Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny feilmelding P85

Startet av BMW850, torsdag 07. januar 2021, klokken 22:05

« forrige - neste »

BMW850

Merkelig, stod og superlada idag. Og det tar jo tid med en 2014 Model S som vi vet. Brukte litt tid på å gå igjennom storskjermen for å se om det var noe nytt. Så under «varsler» at det lå en feilmelding som jeg ikke har registrert. Tidspunktet er også før jeg dro hjemmefra idag. Noen som har en formening her? Dro hjemmefra 16:41. Meldingen kom en drøy time før avreise når bilen stod og ladet. Omtrent på tidspunktet når jeg endret ladegrense fra 90-100% da jeg skulle reise langt.

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Klykken

Koden BMS tyder kanskje på batteriproblemer (hovedbatteri). Uten at jeg kan si noe skråsikkert.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

VigdisA

Sitat fra: Klykken på torsdag 07. januar 2021, klokken 23:48
Koden BMS tyder kanskje på batteriproblemer (hovedbatteri). Uten at jeg kan si noe skråsikkert.
Ja, «BMS» er vel forkortelse for Battery Management System»
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

BMW850

Ja, har registrert at BMS har med batterisystemet å gjøre. Er på langtur nå, får håpe det holder :+1:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

kromfelgen

Er det noen oppdatering i denne saken? Vår Model s fikk samme feilmeldingene da den sto på lading i natt. Jeg finner lite informasjon på nett om de konkrete feilmeldingene. Så langt både starter og kjører bilen helt fint.

BMW850

#5
Samme her. Bilen og batteriet oppfører seg som normalt. Er bortreist på jobb og har bestilt servicetime via app. Har fått kostnadestimat på kroner 0 så det kan indikere at det kan være en garantisak. Men jeg har en følelse at det ikke er noe alvorlig - egentlig. Kanskje 12v da det nærmer seg 7 år. Men, om det kan være indikasjon på at batteribytte trengs så er det jo fint da garantiutløp begynner å nærme seg. Bilen har forøvrig kun gått 76.000.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

BMW850

#6
Har inntrykk av at mange har problemer med lading for tida. Etter siste oppgradering. Vet det er kaldt (-7) - prøver å sette bilen på lading før jeg kommer hjem fra offshore i ettermiddag. Har satt ladingen på 12A fra en 32A kurs. Nå har den oppvarmet batteriet i 2 timer og trekker bare 1A?! Aldri vært borti at det går så tregt før? Noen som opplever lignende problem for tida? Eller er det feilmeldingene lenger opp i innlegget mitt her som er årsak?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Prøv å kjøre klima i noen minuter og se om det kommer i gang? Trenger ikke skru opp tempen. Det gjorde at det "løsnet" sist det var sånn ladebug som gjorde at laderen slo til og fra uavbrutt.

BMW850

Prøvde å skru på klima. Hjalp ikke. Men når jeg kom hjem og bilen hadde stått og "forvarmet" på 1A i 7 timer så jeg  en dam med kjølevæske under bilen med meldingen "Low Coolant" på skjermen.Kunne se at det hadde rent fra forkant av bilen. Fyllte på 1,5 liter kjølevæske opp til max strek, alarmen forsvant.Tok en liten kjøretur og bilen oppførte seg normalt. Tok lading når jeg kom hjem. Ser heller ikke ut som den lekker nå men det er jo såpass kaldt at kompressoren sikkert ikke går. Kan det ha en sammenheng med alarmene jeg fikk på batteriet tro? Eller kan det ha vært en sikkerhetsventil som har åpnet og lukket igjen? Kan det ha noe med bytte av DU for noen uker siden? Regner med de da har frakoblet kjølevæskesystemet ett sted, evt luftet og at det har oppstått en lekkasje i etterkant av denne jobben. Ikke godt å si. Får ta en tur ned til Tesla i morgen.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

kromfelgen

#9
Ut fra hva jeg leser på nettet, er det mange som sliter med å få i gang skikkelig lading med 10-13A når det begynner å bli mange minusgrader. Vi lader med 20A og har ingen problemer med lading. Kjølevæskelekkasje bør definitivt undersøkes.

Muffinman

Kompressoren håndterer ikke kjølevæsken, det er det to sirkulasjonspumper som gjør. Batterivarmeren står i sløyfen. Når det blir for lite kjølevæske får ikke pumpene sirkulert sløyfen, og dermed vil ikke batteriet kunne varmes. Det er 18 liter kjølevæske på Model S, men jeg er usikker på hvor mye man kan miste før det blir problemer.

Kjøleren midt i fronten av bilen står også i sløyfen, i likhet med batterivarmeren. Her er det en ventil som styrer hvor stor andel av kjølevæsken som går gjennom radiatoren, og hvor mye som bypasses (0-100%). I tillegg står en chiller i sløyfen som muliggjør at AC-anlegget kan fasekjøle på kjølevæsken om kjøling via kjøleren (radiatoren) ikke er tilstrekkelig. Det er en tilsvarende ventil i tilknytning til chilleren som ved radiatoren som kan styre flow gjennom eller forbi.

Oppsummert; hverken varming eller kjøling (radiator eller chiller) av batteriet vil fungere om det blir for lite kjølevæske i systemet.

For å se etter lekkasjer ville jeg nappet ut frunken og inspisert alle koblinger, slanger og klemmer og tatt en ekstra nøye titt på slangeklemmene som ruster. De har virkelig fått det på vår 2013, men ingen lekkasje foreløpig.

EDIT: Det er også en kjølesløyfe til DU som drives av en egen sirkulasjonspumpe. Den er knyttet til "hovedsløyfen". Definivt verdt en sjekk der bak også.


Alexander Lüthi

Sitat fra: BMW850 på torsdag 07. januar 2021, klokken 22:05
Merkelig, stod og superlada idag. Og det tar jo tid med en 2014 Model S som vi vet. Brukte litt tid på å gå igjennom storskjermen for å se om det var noe nytt. Så under «varsler» at det lå en feilmelding som jeg ikke har registrert. Tidspunktet er også før jeg dro hjemmefra idag. Noen som har en formening her? Dro hjemmefra 16:41. Meldingen kom en drøy time før avreise når bilen stod og ladet. Omtrent på tidspunktet når jeg endret ladegrense fra 90-100% da jeg skulle reise langt.

Fikk og disse feilmeldingene for noen dager siden etter en natts hjemmelading med 16A. 2014 P85. Ikke merket noe uvanlig, og bilen kjører som normalt. Har akkurat hatt bilen inne, frister lite å booke nok en time...

traktor4ever

Hei, jeg får også disse feilmeldingene jevnt og trutt siden romjulen (2014 S85). Trodde det var fordi jeg brukte en Mennekes ladeklatt når jeg var på reise, men fortsetter med samme feilmelding hjemme på TWC. Det var også en softwareoppdatering rett før feilmeldingene kom.

Har nå også begynt å få melding på app'en at lading er avbrutt, når den når innstilt ladegrense.

Men bilen fungerer ellers helt som normalt.

BMW850

#13
Ja, hva skal vi si? Kan det være batteriet tro?😏 Heldigvis er Tesla Porsgrunn 3km unna. Tror nok bilen havner der i morra. Får håpe den «starter» etterpå👍🏻
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Alexander Lüthi

Sitat fra: BMW850 på søndag 31. januar 2021, klokken 11:33
Ja, hva skal vi si? Kan det være batteriet tro?😏 Heldigvis er Tesla Porsgrunn 3km unna. Tror nok bilen havner der i morra. Får håpe den «starter» etterpå👍🏻

Uff... Ca hvor lang tid er dette etter at du fikk de første BMS feilmeldingene? Oppdatere gjerne etter du har snakket med tesla i morgen! 👍

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA