Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye elbiler vrakes i bøtter og spann

Startet av Bondeknøl, onsdag 06. januar 2021, klokken 09:10

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 08. februar 2021, klokken 20:07
Hvorfor ikke innføre momsfritak på elbil deler?

Fordi det finnes ingen øvre grense for kreativitet for hva som kan defineres som del til elbil.

Daniel_0007

Sitat fra: Ferry på mandag 08. februar 2021, klokken 20:31
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 08. februar 2021, klokken 20:07
Hvorfor ikke innføre momsfritak på elbil deler?

Fordi det finnes ingen øvre grense for kreativitet for hva som kan defineres som del til elbil.


Er vel bare å se på vinterhjul til elbiler, skal lissom være momsfritt hvis man kjøper med elbilen men prisen reflekterer ikke det akuratt.
Model 3 2019 LR Rwd

Bondeknøl

Det er ikke momsen det bør gjøres noe med, men deleprisene. Det burde vært forbudt med slike enorme delepriser. Det virker jo som at bilprodusentene bedriver en form for svindel når de fastsetter delepriser. Regulering i form av lovverk er noe herk, men kanskje er det nødvendig?

02jan

Enig , det blir feil at elbileiere skal løpe til myndighetene for å få subsidierte bildeler bare fordi delene er så dyre.
Jeg skal være forsiktig med å skrive hva jeg mener , og pakker det inn i bomull. For meg er det vanskelig å finne ut om bil jeg kjøper har kompliserte konstruksjoner som fordyrer eller umuligjlør at jeg selv kan skru på bilen, jeg vet ikke hvorfor det må være slik, så antar mitt neste kjøretøy blir bruk og kast etter 10 års bruk, selv om en elbil burde kunne vare minst 30år ved enkle oppgraderinger.

I gamle dager , for få ti år siden, var det vanlig at biljournalister også vektet kostnader på enkle reperasjoner og deler som man normalt måtte regne med å bytte ut ved uhell/skade. Hvor finner jeg slik info på elbiler , masse info på yuotube om lading og hvor langt en elbil klarer.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Electric cars in Norway

#79
Tesla Model S
P85

Totalpris
102 982 kr leser jeg på Finn.no

Heisan,,neida...."Nye elbiler vrakes i bøtter og spann",,heter jo denne diskusjonstråden,,, jeg så ikke denne komme med TMS til 103`litt som i TV seriene fra US der gutta bygger opp bilvrak. Litt sånn "buying crashed cars from insurance companies"

Artig :+1:

Men bør være handy man hvis man skal tjene på denne da.

Budfrist i morra ser jeg. Ta med verktøykassa hvis du skal ha denne. Og hvertfall når det er "garanti bare ut denne døra"... og ikke prøvekjørt og lotto på kilometerstand. Herlig! Slikt liker jeg. Her kan en ungdom eller voksen som kan skru og har kontakter i bransjen kansje gjøre et kupp,,,, eller gå på en lei smell....

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=211237619

Håper vi ser flere slike biler på Finn i årene fremover - det er bra for miljøet å bygge opp igjen elbiler i steden for å vrake nyere elbiler.

Wisd0m

Sitat fra: 02jan på tirsdag 09. februar 2021, klokken 21:00
Enig , det blir feil at elbileiere skal løpe til myndighetene for å få subsidierte bildeler bare fordi delene er så dyre.
Jeg skal være forsiktig med å skrive hva jeg mener , og pakker det inn i bomull. For meg er det vanskelig å finne ut om bil jeg kjøper har kompliserte konstruksjoner som fordyrer eller umuligjlør at jeg selv kan skru på bilen, jeg vet ikke hvorfor det må være slik, så antar mitt neste kjøretøy blir bruk og kast etter 10 års bruk, selv om en elbil burde kunne vare minst 30år ved enkle oppgraderinger.
Biler varer ikke så lenge lengre. Da må de isåfall beskyttes mot salt med ekstra behandling på grunn av den ekstreme saltinga som foregår rundt byene.

Jalla

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 17. mars 2021, klokken 20:22Håper vi ser flere slike biler på Finn i årene fremover - det er bra for miljøet å bygge opp igjen elbiler i steden for å vrake nyere elbiler.
Gjør du virkelig det? Høres nesten ut som du savner slike som Geir Egil Olsen og Olsen Bil...

Daniel_0007

Sitat fra: Jalla på torsdag 18. mars 2021, klokken 10:40
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 17. mars 2021, klokken 20:22Håper vi ser flere slike biler på Finn i årene fremover - det er bra for miljøet å bygge opp igjen elbiler i steden for å vrake nyere elbiler.
Gjør du virkelig det? Høres nesten ut som du savner slike som Geir Egil Olsen og Olsen Bil...

Pluss at det er vel et helvetes byråkrati med å få registrert biler som skulle vært kondemnert, må vel og godkjennes av merke verksted.
Liker bedre systemet de har i usa hvor man får registrert biler med såkalt salvage title, da blir bilene kontrollert og godkjent av dmv etter reparasjon/ombygning.
Model 3 2019 LR Rwd

THE

Det ble stille rundt denne saken, men Elbilforeningen har gjort et lite arbeid for å undersøke om det er hold i påstandene om at nye(re) elbiler vrakes oftere enn fossilbiler. Konklusjonen er at det ikke kan bevises noen forskjell, og prosentvis vrakes det flere nyere Toyota enn Tesla. Dvs. et rent fossilbilmerke har høyere vrakprosent (om enn marginalt, og ikke statistisk signifikant) av inntil fire år gamle biler enn et rent elbilmerke.

https://elbil.no/vrakes-egentlig-nye-elbiler-oftere-enn-nye-fossilbiler-liten-dekning-for-det/
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

emagic

Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 09. februar 2021, klokken 17:34
Det er ikke momsen det bør gjøres noe med, men deleprisene. Det burde vært forbudt med slike enorme delepriser. Det virker jo som at bilprodusentene bedriver en form for svindel når de fastsetter delepriser. Regulering i form av lovverk er noe herk, men kanskje er det nødvendig?

Hadd en gang en RAV4 der releet til lyktespylerene hadde gitt seg.

Pris på Toyota : 1587,-
Pris på Biltema : 29,50

Dette var et helt enkelt vanlig plug-in-rele...

Hadde ikke hjulpet stort å slippe momsen, 1269,- ville fremdeles vært dyrt...

-emagic

Wisd0m

Pris på rele eller inkl. bytting?

Min tanke rundt dette er at vi må akseptere at biler blir mer som vaskemaskiner etter hvert som kostnadene på produksjon går ned og verkstedprisene opp... Det vil si at vi skroter bilenee når de nærmer seg slutten av sin levetid eller får større skader siden verkstedtimer er for dyrt.

emagic

Sitat fra: Wisd0m på onsdag 23. juni 2021, klokken 13:54
Pris på rele eller inkl. bytting?

Min tanke rundt dette er at vi må akseptere at biler blir mer som vaskemaskiner etter hvert som kostnadene på produksjon går ned og verkstedprisene opp... Det vil si at vi skroter bilenee når de nærmer seg slutten av sin levetid eller får større skader siden verkstedtimer er for dyrt.

Det var kun releet som reservedel forespurt i delelagerdisken.   Jeg spurte om han var full, men han hevdet at han ikke pleide å drikke på jobb...

Det er jo deleprisen som er hele nøkkelen her, jeg har også en I.miev som må bytte oppheng til AC kompressoren nå.   Der står valget mellom å kjøpe en svær brakett hos mitsubishi med 4 gummidempere på, eller å kjøpe 4 gummidempere et annet sted.   Også et tilfelle der originaldel koster mer enn 10x det som egentlig behøves.

Og dette kommer som du sier bare til å bli verre og verre... var vel en sak for noen år siden at infortainmentmodulen i Leaf kosta mer enn bilen var verdt...

-emagic

Electric cars in Norway

Henter frem denne tråden igjen.

Se under om defekt batterier.

Dette er jo helt vilt! Man må gjøre noe på fabrikken slik at dette ikke skjer.

Kopi:

Jekket feil.

Liten bulk kostet 330 000 kroner

Elbil-eieren plasserte jekken litt feil. Resultatet ble en liten bulk som ble veldig dyr å fikse.

Rune Korsvoll
Publisert torsdag 05. mai 2022 - 09:12

Mange nye biler er tydeligvis ikke bygget for å bli reparert. Denne gang var det snakk om en elektrisk bil der eieren skulle skifte hjul og ikke var nøyaktig nok med å plassere jekken på riktig sted.

https://dinside.dagbladet.no/motor/liten-bulk-kostet-330-000-kroner/76009552/amp

geear

1. Klarer man ikke lese instruksjonsboken og/eller se hvor man skal plassere jekken, så bør man ikke skru bil. Heller ikke skifte hjul. Det blir ikke like dyrt om man plasserer feil på en fossilbil, men man kan like fullt gjøre store skader.

2. Helt enig i at det er galskap slik elbilbransjen er for tiden, der det kan være hinsides kostnader for å reparere en batteripakke, og biler skrotes over en lav sko. Jeg tror at fremtiden for bilbransjen er standardisering. EU bør stille krav til form, spenning, interface osv., og reparerbarhet, og så bør alle bilprodusenter tvinges til å designe biler rundt dette.

Ser ellers at det er nevnt en annen skade på en i-pace som førte til 350k i kost. Hva slags bil er den med bulken til 330k?

filtvet

Toyota har ofte vannvittige delepriser, ofte 8-10 ganger prisen for 3.parts. Kjøpte en ber bensinpumpe engang - 13.000 fra toyota, men ca 2000 fra skruvat.

Men det positive er at de har fullstendig delelager til de fleste gamle biler og du kan kjøpe deler over disk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA