Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her

Startet av Woodbear, søndag 03. januar 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

plsteen

Som jeg nevner i innlegget, så spurte jeg om det. Og han engelskspråklige operatøren var klokkeklar på at det var uaktuelt. Det kunne jeg rett og slett ikke få fra Tesla.

TeslaSY

Sitat fra: Woodbear på fredag 15. januar 2021, klokken 16:26
Eller bare booke i appen. Nevne ca tidspunkt det skjedde. Men gjelder visstnok ikke alle biler , noen løste seg med .30 update
Hadde du feilen før den?
Tror den skjedde etter oppdatering
Model Y Performance Svart - Levert 12.des'22
Model Y LR-AWD Hvit - levert 22.juni'22
Model Y LR-AWD grå Des 2021- Solgt
Model 3 LR-AWD 2021 - Solgt
Model S 75D 2018
Audi Q5 - Solgt

stefse

Sitat fra: jlan på tirsdag 12. januar 2021, klokken 17:51
Sitat fra: stefse på tirsdag 12. januar 2021, klokken 15:04
Elbilprodusentene er nok klar over dette fenomenet, samt de begrensede muligheter til å gjøre de-ising i fart.
Ford har et patent(US20160332504A1) på de-ising under kjøring, hvor de akkurat nevner problemet med at varmen i bilen blir slått av mens en de-iser. Men her har Tesla en fordel, ved at de nå kjører "kjølevann"  i radiatoren, og overfører varmen til kjølemiddelet via en varmeveksler (Chiller). Dermed kan de koble radiatoren og chilleren inn i batterikretsen for de-ising, samtidig som varmen i bilen opprettholdes.

Ford har altså patent på noe de selv ikke gidder å benytte:

Fra TU's test a Ford Mustang Mach-E
Mustang Mach-e har ikke reversibel varmepumpe. En varmepumpe kan øke energieffektiviteten ved oppvarming under mange forhold, men Ford har selv uttalt til TU at varmepumpe ikke er særlig effektivt. De sa også at varmepumpefraværet ikke har med kostnadene å gjøre og at de hadde inkludert det dersom det virkelig hadde gjort en forskjell. Vi mistenker likevel at kostnader har vært nokså sentralt i avgjørelsen. 
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Almis

Min står hos tesla nå. De venter vist på deler, så hvor lang tid dette vil ta må gudene vite.

Plutselig fikk jeg ikke mer enn 10 grader ut av bilen. 45 min med ac på fult gav 10 grader i kupeen. Tok reboot av det som kunne rebootes å kjørte på jobb. Etter jobb så fungerte det bedre, men den brukte dobbelt så lang tid på å nå god temp innvendig.

Aner ikke om det er software, sensor eller bare en random glitch, men de bytter den sensoren som vist nok er synderen hos de fleste.
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

dejavu

Sitat fra: Almis på lørdag 16. januar 2021, klokken 10:44
Min står hos tesla nå. De venter vist på deler, så hvor lang tid dette vil ta må gudene vite.

Plutselig fikk jeg ikke mer enn 10 grader ut av bilen. 45 min med ac på fult gav 10 grader i kupeen. Tok reboot av det som kunne rebootes å kjørte på jobb. Etter jobb så fungerte det bedre, men den brukte dobbelt så lang tid på å nå god temp innvendig.

Aner ikke om det er software, sensor eller bare en random glitch, men de bytter den sensoren som vist nok er synderen hos de fleste.

Dette opplevde jeg og. Dro til tesla service,og på veien dit ordnet ting seg av seg selv. Og da ville de ikke ta bilen inn, men han jeg snakket med,la inn bestilling til tekniker,som skulle sjekke bilen over nett.  Etter dette har alt virket som det skal, men får man beskjed når Tesla har "kontrollert" software ?
Mod.3,2021,AWD,HF

felix

Jeg opplevde at vp sluttet å fungere, det rare var at det skjedde det sekundet jeg trykket på A/C manuelt for å fjerne dugg. Parkerte bilen i garasjen, og når jeg testa over appen noen timer senere fungerte det som normalt, og har fungert strålende etter. Har selvsagt tapa over A/C knappen så ingen trykker på denne igjen.

stefse

Sitat fra: felix på lørdag 16. januar 2021, klokken 11:20
Jeg opplevde at vp sluttet å fungere, det rare var at det skjedde det sekundet jeg trykket på A/C manuelt for å fjerne dugg. Parkerte bilen i garasjen, og når jeg testa over appen noen timer senere fungerte det som normalt, og har fungert strålende etter. Har selvsagt tapa over A/C knappen så ingen trykker på denne igjen.
Varmepumpen benyttes begge veier. Den kan ikke gi kjøling og varme samtidig, så når du tvangskjører den på AC, altså kjøling, vil varmen naturlig nok stoppe opp.
Det er ganske mye som etterhvert taler for at Tesla bør sette tilbake den PTC'en spør du meg... Burde ikke være en spesielt kostbar komponent.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jlan

Sitat fra: stefse på lørdag 16. januar 2021, klokken 11:41
Varmepumpen benyttes begge veier. Den kan ikke gi kjøling og varme samtidig, så når du tvangskjører den på AC, altså kjøling, vil varmen naturlig nok stoppe opp.
Det er ganske mye som etterhvert taler for at Tesla bør sette tilbake den PTC'en spør du meg... Burde ikke være en spesielt kostbar komponent.
De burde ikke ha droppet PTC nei. Men det er altså separat "condenser" og "evaporator", så det skal i prinsippet være mulig å kjøre lufttørkemodus, og likevel få noe varme.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

#218
Det er ganske mye som etterhvert taler for at Tesla bør sette tilbake den PTC'en spør du meg... Burde ikke være en spesielt kostbar komponent.
[/quote]
De burde ikke ha droppet PTC nei. Men det er altså separat "condenser" og "evaporator", så det skal i prinsippet være mulig å kjøre lufttørkemodus, og likevel få noe varme.

[/quote]

stefse og jlan :+1: :+1: helt enig med dere vurdering :+1: :+1: :+1: :+1:

Men lar det seg gjøre å sette inn / ettermontering av PTC nå? Jeg er usikker....kan ikke nok om dette...

jlan

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. januar 2021, klokken 12:04
Men lar det seg gjøre å sette inn / ettermontering av PTC nå? Jeg er usikker....
Det blir jo trangt da, men en sammenbygd condenser/PTC burde være mulig. Selv om de fikser dette sensorproblemet, så er det jo alltid en risiko for lekkasje på AC anlegg, så det vil være en bra backup..
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

#220
 :+1: ja ser den..

Dette som skjer nå er jo ikke det de trodde skulle skje...

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-refresh-heat-pump/

"Efficiency between the heat pump and the traditional HVAC system differs significantly. The pump generates 3 kW of thermal energy for every 1 kW of energy used, which is widely more efficient than the past system. The increases in efficiency have helped eliminate concerns about operating the vehicles in colder climates, as the increased need for heat can reduce range. Now that the newly-refreshed Model 3 has been outfitted with the new system, owners can see more accurate range predictions while driving in colder climates and a more efficient heating process that will act quicker than the previously used system.

Next Read: First in-depth look

felix

Sitat fra: stefse på lørdag 16. januar 2021, klokken 11:41
Sitat fra: felix på lørdag 16. januar 2021, klokken 11:20
Jeg opplevde at vp sluttet å fungere, det rare var at det skjedde det sekundet jeg trykket på A/C manuelt for å fjerne dugg. Parkerte bilen i garasjen, og når jeg testa over appen noen timer senere fungerte det som normalt, og har fungert strålende etter. Har selvsagt tapa over A/C knappen så ingen trykker på denne igjen.
Varmepumpen benyttes begge veier. Den kan ikke gi kjøling og varme samtidig, så når du tvangskjører den på AC, altså kjøling, vil varmen naturlig nok stoppe opp.
Det er ganske mye som etterhvert taler for at Tesla bør sette tilbake den PTC'en spør du meg... Burde ikke være en spesielt kostbar komponent.

Skrudde jo av A/C temmelig kjapt. Kom ikke tilbake før etter noen timer i garasje senere på dagen. Måtte kjøre i kulden. Har ikke alltid hatt tull siden.

Landro

Venter fortsatt på at de skal få inn deler så de kan fikse min varmepumpe.

I mellomtiden har jeg kjørt en del og funnet ut at varmen funker helt fint med mindre batteriet blir varmt.

Om jeg kjører bilen uten å forvarme for lenge så er det ingen problemer. Om jeg forvarmer og aviser (med HØY) så tar det ikke mange minutter før varmen slutter å virke. Om jeg navigerer til superlader så vil varmen slutte å virke etter en stund. Om jeg står på hurtig/superlader i 15-20 minutter så slutter varmen.

Den eneste måten å få den tilbake på er å la bilen stå i ro i en time eller to til batteriet er nok avkjølt og sensorene er fornøyde igjen.

Virker som det er noe krøll som skjer når batteriet blir varmt og den skal prøve å ta varme fra batteriet.

Marre

De byttet mine sensorer på varmepumpen for 10-11 dager siden, men merker at når det blir over 12-13 kuldegrader så tar det litt lang tid før varmen kommer, og noen ganger kommer det litt kald luft, spesielt hvis den ikke er på auto, på fredag så kom det kald luft før jeg supercharged bilen, så fort den fikk litt lading kom varmen tilbake, merker også at hvis jeg ikke har på auto men stiller inn så den kun står på pil opp og pil ned mot fot for varme så blir det kaldt i bilen!

ser også at selv Idag når jeg kjørte fra oslo til Gjøvik at den slet med at batteriet ikke ble varm nok, da det var 4 prikker, wt/km var aldri under 240/230 selvom jeg kjørte som energi appen viste, så den brukte en god del %.. så lurer på om den type sensor som de byttet ut er riktig og stabilt nok i lengden og for den kulden her! Var litt redd til tider om varmen skulle forsvinne på veien Idag, med en høy gravid kone!

Vegard_br

Sitat fra: Landro på lørdag 16. januar 2021, klokken 17:28
Venter fortsatt på at de skal få inn deler så de kan fikse min varmepumpe.

I mellomtiden har jeg kjørt en del og funnet ut at varmen funker helt fint med mindre batteriet blir varmt.

Om jeg kjører bilen uten å forvarme for lenge så er det ingen problemer. Om jeg forvarmer og aviser (med HØY) så tar det ikke mange minutter før varmen slutter å virke. Om jeg navigerer til superlader så vil varmen slutte å virke etter en stund. Om jeg står på hurtig/superlader i 15-20 minutter så slutter varmen.

Den eneste måten å få den tilbake på er å la bilen stå i ro i en time eller to til batteriet er nok avkjølt og sensorene er fornøyde igjen.

Virker som det er noe krøll som skjer når batteriet blir varmt og den skal prøve å ta varme fra batteriet.

Jeg støtter denne. Min TM3 begynner å blåse kaldluft når det sniker seg under -12-13°c. I går testet jeg 2 ganger helt ned til -22°c og hver gang har jeg full regenerering tilgjengelig på batteriet, så selv om jeg fryser, regner jeg med batteriet har det varmt og godt :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA