Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Endringsønske liste for I-Pace  (Lest 1123 ganger)

Kadett 1100 1971

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Endringsønske liste for I-Pace
« på: Mandag 04. Januar 2021, klokken 10:02 »
Vet noen om det finnes en liste over software og hardware endringsønsker for I-Pace?

Vi kan sikkert få en enda bedre bil om Jaguar får feedback på enkle ønsker som kan forbedre bilopplevelsen enda et hakk.

Forslag uprioritert fra min side:
1. Slå av dvalemodus om bilen står tilkoblet strøm.
2. Valgt for varming av batteri, både i app og i bil.
3. Slå av orange lys i speil under rygging.
4. Sterkere ryggelys.
5. Bedre testing av infotainment før nye software releaser.
6. Forbedring av DAB+ mottaking.
7. Varme i sensor for adaptiv cruice, for å hindre problemer med snø som legger seg.
8. Raskere varmeseter.
9. Varmeseter og rattvarme remote i app.

Noen av ønskene må være veldig enkle ved neste release.

Jaguar, er dere her?

Tellus

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Endringsønske liste for I-Pace
« Svar #1 på: Mandag 04. Januar 2021, klokken 10:12 »
Mange bra punkter der. Punkt 9 tipper jeg har med at du har oppgraderte seter med kjøefunksjon. Disse bruker luft til å varme/kjøle setene og bruker en del mer tid på å gi effekt enn tradisjonell oppvarming. Dette kunne selvfølgelig enkelt løses ved å kjøre oppvarming av seter som en del av forvarmingen (noe som dessverre ikke gjøres i dag).

Jeg savner forøvrig mulighet til å velge hvor mye bilen skal lades opp. Helt håpløst at dette fortsatt ikke kan gjøres (de som har WattCat kan gjøre dette via app tror jeg).

Mine vigtigste forbedringspunkter vil bli:
- Vise batteritemperatur i instrumentpanel.
- Mulighet til å stille SOC target ved lading.
- Mulighet til å manuelt styre batterioppvarming når man er underveis.
- Smartere bergning av SOC ved ankomst (tror f.eks. ikke høydeforksjell inngår i beregning)
- Oppvarming av seter  som en del av forvarming
- Mer optimal bruk av batterioppvarming/kjøling under hurtiglading (her må det være noe å gå på fortsatt)
- Generelt mer agressiv ladekurve ved hurtiglading. 

bmw2002

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: Mandag 04. Januar 2021, klokken 22:23 »
Ønsker meg disse tingene mest:
- Oppvarming av seter fra app
- Manuelt skru på batterivarning før lading
- Raskere lading
- Plug and charge

Tror dessverre Jaguar gikk stort sett F i å lage nye funksjoner.  Jeg elsker stort sett alt med bilen bortsett fra ladehastighet og mangel på oppdatering av SW.

z4rd

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: Tirsdag 05. Januar 2021, klokken 08:13 »
Eier ikke Jaguar selv, men alltid hatt et godt øye til I-Pace.

Mitt største ankepunkt, nå som de tydeligvis har fått fikset laggy brukergrensesnitt, er ladehastighet, les: fleksibilitet ifm lengre turer.

Hadde jeg kunne ladet I-Pace på SuC med samme hastigheter som TM3, eller for så vidt min gamle X75D også, så hadde jeg fort bestilt meg en.

Håper Jaguar fikser dette på noe vis.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Ingeniøren

• Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: Tirsdag 05. Januar 2021, klokken 09:48 »
Eier ikke Jaguar selv, men alltid hatt et godt øye til I-Pace.

Mitt største ankepunkt, nå som de tydeligvis har fått fikset laggy brukergrensesnitt, er ladehastighet, les: fleksibilitet ifm lengre turer.

Hadde jeg kunne ladet I-Pace på SuC med samme hastigheter som TM3, eller for så vidt min gamle X75D også, så hadde jeg fort bestilt meg en.

Håper Jaguar fikser dette på noe vis.

Tror det er lagt fra å nås i nær fremtid, da den nye ikke lader stort fortere. Har sammenheng med at de som leverer batteriet ikke går med på vesentlige større hastighet da de mener batteriet ikke tåler det på sikt. Vet ikke hvordan Tesla fikser dette eller vil de degradere fortere ?

Hvor ofte reiser man på tur der 40 mil ikke er nok og om i fall man da ikke trenger en god pause - folk får gjør seg opp sine oppfatninger om dette. Selv trenger jeg normalt ikke hurtiglade annet enn noen ganger om sommeren.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: Tirsdag 05. Januar 2021, klokken 10:18 »
Siste året har jeg hurtigladet 9 ganger og kun en av disse stoppet jeg for å lade, de andre var lading mens jeg stoppet for å gjøre andre ting (pause, mat, sightseeing). Så i løpet av et år så har jeg kanskje tapt 20 min, fin tid til å lese en bok eller se en del av en film.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 18.2, BECM: BP-AAE-BC-AC-BE

z4rd

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #6 på: Tirsdag 05. Januar 2021, klokken 10:29 »
Nå var det de to siste innleggene som sporet av tråden. Til info: Jeg ba ikke om andres (manglende) behov for hurtiglading. Når du først har tilgang på ordentlig hurtiglading, så skjønner du det - og folk har forskjellige behov. Fint om det kan respekteres. Jeg klager ikke på andres behov, men poengterer hva som må til for at jeg skal kjøpe meg en Jaguar, i tråd med emnet - nemlig endringsønsker for at bilopplevelsen skal bli enda et hakk bedre :)

Maxwell: Du har nok tapt mer enn 20 min også mht tiden det tar å koble til lader - kontra en smidigere plug 'n' play-løsning som SuC.

Ingeniøren: Er nok historikk på at degraderingen er minimal etter over 8 år med Tesla på veiene. Jeg reiser ikke ofte 40-mil+, men de gangene jeg gjør det så er det fint å trille forbi de andre som står fast i kø eller venter på at bilen skal bli klar.

Derfor mitt ønske - som også andre I-Pace-eiere deler med meg. Snedig at ingen kommenterte det da "bmw2002" ønsket seg, sitat: Raskere lading og Plug and charge.
« Siste redigering: Tirsdag 05. Januar 2021, klokken 10:40 av z4rd »
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

xyzzy

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #7 på: Tirsdag 05. Januar 2021, klokken 11:57 »
Min liste:

• La CarPlay vise kart i HUD og dashboard.
  • Wireless CarPlay, helst kombinert med mulighet for induksjonslading.
  • Være mindre aggressiv på dvalemodus - det kan da umulig bruke noe særlig strøm?
  • La remote-appen forholde seg til servere, og ikke til bilen. Det feiler altfor ofte når man vil planlegge varme før avreise. La serverne forsøke å snakke med bilen over en tidsperiode, istedenfor å feile umiddelbart slik at alt må skrives inn på nytt mange ganger
  • La kartoppdateringen være automatisk om natten. Hvorfor skal jeg bruke tid til å laste ned kartet på en minnepinne, og så overføre det?
  • Raskere hurtiglading og økt rekkevidde er selvfølgelig ønskelig.
  • Rens eller skjuling av ryggekameraet når det ikke er i bruk slik at det ikke er konstant skittent.
  • Apple CarKey-støtte
« Siste redigering: Tirsdag 05. Januar 2021, klokken 11:59 av xyzzy »

turfsurf

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
« Svar #8 på: Tirsdag 05. Januar 2021, klokken 12:12 »
Når du først har tilgang på ordentlig hurtiglading, så skjønner du det - og folk har forskjellige behov. Fint om det kan respekteres. Jeg klager ikke på andres behov, men poengterer hva som må til for at jeg skal kjøpe meg en Jaguar, i tråd med emnet - nemlig endringsønsker for at bilopplevelsen skal bli enda et hakk bedre :)
Legitimt å ønske seg bedre lading på I-Pace, men når det er sagt:

Jeg har kjørt 160kkm med Tesla, derav flere turer nedover Europa, Sverige, Danmark osv. Etter 20kkm i I-Pace så har jeg ikke savnet SuC nettverket så mye som jeg trodde. Ei heller ladehastigheten. Det er først når turene nærmer seg 2x rekkevidden til bilen at ladefart blir ett problem. Da man man enten lade ofte, eller ta lange ladestopp. Så det kommer veldig an gå bruk. Er man omreisende selger/tekniker elns eller kjører utenlands hver weekend så ville jeg nok skygget unna. Ellers så er ikke dette noe vesentlig problem.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #9 på: Tirsdag 05. Januar 2021, klokken 21:39 »
Hvordan ville det være, tror dere, om en eneste fabrikant - eksvs Jaguar- besluttet at transparens er en tillit man kan gi kundene? Batteritemperatur, cellespenning, tilgjengelige kwh, buffere, degradering, og antall kwh ladet med hhv veksel-, og likestrøm. For å nevne noe.
De måtte vel være helt gæerne for å gjøre noe så vilt.

4Matic Fanatic

• Gold Member
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
« Svar #10 på: Onsdag 06. Januar 2021, klokken 11:21 »
...Batteritemperatur, cellespenning, tilgjengelige kwh, buffere, degradering, og antall kwh ladet med hhv veksel-, og likestrøm. For å nevne noe.
Først må de vel ansette noen programmerere som faktisk er kompetente til å få fram disse tallene...
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400 |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf

jwkay

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #11 på: Onsdag 06. Januar 2021, klokken 17:45 »
Er visst forskjell på hvor fort setevarme fungerer avhengig av om du har klimaseter (med kjølefunksjon) eller ikke. De som kun har varme bruker vanlige matter som blir fortere varm.

Vask av ryggekamera er visst på plass med MY2021 ifølge info på engelsk forum. Hadde satt pris på den, samt mulighet for å vise CarPlay-navigasjon på dashboardet. Mulighet til å lagre album som favoritter hadde også vært fint, med mye musikk på USB. Savner dette fra forrige Audi A3.

Tror nok ikke det vil komme nye funksjoner for vi som har Touch Pro Duo. PiviPro er fremtiden. Men med CarPlay (så lenge det blir støttet) så har jeg for det meste det jeg trenger.

4Matic Fanatic

• Gold Member
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
« Svar #12 på: Onsdag 06. Januar 2021, klokken 23:16 »
Mulighet til å lagre album som favoritter hadde også vært fint, med mye musikk på USB.
Du kan vel lagre hva du måtte ønske i Spotify, mener de samme mulighetene i Apple Music?

Tror nok ikke det vil komme nye funksjoner for vi som har Touch Pro Duo. PiviPro er fremtiden.
Nei, vi er nok (enda mer) f*cked der nå...
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400 |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf