Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reklamasjonssaker mot Tesla utenfor garanti

Startet av Espen Hugaas Andersen, fredag 08. januar 2021, klokken 11:56

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: apehest på onsdag 03. februar 2021, klokken 00:09
At du kan argumentere betyr ikke at du din mening reflekterer virkeligheten.
Hilsen en som håndterer reklamasjonsaker daglig, i bilbransjen.

Jeg tror ikke bilbransjen definerer virkeligheten, selv om de åpenbart føler det slik.

Vi har lover, regler, og rettslig prøving.
Kom gjerne med referanser til forbrukerkjøpsloven, forarbeidene eller dommer.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Counterpointer

Sitat fra: apehest på onsdag 03. februar 2021, klokken 09:44
Gjør samme jobb for et merke som faktisk har elbil.
Nå er du litt urettferdig, Toyota har en fet elbil på vei

arthur

Sitat fra: apehest på tirsdag 02. februar 2021, klokken 20:14
Joda, det går fint. Hverdagen endrer seg ikke fordi noen forumfolk har et synspunkt som avviker fra praksis hos en hel bransje.

Siden dette har vært, og er, praksis hos en hel bransje så regner jeg fortsatt med at du kan vise til ordlyd i lovverket samt en rettsavgjørelse som underbygger din påstand? DU har nå fått spørsmålet flere ganger, men fortsatt valgt(?) å la være å kommentere dette?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

apehest

Sitat fra: arthur på onsdag 03. februar 2021, klokken 09:52
Sitat fra: apehest på tirsdag 02. februar 2021, klokken 20:14
Joda, det går fint. Hverdagen endrer seg ikke fordi noen forumfolk har et synspunkt som avviker fra praksis hos en hel bransje.

Siden dette har vært, og er, praksis hos en hel bransje så regner jeg fortsatt med at du kan vise til ordlyd i lovverket samt en rettsavgjørelse som underbygger din påstand? DU har nå fått spørsmålet flere ganger, men fortsatt valgt(?) å la være å kommentere dette?

Nei, jeg omtaler den gjeldende praksis norske bilkunder vil møte de fleste steder i konteksten av tråden, ikke lovverket generelt, eller spesifikke saker i rettsvesenet fordi det er et utall av nyanser, unntak, spesialtilfeller osv som i så fall også må omtales og beskrives.
Tråden startet med luftfjæring, ikke alt annet tenkelig debattanter kan velge å sette inn i diskusjonen for å bygge poenger som støtter sine argumenter.

apehest

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 03. februar 2021, klokken 09:50

Nå er du litt urettferdig, Toyota har en fet elbil på vei

Haha tror kona mi hadde kvelt meg mens jeg sov hvis hun fikk beskjed om å kjøre det der  :laugh:

Amoss

Sitat fra: apehest på onsdag 03. februar 2021, klokken 10:17
Tråden startet med luftfjæring, ikke alt annet tenkelig debattanter kan velge å sette inn i diskusjonen for å bygge poenger som støtter sine argumenter.

Tråden går på reklamasjonssaker utenfor garanti generelt, aktualisert av ett bestemt tilfelle med luftfjæring på en Tesla. Alt som går på dette temaet burde være "innafor".

Sitat fra: apehest på onsdag 03. februar 2021, klokken 10:17
Nei, jeg omtaler den gjeldende praksis norske bilkunder vil møte de fleste steder i konteksten av tråden, ikke lovverket generelt, eller spesifikke saker i rettsvesenet fordi det er et utall av nyanser, unntak, spesialtilfeller osv som i så fall også må omtales og beskrives.

Hva *praksisen* ofte er tror jeg de fleste her er klar over. Det som er mest direkte på temaet i tråden er hvorvidt dette er i h.h.t. lovverket og/eller rettspraksis. At en som er innenfor bransjen uttaler seg her er absolutt av interesse  - og innenfor trådens tema. Men at du forteller oss hva vi får beskjed om fra div. leverandører når vi prøver å påberope oss reklamasjonsretten er ikke så veldig interessant, men dersom du kan begrunne denne praksisen i lovverket eller rettspraksis har innleggene dine en verdi.  Og ja, "et utall av nyanser, unntak, spesialtilfeller osv ..." er av stor interesse da en (inklusive TP) vil kunne vurdere sin egen sak ut i fra dette.

Dersom du ikke er villig til dette så sløser du bort både egen og vår tid.
Model S 85D

apehest

Sitat fra: Amoss på onsdag 03. februar 2021, klokken 11:01
Hva *praksisen* ofte er tror jeg de fleste her er klar over. Det som er mest direkte på temaet i tråden er hvorvidt dette er i h.h.t. lovverket og/eller rettspraksis. At en som er innenfor bransjen uttaler seg her er absolutt av interesse  - og innenfor trådens tema. Men at du forteller oss hva vi får beskjed om fra div. leverandører når vi prøver å påberope oss reklamasjonsretten er ikke så veldig interessant, men dersom du kan begrunne denne praksisen i lovverket eller rettspraksis har innleggene dine en verdi.  Og ja, "et utall av nyanser, unntak, spesialtilfeller osv ..." er av stor interesse da en (inklusive TP) vil kunne vurdere sin egen sak ut i fra dette.

Dersom du ikke er villig til dette så sløser du bort både egen og vår tid.

Greit, jeg legger til litt i min opprinnelig post, og kanskje en moderator ønsker å rydde så tråden slik at tolkning av lovverk kommer tilbake i fokus.

Amoss

Sitat fra: apehest på fredag 29. januar 2021, klokken 14:27
Tolkning av loven på internettforum er ikke noe jeg ønsker å delta i.

Hvordan du/bilbransjen tolker loven har du jo alt klart gitt uttrykk for. Det som etterlyses er ikke mer tolkning, men hvilke fakta/rettspraksiser du/dere har som grunnlag for tolkningen.
Model S 85D

Moas

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 03. februar 2021, klokken 09:13
Sitat fra: Moas på onsdag 03. februar 2021, klokken 08:16
Tipper han jobber i BOS..
«høyt oppe på Norsk kundebarometer» høres ikke ut som BOS, må være Toyota
tviler sterkt på at han jobber for Toyota siden han sier at de bare er "høyt" på denne listen:
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Counterpointer

Sitat fra: Moas på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:08
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 03. februar 2021, klokken 09:13
Sitat fra: Moas på onsdag 03. februar 2021, klokken 08:16
Tipper han jobber i BOS..
«høyt oppe på Norsk kundebarometer» høres ikke ut som BOS, må være Toyota
tviler sterkt på at han jobber for Toyota siden han sier at de bare er "høyt" på denne listen:

Nå har han selv bekreftet at det var Toyota...........

apehest

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:27

Det var en ivrig googler, eventuelt en kar med særdeles god hukommelse som dro frem et innlegg fra et internasjonalt forum som avslørte den biten.
Hvordan det er relevant vet ikke jeg.

Counterpointer

Sitat fra: apehest på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:45

Det var en ivrig googler, eventuelt en kar med særdeles god hukommelse som dro frem et innlegg fra et internasjonalt forum som avslørte den biten.
Er ikke spesielt relevant. Det var cluet om kundetilfredshet som utelukket BOS som alternativ for min del.

Du har på et vis blitt representanten for bilbransjen og reklamasjon i denne tråden. Da er jo bakgrunn litt interresant.

Diskusjonen er jo nå fokusert på bransjens standarder opp mot lovens krav.
En enkelt kunde har lite å stille opp med når en stor aktør (evt hele) i bransjen setter standarden. Selv om loven gjelder alle er ikke rettssystemet udiskrimminerende. En må ha både kunnskap, tid og ikke minst penger for å kjøre en sak. Ofte er det den dyreste advokaten som vinner.

Heldigvis har vi forbrukermyndigheter og organisasjoner som prøver å balansere, men det er en vektet kamp.

I denne tråden er det ikke opplagt hverken om det er reklamasjonsgrunn eller om Tesla kan sette begrensninger. I en eventuell rettsavgjørelse vil det kunne gå begge veier.

apehest

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 03. februar 2021, klokken 14:03
Sitat fra: apehest på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:45

Du har på et vis blitt representanten for bilbransjen og reklamasjon i denne tråden. Da er jo bakgrunn litt interresant.

En anonym kar på et anonymt forum ønsker åpenbart ikke representere noe som helst.

Jeg er helt med på å kverulere og spøke litt.

arthur

Så du er egentlig kun ute etter å kverulere (og spøke litt)?

Mange her ville nok ha stort utbytte av din kunnskap, kjennskap og innsikt ikke bare i praksis i betydning hvordan bransjen du tilhører behandler sine kunder, men hvordan du/de vil forsvare denne behandling utifra gjeldende lover og rettspraksis, men skjønner at du ikke har noe å tilføre der, dessverre. Tolker det videre dithen at det finnes ikke noe i hverken loven, eller rattspraksis, som tilsier at denne behandlingen er korrekt hvilket igjen sier noe om bransjens moral, eller kanskje heller mangel på sådan, din egen inkludert!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

daktari

Jeg Google litt og fant en advokat som reklamerer for kompetanse inne bil-saker. Det var et eksempel med motorhavari. Angivelig er det en faglig vurdering hvor lenge en motor kan vare, både med og uten vedlikehold. Basert på fagmiljøer (NAF, KNA, ?) så sier man da ca 300.000 km ved forskrevet vedlikehold. Jeg fant ikke noe på forventet levetid luftfjæring, men noen med tilgang på Lovtidene kan kanskje sjekke?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA