Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her

Startet av Woodbear, søndag 03. januar 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

Kim-

Er noen elbiler som har diesel varmere. Har observert vare-elbiler komme inn på bensinstasjoner å fyller opp rundt 10 liter diesel..
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Woodbear

2021 model 3 hvit performance.

royturbodiesel

Det er en gammel tråd som har noe om dieselvarmere her inne.
Det er mye hat å se der...
«Kjører man elektrisk, så skal man IKKE bruke fossilt i bilen»
Antar det også gjelder utslipp av tarmgass i bilen.
Jeg kjøpte bilen fordi den var kul, ny bil med garanti, og enorme krefter til relativt rimelig pris.
Tenkte jeg miljø? Ikke et halvt sekund.
Så skal jeg la være å si noe om mine tanker de 20 årene jeg kusket diverse utgaver av Chevrolet Suburban.
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

eNORm

Sitat fra: Kim- på mandag 08. februar 2021, klokken 22:28
Er noen elbiler som har diesel varmere. Har observert vare-elbiler komme inn på bensinstasjoner å fyller opp rundt 10 liter diesel..

Norske Think hadde det

Woodbear

#364
Roy, samme som meg, først en perfekt knapt brukt 2019, så boost, og så kom rente tilbudet som gjorde å oppgradere til P for enda mere guffe fristende.
Driter generelt i kosmetisk( min var nye  relativt innafor, men gamle var strøken)
Men å plutselig miste varmen ødelegger desverre mye av  gleden . Jepp har byttet sensorer, men gjør faen ikke noe annet enn å følge med på varmen hver bidige tur, og mister med litt av kjøregleden
2021 model 3 hvit performance.

royturbodiesel

Kona nekter å bruke den, og jeg kjører Vito varebil.
Så da må vi fortsatt ha vår ML 320 da...
Så foreløpig er Teslaen bare en unødvendig utgift.
Hadde Tesla plutselig foreslått å ta den tilbake (gått 245km nå), så hadde jeg takket JA uten å nøle.
Hadde ikke trodd det var slik å få en Tesla.
Har hatt iPhone i 12 år nå, og det fine med de (siden ver. 4) er at det bare har fungert, og slik håpet jeg at det skulle bli med en iPhone på 4 hjul også.
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

Woodbear

Det positive er at alle jeg kjenner som har bytta sensorer( en kjørt nå 3000km minst siden skiftet) har varme biler nå
Negative er de som popper opp på fb med 1-2- sensor skift som gjør at man blir litt skeptisk. Men vært stille etter 3. skift.. inntil videre
2021 model 3 hvit performance.

Kim-

Skal ha min inn på torsdag. 5 minutter forvarming før avreise i dag (ca -10) og etter 3-5 minutter streiket den, viften ned på 1 og ingen mer blås på den kjøreturen (total kjøretur på ca. 15min). 
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

stefse

Sitat fra: royturbodiesel på mandag 08. februar 2021, klokken 22:51
Det er en gammel tråd som har noe om dieselvarmere her inne.
Det er mye hat å se der...
«Kjører man elektrisk, så skal man IKKE bruke fossilt i bilen»
Antar det også gjelder utslipp av tarmgass i bilen.
Jeg kjøpte bilen fordi den var kul, ny bil med garanti, og enorme krefter til relativt rimelig pris.
Tenkte jeg miljø? Ikke et halvt sekund.
Så skal jeg la være å si noe om mine tanker de 20 årene jeg kusket diverse utgaver av Chevrolet Suburban.
Tror man skal ha begrenset med dårlig samvittighet for å montere fossile kupevarmere i elbiler, dersom alternativet er fossil eller hybridbil.
Når drivstoffet brennes på denne måten, går nær 100% av energien til det den er ment å gjøre, altså oppvarming. Men velg gjerne noe annet enn diesel. Det stinker og soter, og fra et vedlikeholdsperspektiv er dieselvarmere også de som oftest må ha service. Gassbrenner hadde vært ideelt, men etanol/metanol er kanskje det mest monteringsvennlige og miljøvennlige.

Tror det er spesielt større elbiler med stort kupevolum som har glede av dette, men klart det er fint å kunne ha sommer-rekkevidde hele året.
Samt backup-varme.
Å kjøre bil i Nord-Norge i den kalde årstiden er ikke bare en spøk dersom varmen klikker. Tilleggsvarmer kan være med å gjøre elbil mer aktuelt for flere.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

stefse

Sitat fra: royturbodiesel på mandag 08. februar 2021, klokken 22:51
Det er en gammel tråd som har noe om dieselvarmere her inne.
Det er mye hat å se der...
«Kjører man elektrisk, så skal man IKKE bruke fossilt i bilen»
Antar det også gjelder utslipp av tarmgass i bilen.
Jeg kjøpte bilen fordi den var kul, ny bil med garanti, og enorme krefter til relativt rimelig pris.
Tenkte jeg miljø? Ikke et halvt sekund.
Så skal jeg la være å si noe om mine tanker de 20 årene jeg kusket diverse utgaver av Chevrolet Suburban.

Tror man skal ha begrenset med dårlig samvittighet for å montere fossile kupevarmere i elbiler, dersom alternativet er fossil eller hybridbil.
Når drivstoffet brennes på denne måten, går nær 100% av energien til det den er ment å gjøre, altså oppvarming. Men velg gjerne noe annet enn diesel. Det stinker og soter, og fra et vedlikeholdsperspektiv er dieselvarmere også de som oftest må ha service. Gassbrenner hadde vært ideelt, men etanol/metanol er kanskje det mest monteringsvennlige og miljøvennlige.

Tror det er spesielt større elbiler med stort kupevolum som har glede av dette, men klart det er fint å kunne ha sommer-rekkevidde hele året.
Samt backup-varme.
Å kjøre bil i Nord-Norge, eller på fjellet ellers i den kalde årstiden er ikke bare en spøk dersom varmen klikker. Tilleggsvarmer kan være med å gjøre elbil mer aktuelt for flere.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

marcob

Sitat fra: Woodbear på mandag 08. februar 2021, klokken 23:30
Det positive er at alle jeg kjenner som har bytta sensorer( en kjørt nå 3000km minst siden skiftet) har varme biler nå
Negative er de som popper opp på fb med 1-2- sensor skift som gjør at man blir litt skeptisk. Men vært stille etter 3. skift.. inntil videre

I min bil byttet de kun én høyttrykksensor og ingenting annet. Har fortsatt varme, 2k kilometer etter dette.

dejavu

I min bil er alle tre sensorer skiftet. Det er 14 dager siden. Jeg har ved to anledninger etter det,  seinest i dag, etter ca 20 min kjøring, opplevd at  varmen går over til å bli lunken. Ved retur fra jobb er alt i orden igjen. Har ikke tatt skritt for å få dette utbedret på ny, da jeg ikke ser vitsen i nok et sensorbytte. Virker jo ikke som dette er en idiotsikker løsning.

På den positive siden, så spratt ladeluka opp av seg selv, idet jeg i kveld parkerte ved siden av Easee boksen, hvor den står på "for" om natta. Skal det være slik, eller er dette og en feil??? 8) ;)
Mod.3,2021,AWD,HF

Woodbear

Litt lunk i kortere perioder kan nok skje, når den veksler hva som varmes, forskjell fra det og isluft
2021 model 3 hvit performance.

lars667

Ja, det er viktig å forstå at varmepumpe kan gi lunk i noen perioder, det er nok ikke like konstant glohett som et vanlig varmeelement som står på mer eller mindre hele tida. Har merket dette  på flere biler med varmepumpe, regner med at det har med variasjon av virkningsgrad og styring å gjøre. Uten at jeg har noen som helst peiling.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Ingeniøren

Sitat fra: lars667 på onsdag 10. februar 2021, klokken 09:17
Ja, det er viktig å forstå at varmepumpe kan gi lunk i noen perioder, det er nok ikke like konstant glohett som et vanlig varmeelement som står på mer eller mindre hele tida. Har merket dette  på flere biler med varmepumpe, regner med at det har med variasjon av virkningsgrad og styring å gjøre. Uten at jeg har noen som helst peiling.

Det stemmer nok. Alle varmepumper har behov for å defroste seg med intervaller avhengig av fuktighet i lufta. Det vet vel alle som har er på veggen hjemme. Da reverseres prosessen slik at rim på radiatoren forsvinner og sirkulasjonsviften kjøres på min og luften vil føles lunken eller kald. Tar en 5 minutters tid.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA