Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ulyder i kupeen

Startet av mariusse, tirsdag 05. januar 2021, klokken 10:53

« forrige - neste »

mariusse

Er relativt ny i3-eier og bare lurer på om det jeg opplever er normalt.

Bilen min parkeres i friluft, og når det er kaldt har jeg ganske mye lyd fra takluka. Det er en slags knitre/sprakelyd, nesten som om det regner. Normalt? Flere som har dette?

Jeg har også kneppelyd som jeg er ganske sikker på at kommer fra venstre a-stolpe. Om jeg dytter litt rundt på panelet der så kan jeg fremprovosere lyden. Det er uavhengig om det er kaldt eller varmt i lufta, og kommer type over fartsdumper eller ujevn vei.

Er dette normale ulyder jeg bare må leve med?

Orbit

Lyd fra takluke er mest sannsynlig vann rundt kantene, som har fryst til is. Helt ufarlig, da det du hører er isen som brekkes opp av bevegelser i bilen. Får det selv i overgangsvær. Et tips er å åpne luken etter bilvask på vinteren, og tørke opp vannet langs kanten.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Miri

Knirkelyder fra A-stolpen og andre plastelementer, kan elimineres helt ved å feste filttape mellom kontaktflater. Det er så enkelt og effektivt at det er pussig at produsenten ikke har gjort det selv.

pberg

Det har de faktisk enkelte steder. F.eks. på bilbelteholderen slik at den ikke skal gnikke mot midtkonsollen.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

hELgenen

Enig i dette - ofte skal det ikke mye til heller. Du ser på utformingen av bilbeltet til i3 at de har tenkt på det - og du ser det på bilbeltefestet der det er lagt på litt filt. Jeg har ofte gått over nye biler og fikset slike ting. Du kan få kjøpt filt flere steder - trenger ikke noe dyrt, men det er penest om det er i bilens farge dersom det vil synes.
Jeg hater slike små ulyder - har så langt alltid klart å få vekk alle slike ulyder på alle nye biler siste 10 år vha diverse filt her og der. Kan anbefale å bruker egne plastikk verktøy for å dytte inn filt i sprekker osv.
Knirkelyder fra tak i overgangen mellom tak og dør er ofte en gjenganger - disse er ofte enkle å fikse ved å dytte litt filt eller bomull mellom taket og gummilister. Ofte trigges slike ulyder av temperaturforskjeller - så noen av dem kan bli borte når været blir mildere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA