Erfaringer med feil og mangler

Startet av Pølsa, tir 05. jan 2021, kl. 11:27

« forrige - neste »

oivindg

Sitat fra: Durango64 på tor 28. jan 2021, kl. 20:41
Jeg aksepterer uansett ikke feil som går ut over sikkerheten til meg, mine passasjerer eller medtrafikanter. Vi kunder er ikke testdukker uansett hvor umoden teknologien er. Valgte (min første) Volvo pga. deres fokus på sikkerhet i biler historisk sett.
Hvilke feil har det vært på XC40 P8 som har gått ut over sikkerheten? Det har jeg ikke fått med meg. (Eller kanskje jeg har fortrengt det.)
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

rmy

Hvilke feil har det vært på XC40 P8 som har gått ut over sikkerheten? Det har jeg ikke fått med meg. (Eller kanskje jeg har fortrengt det.)
[/quote]

Ca 50 biler som har fått kjøreforbud pga feil i kollisjonshindringssystemet. Gjelder bare biler uten ACC og  Pilotassist tror jeg. På den andre side: Når disse bilene står i ro hos forhandler inntil software er fikset, er det jo ikke et sikkerhetsproblem lenger  :)

oivindg

Sitat fra: rmy på fre 29. jan 2021, kl. 10:44
Ca 50 biler som har fått kjøreforbud pga feil i kollisjonshindringssystemet. Gjelder bare biler uten ACC og  Pilotassist tror jeg. På den andre side: Når disse bilene står i ro hos forhandler inntil software er fikset, er det jo ikke et sikkerhetsproblem lenger  :)
Har det slått inn når det ikke skulle eller er det "bare" at det ikke har detektert kollisjoner?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

rmy

Har det slått inn når det ikke skulle eller er det "bare" at det ikke har detektert kollisjoner?
[/quote]

De har fått beskjed på display:
"Kollisjonshindring fungerer ikke som den skal, service nødvendig." Gjelder noen biler uten BLIS.
"Feil på SRS kollisjonspute. Kjør forsiktig til nærmeste verksted".

Poengterer at Volvo har tatt tak i dette på en profesjonell måte med leiebil m.m. men kjedelig for de det gjelder.

Durango64

i mitt innlegg siktet jeg ikke direkte til at det har vært noe "farlig" med XC40 P8. Det var en generell bemerkning om bransjen. Det virker som om enkelte produsenter "pusher" ut elbiler før programvaren er testet ordentlig og dermed blir forbruker den som må tolke om feilmeldingene utgjør en fare.

Jeg ser fram til at denne tråden blir kort som følge av at Volvo gjør/har gjort de riktige tingene med P8.
☞ Volvo XC40 P8 AWD Recharge
14 bensin og diesel biler før denne

sims

Er det noen som vet mer om Volvo On Call app til P8? Så nevnt på FB at app support kanskje var forskjøvet til Q2. Det kan jo bety april, mai eller juni...

erlend_oyen

support siden til polestar 2 sier midten av 2021 nå, så regner med det er samme sak for XC40.

når jeg hentet bilen før nyttår fikk jeg forespeilet uke 10, den ryker nok.
mulig de hadde planer å lansere app med første software oppgradering som nå er klar og tilgjengelig hos forhandler men at det glapp.

sims

Interessant. Ser at noen av forbedringene i P2104.1 versjonen også skal være forbedret rekkevidde og inkrementelt forbedret DC ladekurve. Bør jo også gjelde XC40 da.

oivindg

Sitat fra: sims på man 01. feb 2021, kl. 13:45
Interessant. Ser at noen av forbedringene i P2104.1 versjonen også skal være forbedret rekkevidde og inkrementelt forbedret DC ladekurve. Bør jo også gjelde XC40 da.
Blir spennende å se om det blir merkbar forbedring
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

erlend_oyen

Oppgradering førstkommende mandag, spent på om det er merkbart, regner også med de har fjernet en del unødvendige gjenntagende meldinger.
Planlagt oppvarming er vel også forbedret for det har ikke vært til å stole på om man har flere schedules samme dagen.

erlend_oyen

Hei

Noen flere her med denne versjonen som opplever at varme pumpa ikke starter første gangen man bruker bilen om morgenen, eller første planlagte oppvarming?
Virker egentlig litt bingo når pumpa starter eller ikke, både for planlagte oppvarming og når man tar i vei på kjøretur.

Elbileier fra Sandnes

Sitat fra: erlend_oyen på ons 10. feb 2021, kl. 10:53
Noen flere her med denne versjonen som opplever at varme pumpa ikke starter første gangen man bruker bilen om morgenen, eller første planlagte oppvarming?

Spør du om varmepumpa eller om kupéoppvarming generelt? Det er vel umulig å vite om den varmepumpa er aktiv eller ikke. Ventilasjonsanlegget og varmluft virker - men forhåndsprogrammering virker av og til ikke - selv etter 5. februar oppdatering.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

erlend_oyen

Godt poeng, jo det gjelder kupé oppvarming generelt. Et par ganger høres det ut som reelle som slår inn men at det ikke skjer noe mer.

Det at det ikke blir varmt når man bare starter bilen og kjører har kun skjedd et par ganger kan legge til at det har vært mellom -26 og -32 nå en måneds tid.
planlagt oppvarming er ikke til å stole på, akkurat som om bilen går i sleep mode å ikke får med seg at den skal starte oppvarming

Gauss

Har dere opplevd at bilen ikke ønsker å lade til 100% dersom den sist ble fulladet til 90%?
Scenario:

Vært ute og kjørt, parkerer hjemme og innstiller bilen på å stoppe lading på 90%. OK.
Neste dag endrer jeg ladestopp på 100% fordi jeg skal på langtur. Kobler fra og til ladekabel på nytt, restarter lading på Zaptec, men bilen stopper fortsatt lading på 90%. Prøvde til og med å bruke batteriet ned til 89%, men den stopper fortsatt lading på 90%. I lademenyen står bilen innstilt på 100%.

Tips til workaround?

erlend_oyen

Hm, ikke sett akkurat dette, ser det er registrert et ligneden kjent problem for ps2, omvendt av ditt problem men

Punkte som starter med bilen min lader til 100% osv.

https://support.polestar.com/no/polestar-2/2021/#10864692

Dumt at ikke Volvo har laget samme type support side for xc40

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA