Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her

Startet av Woodbear, søndag 03. januar 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 10. februar 2021, klokken 09:32
Det stemmer nok. Alle varmepumper har behov for å defroste seg med intervaller avhengig av fuktighet i lufta. Det vet vel alle som har er på veggen hjemme. Da reverseres prosessen slik at rim på radiatoren forsvinner og sirkulasjonsviften kjøres på min og luften vil føles lunken eller kald. Tar en 5 minutters tid.
Dette stemmer grovt sett, men prosessene i Teslas system er noe mer komplekse, ettersom de ikke har en evaporator/kondenser i fronten, men en mer konvensjonell radiator med glykol/vann. Det er derfor ikke en ren reversering, men en omkobling via octovalve.  Detaljene er gjennomgått lenger oppe i tråden.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

stefse

Sitat fra: jlan på onsdag 10. februar 2021, klokken 10:01
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 10. februar 2021, klokken 09:32
Det stemmer nok. Alle varmepumper har behov for å defroste seg med intervaller avhengig av fuktighet i lufta. Det vet vel alle som har er på veggen hjemme. Da reverseres prosessen slik at rim på radiatoren forsvinner og sirkulasjonsviften kjøres på min og luften vil føles lunken eller kald. Tar en 5 minutters tid.
Dette stemmer grovt sett, men prosessene i Teslas system er noe mer komplekse, ettersom de ikke har en evaporator/kondenser i fronten, men en mer konvensjonell radiator med glykol/vann. Det er derfor ikke en ren reversering, men en omkobling via octovalve.  Detaljene er gjennomgått lenger oppe i tråden.
Det endrer likevel ikke det termodynamiske prinsipp om at du må kjøle ned noe for å få varme et annet sted. Så radiatoren foran burde bli like kald og rimet som om det var direkte kretsløp, dersom COP faktoren skal opprettholdes.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jlan

Sitat fra: stefse på onsdag 10. februar 2021, klokken 13:19
Det endrer likevel ikke det termodynamiske prinsipp om at du må kjøle ned noe for å få varme et annet sted. Så radiatoren foran burde bli like kald og rimet som om det var direkte kretsløp, dersom COP faktoren skal opprettholdes.
Stemmer. Dette er litt flisespikkeri fra min side, men avrimingen blir altså noe forskjellig, ettersom det må leveres varmt "kjølevann" til radiatoren. Hvis det er varmt vann i motor/batterikretsen så kan det kanskje hentes derfra. Hvis ikke så må varmepumpen produsere varmt vann via "Liquid cooled condenser".
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Chris Aurora

Angående noe jeg nevnte tidligere i tråden, men er det andre som opplever at ved initiell kjøring med kald bil når den antageligvis varmer batteriet, så er det en lyd som kommer sammen med vifta/kompressor som høres ut som det lekker luft av en slange som kommer fra et sted bak luftinntaket i frunken. Samtidig så er det liten eller ingen varmeeffekt i kabinen (HØY er f.eks en vits, ser ikke ut til at denne engasjerer vifta i det hele tatt f.eks...)

Den går over "av seg selv" etter en liten stund.
Problemet er at jeg ikke vet om lyden forsvinner fordi det er en skadd del som lukkes av fra kretsløpet, eller om det er en normal lyd som bare skal være sånn, og jeg lurer derfor på om det er andre som opplever det samme før jeg (grøss) må kontakte Tesla...
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

BjorniTm3

Har bestilt meg en M3LR med levering i feb/mars, men begynner å bli temmelig skeptisk!! Smått utrolig at Tesla ikke tar dette på største alvor, bretter opp armene og kaller tilbake alle bilene med varmepumpe ASAP!
Tydelig at det er mange Teslafans her som «unnskylder» de feilene som dukker opp, dere er tålmodige 👍 😊 Ikke meningen å kritisere noen, men jeg vurderer å heller kjøpe meg en bil jeg kan stole på. Hva tenker dere om det?

Carl Anton Stenling

Generelt er det jo ikke uvanlig at utfordringer kan oppstå den første tiden etter større tekniske omlegginger for de fleste bilmerker. Overgang til varmepumpe kan virke trivielt, men er faktisk en temmelig stor endring.

Hvis du er opptatt av forutsigbart og trygt bilhold så er jo et godt råd å velge en bilmodell som har vært uendret et par år.

Tror neppe det å velge blant de mer tradisjonelle merkene Audi, Jaguar etc. vil spare deg for overraskelser. De er også i en læringskurve rundt ny teknologi for øyeblikket.

En annen strategi er å utsette bilkjøpet litt til varmepumpeproblemene er tydelig avklart.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Contango

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 12. februar 2021, klokken 22:19
En annen strategi er å utsette bilkjøpet litt til varmepumpeproblemene er tydelig avklart.
Det hadde jeg gjort. Og kombinert det med å vente på rattvarme samt være sikker på at bilen har nye lys.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

1000kwh

Sitat fra: BjorniTm3 på fredag 12. februar 2021, klokken 22:04
Har bestilt meg en M3LR med levering i feb/mars, men begynner å bli temmelig skeptisk!! Smått utrolig at Tesla ikke tar dette på største alvor, bretter opp armene og kaller tilbake alle bilene med varmepumpe ASAP!
Tydelig at det er mange Teslafans her som «unnskylder» de feilene som dukker opp, dere er tålmodige 👍 😊 Ikke meningen å kritisere noen, men jeg vurderer å heller kjøpe meg en bil jeg kan stole på. Hva tenker dere om det?
Totalt sett tror jeg TM3 er et av de tryggeste kjøpene på markedet i dag. Det er mye surr hos de andre. Dette er jo et veldig konkret problem, så skjer det deg så må man jo bare ta det på garanti.

TøddiVedder

Eller kjøpe en brukt preVP. Som også er overlegen de fleste andre biler. Men ser den at man vil ha den nye, og de må jo få orden på det etterhvert

stefse

Kjøp inventory bil? Bare pass på at de har med hengerfestet. Forskjellene på 2019 og 2021 mod. er neppe store i praktisk bruk.
Sparer både penger og prakk, ser det ut til. En annen har vel allerede reklamert fra før og fått det utbedret, dersom det var feil på bilen.
Bare et tips hvis du vil spare bryderi.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

Sitat fra: TøddiVedder på lørdag 13. februar 2021, klokken 07:21
Eller kjøpe en brukt preVP. Som også er overlegen de fleste andre biler. Men ser den at man vil ha den nye, og de må jo få orden på det etterhvert

Ja, jeg også tror det ordner seg med VP utfordringene snart.

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

heiho

Har kjørt snart 5000km med min performance og har ikke problemer med VP. Har flere ganger vært nede i -25C uten problemer. Er forberedt på at det skal skje noe, men lar tydeligvis vente på seg.

lars667

Samme med min LR. Fungert brillefint ned til -28, over 4kkm. Bank i bordet.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

rlnd

Etter at min var inne for fiks i begynnelsen av januar har alt fungert, bilen har gått 2500 km.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA