Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her

Startet av Woodbear, søndag 03. januar 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

Marre

Byttet sensor Idag, 2 gang! Byttet første gang for 2 uker siden!

Woodbear

Alle 3 første gangen og?
2 hp og 1 lp?

Skal si at dette plager faktisk ikke meg grusomt da 5 min unna bilen fikser det, men utrolig kjipt med ekstra unødvendig  stopp til tider .

Jeg er mere irritert på at jeg tok innbytte, med tanke på 2019s verdi på finn nå, så tapte jeg minst 50k
Klart jeg hadde nok solgt før prisene økte og bare tjent litt mere. Men damn, nå ligger de laveste til 400k og høy km. De som matcher min gamle ligger til 450-70k nå

Ille nok det, varmepumpa gnir salt inn, performance og refresh skyller litt vann over. Liker den nye bedre uansett.. bare forbanna irriterende om det blir mange sensor bytter 🙈🤯

2021 model 3 hvit performance.

marcob

I den grad er relevant byttet de bare en High pressure sensor for meg i starten av januar etter problemer. Har ikke blitt kalt inn igjen etterpå, og alt fungerer tilsynelatende.

Electric cars in Norway

Sitat fra: marcob på onsdag 27. januar 2021, klokken 19:27
I den grad er relevant byttet de bare en High pressure sensor for meg i starten av januar etter problemer. Har ikke blitt kalt inn igjen etterpå, og alt fungerer tilsynelatende.
Ja 1 HP og 1 LP. Mange har denne. Og noen har byttet alle 3.

Ikke lett å forstå dette. Hva er er greia med denne forskjellen?

Electric cars in Norway

Noe er veldig feil. Håper Tesla ordner dette asap. Se bilde fra FB gruppen. Andre gang inn for reparasjon.

Kim-

Dette lover ikke bra. Min har fungert bra ned til -5, men som sagt i morres -9 og den var tom for varme.. den virket ok nå i sted på dn liten kjøretur, men føltes ikke at det kom sånn kjempevarm luft selv om den trakk 7,5kW
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

royturbodiesel

Sitat fra: Kim- på onsdag 27. januar 2021, klokken 22:47
Dette lover ikke bra. Min har fungert bra ned til -5, men som sagt i morres -9 og den var tom for varme.. den virket ok nå i sted på dn liten kjøretur, men føltes ikke at det kom sånn kjempevarm luft selv om den trakk 7,5kW
Den turen i -9, var den kort eller lang?
Burde jeg ta min ut på en prøvetur nå i -17? Og hvor lang tur?
Jeg har servicetime i appen på mandag 1. feb (har ikke hørt en dritt fra SC i Drammen ennå).
Men pga alle som sliter med varme og lading, så står vår TM3P fortsatt i garasjen med 206km på telleren.
Tar ikke sjansen på å bli uten varme på fjellturer midtvinters. Siden vi har en velfungerende Mercedes ML320CDI, så blir den brukt i stedet. Var ikke akkurat i hht planen, men med en oppfølging fra Tesla på linje med XXL når du kjøper overtrekksvotter på salg, så har jeg ikke akkurat fått godfølelsen.
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

Kim-

Den var på ca 15 minutter så kort tur, men lang nok til at det ble bra kaldt i bilen. Den virket akkurat i forvarming slik det var enkelt å skrape(koste) vekk isen på ruten. Det var lunk- i luften som kom ut
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Woodbear

2021 model 3 hvit performance.

Woodbear

Roy, du trenger ikke vøre redd for kald bil. Bare vær kledd for noen stopp på 5-10'min for at det skaøfunke igjen 😂
2021 model 3 hvit performance.

stefse

Det som kunne vært interessant er om noen kan finne ut om disse sensorene kan avleses via ODB. TeslaBjørn?

Og btw så tror jeg ikke at bare økonomer tok vekk PTC, men at det var økonomisk motivert av noen som hadde klokkertro på sin løsning, uten å tenke på at komponentfeil kan få ganske store konsekvenser. FMEA ikke tilstrekkelig gjennomført på "fagspråket". Bilen har jo forsåvidt fallback til resistiv varme, men den er avhengig av at den første komponenten (sensor til VP) er i orden for at dette skal virke.
Hvis jeg hadde vært Tesla ville jeg kanskje sett for meg VP i nødmodus som kan kjøre ihvertfall 20% uten sensorinput fra en eller flere sensorer.
Men det oppstår likefullt en kunde-claim. Fallback til PTC ville kun gitt litt redusert rekkevidde og mulighet for retting uten større omdømmetap.
Men det blir vel i orden til slutt, får vi håpe.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

eNORm

Noen som vet om det er en sammenheng mellom E5D og E3D dvs Panasonic og LG batterier? Ville vært interessant med en poll. Jeg har en hypotese om at Panasonic batterier sliter mer i kulde enn LG.

Type E3D og E5D står i vognkortet. Jeg personlig har E3D vin, 844 og har ikke hatt noe problemer, men har bitt kontaktet av Tesla om at de ønsker å ha bilen min inn for å bytte sensorer.

alagerqv

Jeg byttet også sensorer denne uken, ble oppringt av Tesla. Ikke hatt problemer med varmen, hverken før eller etter byttet. 3P


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kim-

Sitat fra: eNORm på torsdag 28. januar 2021, klokken 07:47
Noen som vet om det er en sammenheng mellom E5D og E3D dvs Panasonic og LG batterier? Ville vært interessant med en poll. Jeg har en hypotese om at Panasonic batterier sliter mer i kulde enn LG.

Type E3D og E5D står i vognkortet. Jeg personlig har E3D vin, 844 og har ikke hatt noe problemer, men har bitt kontaktet av Tesla om at de ønsker å ha bilen min inn for å bytte sensorer.
Tviler på dette, da det ikke er aktiv oppvarming fra VP til batteriet under normal kjøring. Mine erfaringer ved batteripakke på -2 grader med LG. Får forøveig 60kW regen på 2,5 grader..
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Tellus

Tesla sine batterier har i hvert fall tidligere fungert langt dårligere i kulden. Ting kan selvfølgelig ha endret seg. Regner med at dette kun har med kjemi å gjøre.

Dette er utdrag fra en benchmarkrapport laget av AVL hvor batteriene i Tesla Model 3 (Panasonic), Bolt (LG) og Kona (LG) er sammenlignet.
Tesla sitt batteri fungerer ikke under -20 grader og du får først regen ved +10 grader. Kun 45% power ved -10 grader. LG batteriene funger på sin side langt bedre i kulden.

https://www.emove360.com/wp-content/uploads/2019/10/AVL-Series-Battery-Benchmarking.pdf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA