Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla inkludert USB dashcam problemer

Startet av model3pw, torsdag 07. januar 2021, klokken 19:00

« forrige - neste »

model3pw

Er det flere her som opplever at USB som fulgte med 2021 modell er ustabil for sentry/dashcam?

Jeg opplever at ikonet forsvinner hver eneste dag. Må ta USB ut og inn for at det dukker opp igjen. Og så samme neste dag...

Har forsøkt å formattere både gjennom Tesla UI og på PC. Virker en stund og så blir det borte.

Er det SW issue eller noe med USB sticken? Vurderer å kjøpe en USB SSD til 500,- om det vil fikse saken. Helt ubrukelig nå.

thebadger

Sitat fra: model3pw på torsdag 07. januar 2021, klokken 19:00
Er det flere her som opplever at USB som fulgte med 2021 modell er ustabil for sentry/dashcam?

Jeg opplever at ikonet forsvinner hver eneste dag. Må ta USB ut og inn for at det dukker opp igjen. Og så samme neste dag...

Har forsøkt å formattere både gjennom Tesla UI og på PC. Virker en stund og så blir det borte.

Er det SW issue eller noe med USB sticken? Vurderer å kjøpe en USB SSD til 500,- om det vil fikse saken. Helt ubrukelig nå.
Ja, det er ikke særlig stabilt. Minnepinner er stort sett ikke godt egnet til kontinuerlig skriving, så å bytte til flash minne eller ssd er nok lurt.
Hadde samme problem som deg, byttet til Samsung T5 og ingen problemer.

Kim-

Meldte dette inn når jeg leverte bilen inn. Sålenge tesla leverer med en minnepenn burde den virke i mer enn en uke og jeg klager hvertfall på det noen ganger før jeg gir opp og kjøper noe anner
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

felix

Står jo fysisk på minnepinnen at den ikke er dekket under noe garanti, jeg har selv byttet ut min, den fungerer til annet bruk.

thebadger

Sitat fra: felix på fredag 08. januar 2021, klokken 06:24
Står jo fysisk på minnepinnen at den ikke er dekket under noe garanti, jeg har selv byttet ut min, den fungerer til annet bruk.
Hysj, vi prøver å være sinte her

model3pw

Bestilt meg en USB3 SSD nå med høy skrive/lese hastighet. Rapporterer tilbake om det da blir stabilt og ikonet ikke faller ut og må restartes lenger.

Synd ikke Tesla er opptatt av slike detaljer om deres nye USB pinne faktisk er så dårlig. Unødvendig frustrasjon for kunder.

thebadger

Sitat fra: model3pw på fredag 08. januar 2021, klokken 08:32
Bestilt meg en USB3 SSD nå med høy skrive/lese hastighet. Rapporterer tilbake om det da blir stabilt og ikonet ikke faller ut og må restartes lenger.

Synd ikke Tesla er opptatt av slike detaljer om deres nye USB pinne faktisk er så dårlig. Unødvendig frustrasjon for kunder.
Det er samsung som leverer disse, og det er slettes ikke en dårlig minnepinne
https://www.samsung.com/no/memory-storage/usb-flash-drive/usb-3-1-flash-drive-bar-plus-256gb-titanium-gray-muf-256be4-eu/

Forruten det, bare for å informere de som skulle lese denne tråden.
Problemet med minnepinner er at de ikke er egnet for kontinuerlig skriving over lang tid. De fungerer utmerket til å lese filer så fyll de gjerne med musikk og bruk det for å spille av.
Dersom du vil ha en pålitelig kilde burde du velge noe som er spesialisert for denne typen arbeid.
Eksempelvis SDXC-kort som brukes til videoutstyr, eller eksterne SSD-disker da disse tåler store temperaturforskjeller, vibrasjoner, og kan overskrives mange ganger før de begynner å bli dårlige.
For SD-kort trenger du en overgang fra USB.
Electrec har en kortfattet artikkel om hva de anbefaler: https://electrek.co/shop/best-tesla-ssd-usb-storage/

Tesla Motors Club har (som alltid) en lang tråd med mange meninger: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/recommended-external-ssd-for-sentry-dashcam-storage.195963/

RJK

Flash-baserte kort som vanlige minnepinner og SDXC-kort er som forbruksvare å regne. ville aldri brukt det i en bil som blir både varm og kald, gjerne med kort tids mellomrom, og som det vil skrives mye til.


Finnes minnepinner basert på M2 SSD, som er langt mere robust. Eller finn en SSD-enhet i 2,4"-format som er spesifisert for et bredt temperaturområde, som dessuten har gode garantier på levetid. Bruk gjerne noe med 128 GB eller større, for å unngå at hyppige skrivinger til disken sliter den ut for raskt.


Bruk heller den medfølgende Tesla-minnepinnen som vanlig flashminne til å flytte filer, men ikke som sentry-mode-backup-enhet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: felix på fredag 08. januar 2021, klokken 06:24
Står jo fysisk på minnepinnen at den ikke er dekket under noe garanti, jeg har selv byttet ut min, den fungerer til annet bruk.
Det er faktisk ikke så viktig. I Norge har vi noe som ofte er mye bedre enn garanti, nemlig reklamasjonsretten. Den kan ingen reserveres seg bort fra, men på minnepinner vil jeg tro at den er begrenset til 2 år.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

thebadger

Sitat fra: Handyman på fredag 08. januar 2021, klokken 19:19
Det er faktisk ikke så viktig. I Norge har vi noe som ofte er mye bedre enn garanti, nemlig reklamasjonsretten. Den kan ingen reserveres seg bort fra, men på minnepinner vil jeg tro at den er begrenset til 2 år.
"Reklamasjonsretten gir deg muligheten til å kreve utbedring, omlevering, prisavslag eller heving på grunn av feil eller mangler som eksisterte på kjøpstidspunktet."
Så du kan jo reklamere på den, så kan Tesla la deg heve kjøpet på en gratis minnepinne, altså 0,-

Klage på at noe man fikk gratis ikke er godt nok. Hvilken urett har man opplevd i livet når man har blitt så smålig?

trykkertor

Sitat fra: thebadger på fredag 08. januar 2021, klokken 20:35
Sitat fra: Handyman på fredag 08. januar 2021, klokken 19:19
Det er faktisk ikke så viktig. I Norge har vi noe som ofte er mye bedre enn garanti, nemlig reklamasjonsretten. Den kan ingen reserveres seg bort fra, men på minnepinner vil jeg tro at den er begrenset til 2 år.
"Reklamasjonsretten gir deg muligheten til å kreve utbedring, omlevering, prisavslag eller heving på grunn av feil eller mangler som eksisterte på kjøpstidspunktet."
Så du kan jo reklamere på den, så kan Tesla la deg heve kjøpet på en gratis minnepinne, altså 0,-

Klage på at noe man fikk gratis ikke er godt nok. Hvilken urett har man opplevd i livet når man har blitt så smålig?
Må jo være bullshit.
Kan Tesla bare merke deler av bilen til å ikke følge kjøpsloven.
Hvis jeg kjøper en bil og får med utstyr, så kan jeg ikke reklamere på det hvis det var "gratis"?

Dressmann "Betal for 2, få 3".
"Den skjorten som mistet knappene i vask er den som var gratis. Sorry."

Nå nå folk slutte å gjøre Tesla en bjørnetjeneste ved å argumentere for at de skal slippe unna kjøpsloven.

RJK

Sitat fra: trykkertor på fredag 08. januar 2021, klokken 20:48
Sitat fra: thebadger på fredag 08. januar 2021, klokken 20:35
Sitat fra: Handyman på fredag 08. januar 2021, klokken 19:19
Det er faktisk ikke så viktig. I Norge har vi noe som ofte er mye bedre enn garanti, nemlig reklamasjonsretten. Den kan ingen reserveres seg bort fra, men på minnepinner vil jeg tro at den er begrenset til 2 år.
"Reklamasjonsretten gir deg muligheten til å kreve utbedring, omlevering, prisavslag eller heving på grunn av feil eller mangler som eksisterte på kjøpstidspunktet."
Så du kan jo reklamere på den, så kan Tesla la deg heve kjøpet på en gratis minnepinne, altså 0,-

Klage på at noe man fikk gratis ikke er godt nok. Hvilken urett har man opplevd i livet når man har blitt så smålig?
Må jo være bullshit.
Kan Tesla bare merke deler av bilen til å ikke følge kjøpsloven.
Hvis jeg kjøper en bil og får med utstyr, så kan jeg ikke reklamere på det hvis det var "gratis"?

Dressmann "Betal for 2, få 3".
"Den skjorten som mistet knappene i vask er den som var gratis. Sorry."

Nå nå folk slutte å gjøre Tesla en bjørnetjeneste ved å argumentere for at de skal slippe unna kjøpsloven.


PSST! Forbrukerkjøpsloven, ikke kjøpsloven... ;)


Like viktig å vite forskjell på, som garanti og reklamasjonsrett.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

felix

Jeg fikk med en Tesla jakke og når jeg kjøpte bilen, gikk for en i barnestørrelse så mitt barn kunne bruke den, kjempekoselig. Hadde glidelåsen røket så hadde jeg SELVSAGT meldt dette inn i appen og fått SC til å utbedre, skulle og hatt en loaner. Hadde skjelt ut en vilkårlig ansatt for good measures på min vei ut. Har jo forbrukerkjøpsloven!

DagfinnN

#13
Sitat fra: felix på fredag 08. januar 2021, klokken 20:59
Jeg fikk med en Tesla jakke og når jeg kjøpte bilen, gikk for en i barnestørrelse så mitt barn kunne bruke den, kjempekoselig. Hadde glidelåsen røket så hadde jeg SELVSAGT meldt dette inn i appen og fått SC til å utbedre, skulle og hatt en loaner. Hadde skjelt ut en vilkårlig ansatt for good measures på min vei ut. Har jo forbrukerkjøpsloven!
:+1:
I tillegg er jo en jakke laget for å vare i minst 5 år. Skulle den gå i stykker etter 4 år, forventer jeg en ny som fra da av har 5 års reklamasjonrett.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

erikf

I de siste 3-4 ukene opplever jeg også plutselig problemer.
Grått ikon på skjermen og feilmelding som ber meg om å reformatere.
Plugger ut og inn igjen, så funker det ca en liten uke før feilmeldingen kommer igjen.
Mulig minnepennen min er begynt å bli dårlig, men jeg har tenkt at det er med en av bilens siste firmwarer at dette har begynt å bli et problem. Bruker min egen minnepenn som har stått i ca halvt år.
Mulig jeg skal teste å bytte ut med en ssd og se om det samme skjer.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA