg vurderer å kjøre en juridisk sak på dette problemet, men et så stort selskap er vel umulig å nå gjennom med noe som helst.

Jeg fikk utført akkurat denne «fiksen» av en mobil servicemann. Hjalp ikke i det hele tatt...
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

kirky

Har også en 2019 100D som lager litt risteklunkelyder ved kjøring på ujevne veier, spesielt hørbart om vinteren da naturligvis. Virker som mest / kun fra venstre hjulstilling foran egentlig.

Er det virkelig sånn at det ikke hjelpe å klage på dette, evt ikke finnes fiks? Tenker å prøve likevel tror jeg.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

Motorwatt

Som jeg nevnte i en annen tråd: Hos den første SCen hørt de ingen lyder. Kjørte direkte derfra til neste SC hvor de etter 5 minutters prøvekjøring sa at dette var en kjent feil. De skiftet begge dempere foran. Ulyden forsvant, og har ikke kommet tilbake. Kanskje ikke samme årsak, men ta ikke et nei for et nei.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Bjørn


[/quote]

Synes også bilen ellers er rå å kjøre, og sykt bra komfort på langtur. Det er bare den lyden som er så j--- irriterende. Hadde jeg også vært handy, så kunne jeg også mekket litt, hehe =) Men skal ta tipset videre mot Tesla og prøve å få lagt inn disse "putene".

Hvilket service senter benyttet du for denne utbedringen?
Jeg vurderer å kjøre en juridisk sak på dette problemet, men et så stort selskap er vel umulig å nå gjennom med noe som helst.
[/quote]

Jeg benyttet SC i Trondheim. :)

Ser ut som det er helt tilfeldig hvordan man blir møtt med dette problemet.. ikke bare fra sc til sc, men også hvem man møter, og hvordan mekaniker som får jobben.. Noen bytter demperne, men andre får en bulletin fix av ymse slag, og med varierende resultat.
Jeg fikk byttet demperene først, men det gav ingen bedring.

mj

Nå er endelig skranglelyden borte på min bil  :) Har tidligere byttet dempere foran 2 ganger, fikk siste revisjon av dempere for få uker siden uten at det hjalp. Tesla ønsket å finne ut av dette og har gjort mange forsøk og forskjellige ting til ingen nytte. I går byttet de tannstang til siste revisjon og lyden er borte. Deilig etter å ha kjørt nesten 3 år og over 80' km med denne lyden. Det som er litt dumt er at de mistenkte tannstang allerede for 1,5 år siden uten at den ble byttet. ( 2018 S100)
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

kirky

Herlig. Spent om vi har samme lyd, ikke lett å vite helt. Men litt romling på venstre aksel framme, som om noe er litt løst type, men ikke skarp lyd. Og da når jeg kjører over hull / is etc.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

mj

Sitat fra: kirky på fredag 09. april 2021, klokken 13:41
Herlig. Spent om vi har samme lyd, ikke lett å vite helt. Men litt romling på venstre aksel framme, som om noe er litt løst type, men ikke skarp lyd. Og da når jeg kjører over hull / is etc.
Er nok samme. Høres lettest på vinterføre i kjettingspor. Da er det lite annen støy som forstyrrer.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

sfinxern

Hei!

Har fulgt med spent her i tråden da jeg har akkurat det samme (tror jeg). Har en des 2017 TMS med samme problemet. Har vært der hele tiden og jeg har vært inne hos Tesla uten at de har funnet noe, men det begynner å bli lenge siden nå. Har ikke gått videre med det da jeg har sett at folk bare har fått byttet støtdempere uten at det har medført noe bedring.

Så de konkluderte med at det var tannstanga som medførte dette, interessant. Jeg skal booke en time og be de se på det.

Bilen min har nå gått 68 000km. Hadde vært deilig å få utbedret dette!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Alfa Bergen

Sitat fra: sfinxern på torsdag 22. april 2021, klokken 07:41
Hei!

Har fulgt med spent her i tråden da jeg har akkurat det samme (tror jeg). Har en des 2017 TMS med samme problemet. Har vært der hele tiden og jeg har vært inne hos Tesla uten at de har funnet noe, men det begynner å bli lenge siden nå. Har ikke gått videre med det da jeg har sett at folk bare har fått byttet støtdempere uten at det har medført noe bedring.

Så de konkluderte med at det var tannstanga som medførte dette, interessant. Jeg skal booke en time og be de se på det.

Bilen min har nå gått 68 000km. Hadde vært deilig å få utbedret dette!

Hold oss oppdatert👍
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA