Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla videreselger biler de har tatt i retur - uten å informere ny eier...

Startet av OlaSpakmo, mandag 04. januar 2021, klokken 22:58

« forrige - neste »

OlaSpakmo

Tesla selger bruktbiler i ulike kanaler;
1.Gjennom egen virksomhet, Tesla Inventory
2. Via oppkjøpere

Bilene får de inn via ulike kanaler
1. Innbyttebiler fra kunder som kjøper ny Tesla
2. Egne demobiler og loaners samt administrative kjøretøy de selv har brukt.
3. Biler fra misfoenøyde kunder som krever heving av kjøp eller tilbakekjøp grunnet feil og mangler. Enten etter svtsle med eier, via rettsforlik eller via dom.

Selvsagt bør Tesla som seriøse være åpne med biler i kategorien 3.
Jeg opplevde selv at Tesla unndro å informere om en meget omfangsrik sercicehistorikk.
Og i denne artikkelen sier Tesla at det tydeligvis var et engangstilfelle.

Hvor mange biler har Tesla tatt i mot i ovenstående kategori 3?
Hvor mange av de er nye eiere blitt informert om forhistorien?

Hva tipper du - over 90% eller under 10%?

https://motor.no/bilkjop-bruktbil-forbruker/trodde-han-kjopte-tesla-drommen-sa-kom-denne-sms-en/188484


Praksisen gjelder ikke bare Norge - du kan google "Tesla lemon launder"...

Konklusjon: Sjekk at brukt Tesla du skal kjøpe ikke er fra kategori 3!!!
S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.

Ellemelle

Først kranglet du med Tesla i 6 år, og nå etter at de faktisk kjøpte bilen tilbake fra deg så gir du deg fortsatt ikke.
Kan jo nesten lure på hva Tesla har vært gjennom i løpet av disse 6 årene, i møte med en kar som åpenbart har veldig mye ledig tid.

Og hvorfor skal man ikke tro på Tesla om at dette var et uhell?
Eller mener du at de bevisst selger en bil som i følge deg er fullstendig ubrukelig til en ny kunde som dermed igjen får 5 års lovfestet reklamasjonsrett. Tror du de tenkte at denne nye kunden bare umiddelbart ville akseptere alle disse feilene uten å reklamere, og dermed nok en gang skape veldig mye gratis merarbeid for serviceapparatet?

Eller tror du det er mest logisk at de faktisk bruker disse bilene internt som de sier, enten som loaners eller servicebiler?

RJK

Det er per nå 19 293 bruktbiler som selges fra merkeforhandlere, sikkert mange som selger egne biler de har tatt i retur. Noen av de er ganske sikkert problembiler ifølge kunder, men forhandler mener de er i orden.


Mange av de er ikke nødvendigvis forsøkt reparert engang, og potensielle kjøpere må selv sjekke historikken for å finne ut hvorfor de er tatt i retur. Mange er dog leasingbiler, der man har liten eller ingen garanti for hvordan de er behandlet, annet enn å se om servicer er fulgt opp. Risikoen ligger i stor grad på kunden.


Btw, 1969 (10 %) av bruktbilene på finn som selges av merkeforhandler, er elbiler.


PS! Innlegget mitt er ikke noe støtte til Tesla, men synes det er verdt å få med seg at Tesla på ingen måte er hverken best eller værst i klassen her, selv om noen sender de dårligste versjonene videre til underselskaper eller selges til andre bruktforhandlere. Skrekkeksempelet er jo Olsen Bil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 05. januar 2021, klokken 00:03

Mange av de er ikke nødvendigvis forsøkt reparert engang, og potensielle kjøpere må selv sjekke historikken for å finne ut hvorfor de er tatt i retur. Mange er dog leasingbiler, der man har liten eller ingen garanti for hvordan de er behandlet, annet enn å se om servicer er fulgt opp. Risikoen ligger i stor grad på kunden.

Hvordan kan kjøper selv sjekke historikk når Tesla nekter å gi den ut?

Og når det gjelder kjente feil (som kjøper ikke har mulighet til å se ved visuell inspeksjon) så ligger ansvaret fullt og helt på selger.

Spesielt hvis selger er profesjonell.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1000kwh

Det kan jo fort være at neste eier er fornøyd med samme bil som første eier ikke kunne leve med ;)


Daniel_0007

Er nok helt vanlig praksis, bare se på den e-niroen om han fyren på tv2 hjelper deg som klagde over at nød bremsen ikke funka, kia kjøpte den tilbake og solgte den videre.
Så lenge de går gjennom bilen og fikser feilen før de selger videre så ser jeg ikke problemet.
Er mer miljø vennlig og enn å strippe bilen for deler og sende resten til høggern.
Model 3 2019 LR Rwd

OlaSpakmo

Jeg er ikke imot at biler med kjente feil selges.

Men finner det oppsiktsvekkende at en profesjonell aktør ikke etterlever lovgivningen. Og opplyser om en så vesentlig del av historikken.

Om jeg skulle kjøpt en bruktbil av Tesla ville jeg definitivt ikke stolt på at de har overholdt informasjonsplikten som selger. Jeg VET at dette ikke er et engangstilfelle, for å si det sånn...

Om du selv ikke sjekker - hva om de du skal kjøpe bilen av finner ut at det er en skikelig mandagsbil som ble returnert Tesla etter hevingskrav. Hvis de forteller deg det - kan du holde tilbake den informasjonen for andre interessenter? Hva skjer om han som kjøper finner ut at du visste, men ikke fortalte?
S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.

Counterpointer

Må si trådtittel var temmelig åpenbar.

I min verden er det helt naturlig at Tesla (i likhet med alle andre bilfirmaer) selger bilene de får i retur. Det er ingen avsløring.

Det burde være slik at de fikser feil og opplyser om historikk, men der er de nok lik resten av bransjen og ikke alltid helt på topp. Det er dårlig reklame og koster annseelse. Det er vel poenget med tråden.

Selv har jeg et par bilfirmaer jeg har så dårlig erfaring med at jeg aldri ville brukt dem igjen ei heller anbefalt dem til noen. De fleste oppkjøpere/bruktbilsjapper faller også inn i denne kategorien for meg.
Det er en del som har Tesla i denne kategorien med god grunn, det har jeg forståelse for. Men om stattestikk støtter at Tesla er en værsting er ikke sikkert...

Ellemelle

Sitat fra: OlaSpakmo på tirsdag 05. januar 2021, klokken 14:40
Men finner det oppsiktsvekkende at en profesjonell aktør ikke etterlever lovgivningen. Og opplyser om en så vesentlig del av historikken.

Fra artikkelen om din sak skrives det følgende:
Sitat
Forbrukerklageutvalget er enig med  Spakmo at bilen har mangler både med takluken, som ikke er tett, med underholdningsanlegget og med førersetet.
De nevner at kunden oppgir at førersetet avgir ange pumpe- og klikkelyder, mens DAB-radioen har dårlige mottakerforhold.

Jeg vil jo påstå at dette ikke er alvorlige feil og mangler.

Utett takluke er en Tesla-klassiker, men den kan de ha klart å fikse siden du eide bilen? Ellers er det jo rart at den nye kjøperen, bosatt i Bergen av alle steder, ikke har lagt merke til lekkasjer?
At det kommer klikkelyder fra setet og at det er dårlig dekning på DAB-radioen (for de som bryr seg om sånt i 2021), burde jo også en kjøper raskt funnet ut på egenhånd.

Det påståtte bremsebortfallet var enten ikke oppgitt til Forbrukerklageutvalget, eller så har de ikke tatt dine påstander til følge. De er i hvert fall ikke nevnt i saken.


Edit:
Fant saken hos Forbrukerklageutvalget. Kan ikke akkurat finne noen alvorlige punkter der?
Kun en liste over klassiske feil man ofte finner på en 2013 Tesla.
https://innsyn.onacos.no/forbrukerklageutvalget/wfdocument.ashx?journalpostid=2019003480&dokid=408494&versjon=1&variant=P&

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA