Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reklamasjonssaker mot Tesla utenfor garanti

Startet av Espen Hugaas Andersen, fredag 08. januar 2021, klokken 11:56

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: MaxQ på torsdag 14. januar 2021, klokken 02:39
Forbrukerkjøpsloven, fra §27 "Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."
(min utheving)

Her er altså at Tesla hevder vanlig bruk er 20.000 km pr år.
Derfor avslår de når den er brukt mer enn 100.000km også på reklamasjon.

Inntil Tesla innrømmer lengre km pr år som vanlig bruk eller de blir dømt i retten til det, vinner Tesla denne saken. Dessverre.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Ellemelle

Uten at jeg finner noe dokumentasjon på dette, så mener jeg at Tesla misforstår formuleringen "vanlig bruk".

Hvis du bruker en iPad til brødfjøl, så er ikke dette "Vanlig bruk".

Hvis det er slik at snittkunden bruker en iPad 40 minutter pr uke, så kan det ikke være slik at du mister alle reklamasjonsrettigheter hvis du har brukt din iPad i 40 timer den første uken du eide den.

Altså Apple kan ikke hevde at bruk av iPad i 40 minutter pr uke er "Vanlig bruk" bare fordi det er gjennomsnittet.
Og hvis Apple ikke kan gjøre det, så kan heller ikke Tesla gjøre det.

Just my 2 cent.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 14. januar 2021, klokken 15:06
Uten at jeg finner noe dokumentasjon på dette, så mener jeg at Tesla misforstår formuleringen "vanlig bruk".

Hvis du bruker en iPad til brødfjøl, så er ikke dette "Vanlig bruk".

Hvis det er slik at snittkunden bruker en iPad 40 minutter pr uke, så kan det ikke være slik at du mister alle reklamasjonsrettigheter hvis du har brukt din iPad i 40 timer den første uken du eide den.

Altså Apple kan ikke hevde at bruk av iPad i 40 minutter pr uke er "Vanlig bruk" bare fordi det er gjennomsnittet.
Og hvis Apple ikke kan gjøre det, så kan heller ikke Tesla gjøre det.

Just my 2 cent.
Det du sier virker veldig logisk for meg.

Jeg har ikke klaget eller noe ennå. Tenkte å vente til jeg har fått tilbake bilen.

Nå sier de 1. februar. Så ganske ræva service, også.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

Tenker 20000km årlig kan diskuteres om er for lavt for "vanlig bruk".

Men det er en grunn til at for foretninger gjelder ikke forbrukerkjøpsloven. Hvis du kjøper en Bosch hobbydrill til 800 men bruker den som snekker 50 timer i uka kan du neppe regne med den holder like lenge som en blå-bosch til 5000,-, og den er brukt "mer enn vanlig."

Men igjen så finnes sikkert rettsavgjørelser her man kan kikke i.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Thomas Parsli

Sitat fra: daktari på torsdag 14. januar 2021, klokken 22:53
Men det er en grunn til at for foretninger gjelder ikke forbrukerkjøpsloven.

Ja, den grunnen er at næringsdrivende regnes som en profesjonell aktør og derfor ikke trenger samme beskyttelsen som en forbruker :)

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Jejl

For en stund tilbake regnet jeg ut snitt kjørelengde på alle Teslaene som var til salgs på Finn: ca 23 500 km pr år. Mulig at det nå har blitt noe mindre, men jeg vil mene at det tyder på at ganske mange kjører rundt 30 000 km pr år, og at det er ganske normalt å kjøre rundt 150 000 km på 5 år, men har ikke sett at dette er prøvd for retten at dette er definert som normal bruk.

En skulle kanskje også tro at folk som velger en bil hvor drivstoffet kan være gratis, at disse har en høyere kjørelengde enn andre. Det bør også tale for at det ikke er utenfor normalen å kjøre mer enn 100 000 km ila 5 år.

Syklist

Etter 137000 km ville det (i hvertfall for noen år siden) være nødvendig å skifte alle 4 støtdemperne på en bil med vanlig fjæring.  Det er ikke gratis det heller, og neppe innenfor garanti etter 100k km.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Skjøteledning

Kjører selv ca. 45.000 km. i året. Har en S75D kjøpt ny des.-18.
Kommer til å runde 100.000 før høsten -21.

Jobbpendler og har voksne barn, bakseter(dører) brukes knapt.
Hvis dørhåndtak bak streiker etter kjørte 100.000 km men bilen er under 3 år så skal jeg like å høre argumentasjonen fra Tesla for ikke å skifte de på reklamasjon.

Mange deler av bilen som ikke har sammenheng med antall kilometer kjørt. Samme med skjerm MCU. Bruker selv 2 timer på 180 km til jobb kjører E18/ E6. Mange som bruker 5-6 timer på samme kjørelengde. Så du kan ha tilfeller hvor skjerm har vært i bruk mange flere timer i en bil som har kjørt under halvparten av en som har gått over garanti kjørelengde men bare er 3 år. En Skjerm blir jo ikke slitt av antall km. men antall timer den er i bruk(gangtid).

Er ikke helt svart/ hvitt dette med garanti/ reklamasjon.

Rævedilter

Sitat fra: NilsJ på fredag 15. januar 2021, klokken 08:53
Etter 137000 km ville det (i hvertfall for noen år siden) være nødvendig å skifte alle 4 støtdemperne på en bil med vanlig fjæring.  Det er ikke gratis det heller, og neppe innenfor garanti etter 100k km.

Nødvendig å skifte støtdempere etter 137kkm? Nei, det vil det normalt sett ikkje være.
Eg har kjørt 6 av bilene mine over 200 000 km (3 av dei med luftfjæring), og har enda til gode å skifte ein støtdemper eller luftfjærdemper (to av desse bilene passerte 400 000km), eineste eg har opplevd er rustgjennomslag på et rør på "luftfjæringa" på ein Landcruiser når den hadde passert 420 000 km, men demperne var ok.

Kona fekk skifta ein motor i ein Corolla etter 190 000 km og nesten 6 år etter ein ulyd i motoren,
når Tesla er der er eg er fornøgd.....

pst

Tesla har vært svært imøtekommende og serviceinnstilte i en lang oppbyggingsperiode -
som nå dessverre er over ...
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

geear

Sitat fra: Rævedilter på fredag 15. januar 2021, klokken 12:36
Sitat fra: NilsJ på fredag 15. januar 2021, klokken 08:53
Etter 137000 km ville det (i hvertfall for noen år siden) være nødvendig å skifte alle 4 støtdemperne på en bil med vanlig fjæring.  Det er ikke gratis det heller, og neppe innenfor garanti etter 100k km.

Nødvendig å skifte støtdempere etter 137kkm? Nei, det vil det normalt sett ikkje være.
Eg har kjørt 6 av bilene mine over 200 000 km (3 av dei med luftfjæring), og har enda til gode å skifte ein støtdemper eller luftfjærdemper (to av desse bilene passerte 400 000km), eineste eg har opplevd er rustgjennomslag på et rør på "luftfjæringa" på ein Landcruiser når den hadde passert 420 000 km, men demperne var ok.

Kona fekk skifta ein motor i ein Corolla etter 190 000 km og nesten 6 år etter ein ulyd i motoren,
når Tesla er der er eg er fornøgd.....
Det er forskjell på fremkomstmidler og biler. ;)

Få biler har luftfjærer som varer 400k, eller 200k for den skyld. Som sagt var vår X5 på tredje settet på 115kkm eller hva det nå var. Rett og slett slitt hull i belgene av bevegelsene. Ikke akseptabelt, men tok en liten time å skifte, og kostet noen tusenlapper, så det gikk an å leve med. Kompressoren overlevde hver gang. Fant bilen lav, kunne kjøre en stund og så begynte den å klage på at den hadde gått for lenge i strekk. Hørte den også på den bilen. Mulig Model X etterfyller selv om den står parkert, så lenge den ikke sover? Og til slutt brenner kompressor..

Rævedilter

Nå er vel X5 den BMW med desidert mest feil som nokonsinne er produsert, så å sammeligne den med ein Landcruiser blir litt urettferdig, ser den.... ;)


chargedup

Uten å gå for langt utenfor tema har de bilmekanikerne jeg kjenner som har jobbet for Mercedes/Porsche sagt at normal utskifting av luftfjæring på premiummerker er ca 150-200.000 km. Kostnaden varierer selvfølgelig fra om bare belg er ødelagt eller kompressor/alt har røket, men regn med et sted mellom 100-200' kr hvis alt må byttes, ca hver 200'km. Bortsett fra motor/girkasse er luftfjæring det dyreste/skumleste man kan oppleve som premiumbileier når bilen nærmer seg 200'km. På facebook er det til og med laget en egen norsk gruppe for de med Cayenne som har feil på luftfjæring...

Uansett om du skulle tape saken din Espen, kan du trøste deg med at du betaler peanuts i forhold til det de med "premiummerker" betaler.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Rævedilter

Tesla er heldigvis relativt edruelige på delepriser ja, i alle fall så langt.

Rein luftfjæring (som teknisk burde vært enkelt) har vel ingen fått skikkelig taket på (det er vel kun to produsenter?) , Toyota LC bruker jo hybridsystem med hydraulikk & nitrogen (allefall på dei store) noko som tydeligvis er langt meir driftssikkert, men langt dyrere og designes inn som standard, det er ikkje tilvalg slik det egentlig er på Tesla og dei andre med rein luftfjæring der fjærer erstattes med belger.

Generelt det gjeld luftfjæring: Kompressor og ventiler eldes meir med bruk enn tid,
mens gummi på belger eldes meir med tid enn bruk.

Cayenne kjøres mindre enn 20000 km i året i snitt, så 150-200 kkm er nesten 9 år mellom kvar "utskifting" av luftfjæring, men med Porche sine delepriser vert for dyrt ja, ein kollega klager sin nød kvar gang har har vore på verksted med sin...

Storken

Kommenterer ikke trådstarters krav mot Tesla, men X-eiere skiller seg tidvis fra øvrige Tesla-eiere.

Når jeg hurtiglader på Elverum har jeg 3-4 ganger sett Model X komme til lading i en helvettes fart over "hulldekket" som er der. Det er ekstremt dype hull på mye av plassen mellom innkjøring og laderne. Særlig nå vinterstid så kamuflerer nysnø til en viss grad hullene.

Hadde jeg prøvd å kjøre vår Model 3 i samme hastighet over parkeringsplassen ville vi garantert punktert eller skadet bilen på en eller annen måte.

Ingen S eller 3-eiere kjører slik, kun X-eiere. Selve bilen humper av gårde, mens fjæringen synlig går fra maks til minimum utslag flere ganger per sekund. Det er klart uheldig at ting går i stykker fra dårlig kvalitet, men brukerfeil fører også til slitasje og skader som oppstår.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA