Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er et godt kjøp av M3 LR?

Startet av olemm, tirsdag 05. januar 2021, klokken 13:09

« forrige - neste »

olemm

Hei,

Jeg vurderer å bytte min i3 med en Tesla Model 3 LR, motivert av rekkevidde og tilgang til SC-nettverket.

Men det er jo en jungel når man skal finne ut hvilke modell som lønner seg å kjøpe. Synes endel av de bilene som ligger på finn, ligger relativt høyt priset.

Forstår jeg det riktig at biler som har kjøpt FSD ved bestilling, vil få flere software-oppdateringer enn en bil som ikke har kjøpt dette?

Hva burde man tenke på når man skal kjøpe en model 3 som har gått ca 50 000km?

Disse to bilene er de mest aktuelle pr nå, hva tenker dere eksperter om disse?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=203056724

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=202379072


tom2912

Har du vurdert å kjøpe ny bil?

Man får nå en 2021-modell for ca. 499 000kr inkl. vinterhjul, hengerfeste og metallic lakk. I tillegg får man også kampanjerenten på 0.25% de første 3 årene.

2021-modellen kommer blant annet med varmepumpe, elektrisk bakluke og sorte eksteriørdetaljer. Noen av bilene har også de nye lyktene, som har fått god omtale fra Teslabjørn på Youtube.

thebadger

Først av alt bør du sette deg inn i hva du får med FSD i Norge spesifikt:
* Autopark (hørt varierende tilbakemelding om det på TM3)
* Naviger på autopilot, det vil si du at autopilot sier ifra når du skal ta av og ber deg bruke blinklys for å bekrefte
  * Kommer med mange begrensninger, for eksempel kun på motorvei og ikke dersom det er dårlig vær eller veiarbeid
* Summon, lar deg kjøre bilen frem og tilbake med telefonen mens du står i nærheten
  * Du får ikke smart summon, som lar bilen komme til din plassering. Ikke lov i Norge
* Autopilot får du uansett, dette er "selvkjøringen" som gjør at den holder filen sin + adaptiv cruise. Må holde henda på rattet uansett hvilken pakke du har.
* FSD kan kjøpes i ettertid (dog, ganske dyrt)

Dersom du finner en bil med FSD er det en bonus, men jeg ville sett etter EAP som gir mye av det samme men koster mindre. Har bare vært tilgjengelig noen få ganger i Norge.
De bilene som ble levert tidlig (februar-april 2019) hadde mange barnesykdommer, jeg ville vært veldig nøye på å teste bilen før jeg kjøpte. Det trenger absolutt ikke å være noe galt, bare vær helt sikker.
Du kan ikke ettermontere hengerfeste og få det godkjent av Tesla, så hvis du vil ha lov til å trekke 1000kg og "trailer mode" aktivert (gjør at sensorene ikke trigger på sykkelstativ f.eks) må du kjøpe en med hengerfeste fra før
Dersom du finner en "base performance" eller "stealth" får du i pose og sekk. Du får ytelsen til en Performance men med rekkevidden til LR. Disse er ofte priset veldig høyt.

Det beste alternativet jeg fant på finn er denne, base performance som er tatt godt vare på:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=198053529

Ellers har denne FSD og masse kjekt ekstrautstyr, samt gått betydelig mindre enn de du har linket til. Ser også ut til at eier har tatt godt vare på den:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=192059428

Og så er det denne med krok og få kilometer:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=202614585

Og hvis du kan gå litt opp i pris har Marcus Bil en ren performance med EAP, men det er uoriginale fjærer montert (originale medfølger):
https://marcusbil.no/biler-til-salgs/202076868/

thebadger

Dersom du skal ha lån burde du vurdere å kjøpe en ny bil.
Tesla kjører fortsatt 0.25% kampanjerente på nybil, så du kan få en ny TM3 med hengerfeste for 481k + vinterhjul. Hvis du kjører på med 100% finansiering over 10 år så er det "kun" 55k i renter. Til sammenligning er det vanligvis godt over 100k i renter når det ikke er kampanjerente.
0,25% er så bra at du kan putte egenandel på høyrentekonto å få mer tilbake enn du har i lånerenter de første 3 årene.

Contango

Deler Badgers vurderinger. Har Base Performance selv og vær klar over at tilhengervekten er lavere på den enn vanlig LR. Tror det er 400kg som i praksis kun er sykler. Jeg ville gått for en vanlig LR med krok. Foretrekker selv å kjøpe fra eier direkte fremfor formidlere. Da får du et mye bedre inntrykk av hvordan bilen har vært holdt. Du får heller ikke noen dårligere rettigheter enn fra forhandler - og spesielt der forhandler kun er formidler («selges på vegne av kunde», som er de fleste tilfellene)
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

thebadger

Sitat fra: Contango på tirsdag 05. januar 2021, klokken 13:43
Deler Badgers vurderinger. Har Base Performance selv og vær klar over at tilhengervekten er lavere på den enn vanlig LR. Tror det er 400kg som i praksis kun er sykler. Jeg ville gått for en vanlig LR med krok. Foretrekker selv å kjøpe fra eier direkte fremfor formidlere. Da får du et mye bedre inntrykk av hvordan bilen har vært holdt. Du får heller ikke noen dårligere rettigheter enn fra forhandler - og spesielt der forhandler kun er formidler («selges på vegne av kunde», som er de fleste tilfellene)
Kommisjonssalg er stort sett ikke noe fornuftig i, bortsett fra at de som regel klarer å skaffe deg litt bedre rente enn du klarer selv (dog, klarte å få billån ned i 3% direkte  hos DNB).
Det er 2(3) unntak jeg kjenner til, altså folk som er flinke og ærlige når det kommer til bruktbil. Basert på subjektive erfaringer:
- First Auto, Marius var veldig hyggelig, hentet bil for meg i annet fylke så jeg bare kunne bytte bil å dra videre. Han kjenner folk "oppe i systemet" i Tesla Norge.
- Gretland Auto i Sarpsborg. Sondre er en skikkelig bra fyr, og han gir generelt gode råd
- Marcus Bil har jeg hørt mange snakke positivt om. Kan også være fordi Bjørn Nyland leaset 2021 modell av dem, men det virker som om de har greie på dette.

Har også en shitlist, men send meg i så fall en pm, legger ikke ut sånt offentlig.

olemm

Takk for utfyllende svar, veldig nyttige betraktninger.

Pratet med Marius på First Auto akkurat, var en tillitsvekkende og hyggelig fyr.

Synes det er vanskelig å lande på en avgjørelse om man skulle handlet ny, eller kjøpe brukt. Den lave lånerenten taler jo til fordel for ny bil. Men å kjøpe brukt, frister også mtp verditapet som allerede er tatt, og mulighet til å få FSD «med på kjøpet»

Skal regne litt på det i kveld, hva de faktiske forskjellene blir, ved på kjøpe ny kontra brukt.

thebadger

Sitat fra: olemm på tirsdag 05. januar 2021, klokken 19:35
Takk for utfyllende svar, veldig nyttige betraktninger.

Pratet med Marius på First Auto akkurat, var en tillitsvekkende og hyggelig fyr.

Synes det er vanskelig å lande på en avgjørelse om man skulle handlet ny, eller kjøpe brukt. Den lave lånerenten taler jo til fordel for ny bil. Men å kjøpe brukt, frister også mtp verditapet som allerede er tatt, og mulighet til å få FSD «med på kjøpet»

Skal regne litt på det i kveld, hva de faktiske forskjellene blir, ved på kjøpe ny kontra brukt.
Husk at FSD ikke kan overføres til ny bil, så du må regne verdireduksjon på det også.

olemm

Kanskje litt uklart formulert fra min side, mente å kjøpe brukt bil med FSD, da "slipper" man å betale for det. Bilene som ligger ute med FSD virker å være litt dyrere enn tilsvarende bil uten FSD, men ikke på langt nær 60 000,- i forskjell.

thebadger

Sitat fra: olemm på tirsdag 05. januar 2021, klokken 20:22
Kanskje litt uklart formulert fra min side, mente å kjøpe brukt bil med FSD, da "slipper" man å betale for det. Bilene som ligger ute med FSD virker å være litt dyrere enn tilsvarende bil uten FSD, men ikke på langt nær 60 000,- i forskjell.
Det er også fordi det kostet 30 eller 40k da TM3 kom til Norge, prisen har jevnt og trutt gått oppover.
Men for all del, det er jo kjekt å "få med på kjøpet". Var mest sånn at du ikke plukket FSD over hengerfeste eller Base Performance, med mindre du foretrekker det da :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA