Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her

Startet av Woodbear, søndag 03. januar 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

rlnd

Er det noen av dere som har hatt problemer med varmepumpen som også får feilvisning av ute-temperatur?

Min hadde VP-problemene rett etter den ble utlevert, nå på vinteren synes jeg klimaanlegget lever sitt eget liv til tider og utetemperaturen viser ofte opptil 8 grader lavere temperatur enn faktisk.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

Kim-

Må si at kjøring over vidden i helgen i rufsevær og mellom 8-14 minus så fungerte varmeapparatet fint
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

DagfinnN

 
Sitat fra: Kim- på tirsdag 22. februar 2022, klokken 07:31
Må si at kjøring over vidden i helgen i rufsevær og mellom 8-14 minus så fungerte varmeapparatet fint
:+1:
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

frankoo

Fungerte ikke så bra over vidda på tur fra Vadsø til Tromsø i går... Varmen forsvant to ganger når temperatur gikk under 25, den siste gangen varte det nesten en time og utetemperaturen var rundt -30. Heldigvis kom varmen tilbake. TM3 august 2021 SR+ LFP.

Skjermbilder fra teslamate for strekningen Karesuando-Skibotn

Moas

#439
Sitat fra: frankoo på onsdag 23. februar 2022, klokken 14:53
den siste gangen varte det nesten en time og utetemperaturen var rundt -30. Heldigvis kom varmen tilbake. TM3 august 2021 SR+ LFP.
Å sitte å kjøre i -30'c i en bil er ikke bra. Har prøvd i -25'c. Da fryser alt til og reaksjonsevnen dårligere og dårligere.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

tornaldo

Sitat fra: Moas på torsdag 24. februar 2022, klokken 10:36
Sitat fra: frankoo på onsdag 23. februar 2022, klokken 14:53
den siste gangen varte det nesten en time og utetemperaturen var rundt -30. Heldigvis kom varmen tilbake. TM3 august 2021 SR+ LFP.
Å sitte å kjøre i -30'c i en bil er ikke bra. Har prøvd i -25'c. Da fryser alt til og reaksjonsevnen dårligere og dårligere.

Her var temperaturen nede i +14 i bilen, ikke -30.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Kim-

+14 oppleves og som kaldt.

Meld det til Tesla asap, kanskje se kan se hvorfor
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Stig-Arne

Sitat fra: frankoo på onsdag 23. februar 2022, klokken 14:53
Fungerte ikke så bra over vidda på tur fra Vadsø til Tromsø i går... Varmen forsvant to ganger når temperatur gikk under 25, den siste gangen varte det nesten en time og utetemperaturen var rundt -30. Heldigvis kom varmen tilbake. TM3 august 2021 SR+ LFP.

Skjermbilder fra teslamate for strekningen Karesuando-Skibotn
Du sjekket ikke tilfeldigvis om spjeldene i front var åpen eller stengt?

frankoo

#443

Nei, vet ikke hvor jeg kan sjekke det. Vi hadde bilen på service i går, og de skiftet noe på klimaanlegget og ellers sa de at det var en kjent sak med problemer i ekstrem kulde - det jobbes med software fix.

filtvet

Sitat fra: frankoo på lørdag 26. februar 2022, klokken 17:40

Nei, vet ikke hvor jeg kan sjekke det. Vi hadde bilen på service i går, og de skiftet noe på klimaanlegget og ellers sa de at det var en kjent sak med problemer i ekstrem kulde - det jobbes med software fix.

Ja, de har vel jobbet med ny software som skal fixe det siden januar.....

Stig-Arne

Sitat fra: frankoo på lørdag 26. februar 2022, klokken 17:40

Nei, vet ikke hvor jeg kan sjekke det. Vi hadde bilen på service i går, og de skiftet noe på klimaanlegget og ellers sa de at det var en kjent sak med problemer i ekstrem kulde - det jobbes med software fix.
Det ser du fremme i front under skiltplaten.
Om spjeldet fryser fast i åpen stilling så kan varmepumpen fryse over slik det er idag. Om man er klar over dette så kan man selv sørge for å holdet det snøfritt i front tenker nå jeg.

Programvaren som kom ut, sørget for å fjerne feilmeldingen og derav stopp på varmepumpen om dette spjeldet fryser. Men de har nok ennå en vei å gå med å få bukt med dette


Electric cars in Norway

Sitat fra: filtvet på lørdag 26. februar 2022, klokken 18:22
Sitat fra: frankoo på lørdag 26. februar 2022, klokken 17:40

Nei, vet ikke hvor jeg kan sjekke det. Vi hadde bilen på service i går, og de skiftet noe på klimaanlegget og ellers sa de at det var en kjent sak med problemer i ekstrem kulde - det jobbes med software fix.

Ja, de har vel jobbet med ny software som skal fixe det siden januar.....

Software FIX! men løser det dette da?
Hvis det fortsatt er VP feil på de tre sensorene - så har ikke Tesla Norge gjort det de sa de skulle gjøre... nemlig å gjennomføre recall på alle og bytte de tre sensorene ( to på inntak og en på uttak). Eller roter jeg nå som vanlig?

Stig-Arne

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 26. februar 2022, klokken 18:28
Sitat fra: filtvet på lørdag 26. februar 2022, klokken 18:22
Sitat fra: frankoo på lørdag 26. februar 2022, klokken 17:40

Nei, vet ikke hvor jeg kan sjekke det. Vi hadde bilen på service i går, og de skiftet noe på klimaanlegget og ellers sa de at det var en kjent sak med problemer i ekstrem kulde - det jobbes med software fix.

Ja, de har vel jobbet med ny software som skal fixe det siden januar.....

Hvis det fortsatt er VP feil på de tre sensorene - så har ikke Tesla Norge gjort det de sa de skulle gjøre... nemlig å gjennomføre recall på alle og bytte de tre sensorene ( to på inntak og en på uttak). Eller roter jeg nå som vanlig?
Er ikke sensor feil nå. Men problem med spjeld samt ekspansjonventil. Dette med ekspansjonventilen skal være fikset i en programvare. Spjeldet er det verre med.

Electric cars in Norway

Stig-Arne :+1: takk for oppklaring. Godt det bare er SW fix :+1:

Jeg så bare på FB  gruppa at det var sensor nevnt der..  se 2 bilder..

Electric cars in Norway

#449
Det er tydeligvis to typer feil her da?

Den ene er den vanlige VP sensor feilen og den andre er SW og spjeld samt ekspansjonventil?

Kopi og bilde fra FB TM3 gr.:

"Jeg fikk denne meldingen på mandagen, kjørte direkte til Tesla, de fant 3 defekte sensorer. Low pressure og 2 high pressure sensorer de byttet ut. Så nå er alt oppe og går igjen😁"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA