Model 3 2021 stereoanlegg dårligere enn 2019? Fysisk forskjell på komponenter?

Startet av TESLATM3P, torsdag 07. januar 2021, klokken 23:02

« forrige - neste »

Mondeo

Sitat fra: Ferry på fredag 08. januar 2021, klokken 22:21
Sitat fra: ladov på fredag 08. januar 2021, klokken 16:30
Mulig det er kynisk av meg men jeg har alltid tenkt at 'Hifi' og 'Bil' ikke bør nevnes i samme åndedrag.

Kan hende hifi er feil ord, men det er stor forskjell på lyd i bil også. Jeg er tidligere audiofil, og prøver å unngå tilbakefall  ;) High-end er kanskje mer dekkende ord.

Sitat fra: Mondeo på fredag 08. januar 2021, klokken 09:14
Sett på en radiokanal på DAB (f.eks P4)

Grøss og gru! Hvis P4 dukker opp blir bilen sendt rett på reparasjon. Er det Gerds Morgenbad eller Badeanda du liker best?  ;D

Haha, var bare for å ha noe å sammenligne med så man kan høre hvor forferdelig bitrate det er på DAB.
Hører kun på spotify og reklamefrie radiokanaler på Tunein. Musikken jeg liker får man ikke på noen DAB kanal uansett så er en fryd å ha masse annnet å velge mellom.

marcus_hsc

Syns det er stor forskjell på lyd mellom -19 og -21. Mye flatere lyd i den nye.
Model 3 LR 2024
Model 3 Performance 2021
Model 3 LR 2019

magnetic

Her vises det gamle bass hullet i hattehyllen, i de første modellene 
https://youtu.be/jZEGbs5xZEU?t=395
Merker selv stor forbedring i bassen når jeg legger ned setet på 2019 høst utgaven av model3 med heldekkende metall hvor hullet var.

På SR+ modellene har de fjerna høgtalerne bak i 2020 august utgaven
Tesla Model 3 Rear Speakers Installed 
https://youtu.be/82jI_jSY1Js?t=165

Har plan om å gjenopprette godbassen som var på de første utgavene + bevare den lille støydempingen tetting av hullet gjorde. Og slippe å varme opp bagasjerommet også hver gang man varmer opp kupeen.

fjerne metallrist i hattehylla, borre hull fra nedsiden for å ha et mal og bruke stikksag til å lage et firkantet gull, litt mindre enn orginalt (på pre sommer 2019). Bruke skumgummi elle underlags skumgummi matte til å tette huller. da har man isolasjon mot støy og luft utveksling. Men basslyden får fritt spillerom.
Metallristen på topp og en Trunk isolasjonsmatte Tesla Model 3 (som jeg har skaffet) https://www.bilkomponenter.no/products/trunk-isolasjonsmatte-tesla-model-3
Og denne skuler hærverket mitt hehe.



jlan

NRK har gått ned til  80 kbit/s på alle DAB+ kanalene som sender musikk.  Noen få lokale DAB+ kanaler sender på 160-192 kbit/s, bla. a. Radio Ålesund, FM101 Ålesund,  Radio 102 i Haugaland, Radio Atlantic i Ryfylke.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

rlnd

Enig i at lyden i anlegget er en del dårligere på 2021 kontra 2019, mindre klar lyd i de små høyttalerne vil jeg si, i tillegg så spiller nok manglende hull mot bagasjerom inn.

Er ellers veldig fornøyd med den nye, føles bedre skrudd sammen.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

BjarneD

Høyttalerne "spilles inn" over tid, så lydbildet virker flatere når en går fra gammel til ny bil.

Syklist

Er 2021 modellen fra Freemont eller Kina?

Mulig det er forskjell på høytalere som underleverandørene leverer.   Min USA-bygde 2021 modell har bra lyd, det hadde 2020 SR+ også.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

magnetic

Audioliphe Tesla M3 Speaker Bracket Car Install 
https://www.youtube.com/watch?v=ff1R-7FUMH0

Fant en fin veilednings video hvordan bytte ut front dashboard høytalere, Hvis man vil oppgradere lyden enda et hakk.

olavxxx

Sitat fra: magnetic på søndag 02. oktober 2022, klokken 16:35
Her vises det gamle bass hullet i hattehyllen, i de første modellene 
https://youtu.be/jZEGbs5xZEU?t=395
Merker selv stor forbedring i bassen når jeg legger ned setet på 2019 høst utgaven av model3 med heldekkende metall hvor hullet var.

På SR+ modellene har de fjerna høgtalerne bak i 2020 august utgaven
Tesla Model 3 Rear Speakers Installed 
https://youtu.be/82jI_jSY1Js?t=165

Har plan om å gjenopprette godbassen som var på de første utgavene + bevare den lille støydempingen tetting av hullet gjorde. Og slippe å varme opp bagasjerommet også hver gang man varmer opp kupeen.

fjerne metallrist i hattehylla, borre hull fra nedsiden for å ha et mal og bruke stikksag til å lage et firkantet gull, litt mindre enn orginalt (på pre sommer 2019). Bruke skumgummi elle underlags skumgummi matte til å tette huller. da har man isolasjon mot støy og luft utveksling. Men basslyden får fritt spillerom.
Metallristen på topp og en Trunk isolasjonsmatte Tesla Model 3 (som jeg har skaffet) https://www.bilkomponenter.no/products/trunk-isolasjonsmatte-tesla-model-3
Og denne skuler hærverket mitt hehe.
Hvis du går til steget å sage hull, anbefaler jeg deg å montere en slavebass.

Mondeo

Har prøvd å lytte litt nå i en 2019 Model 3, 2021 kina Model 3, og tysk 2022 Model Y.

Er definitivt best lyd i den gamle 2019 modellen - men det er mye mere veistøy i dem enn de nyere bilene som jo ødelegger en del når man kjører.

Kina 3'ern har mere bass enn 2019 modellen selv om ingen av dem har hull i hattehyllen. Er dog en annen hattehylle så kan være endringer der. Eller en annen subwoofer.

Model Y fra tyskland har dårligst lyd. Det er noe med diskanten som gjør at man blir veldig fort sliten i ørene om man hører på høy musikk. Det merker jeg ikke i model 3'ene.
Siden det er åpent bak til subwoofern blir bassen mere grøtete og man kan til tider høre blaffring fra den. Men den trykker bra som i kina 3'ern.

Musikken jeg har testet med har vært meget basstung da. Vi snakker dubstep\techno\drum'n bass og metall. Bruker sync mellom bilene så EQ har vært lik.
Om du hører på jass så er kansje meningene motsatt :P

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA