Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeproblemer defekt onboard lader

Startet av graatenbil, søndag 03. januar 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

graatenbil

Hei, trenger noe hjelp her, håper noen kan hjelpe meg. Har en C-Zero som har sluttet å lade. Får opp feil kode P1A15 capasitor charghing fault som permanent . Leste et sted her men finner det ikke igjen at det var mulig å fjerne en sikring får å få kjørt bilen? Er det mulighet for det tro?

engolf

Hej, jag har personligen inte pillat på dessa ombordladdare, men läste (nånstans här på forumet) att bilen ska kunna köras även med defekt laddare, och kan till och med hurtigladdas. I vissa fall går också säkringen till DC-DC omformaren, och då måste denna bytas för att 12volts batteriet ska laddas under färd. Det finns väl också en huvudsäkring som kan poppa.
Skriv lite mer detaljerat vilken felsökning som har gjorts, med vilken utrustning/felkodsläsare, vad som händer när du försöker starta bilen mm.
Hur långs har bilen gått?
Hittade denna på youtube, detta är del 2, det finns också del 1 som handlar om demonteringen av laddaren.
https://www.youtube.com/watch?v=ynFKclou-LI&lc=z22hsfzp1za0vdwpu04t1aokgxqmvymf2pky4gxyf5cubk0h00410

graatenbil

#2
Det var det jeg og så at det var bare og ta ut en sikring til onboard laderen så skulle den la seg flytte. Det var det jeg håpet. Bilen er en 2011 mod. og har gått 83000. Den står nå i gårdsplassen hjemme med 70% strøm på hovedbatteriet. Jeg bruker Delphi diagnose men må søke på Peugeot da verken Citroen eller Mitsubishi er representert der. Bilen slo seg først vrang på en parkeringsplass inne i byen, var da sikker på at det var 12v batteriet som var lite strøm på og prøvde da med startkabler. Hadde da fått opp feilmeldingslyset i displayet. Tok deretter og koblet til diagnosen hvor jeg da fikk opp 2 feil, den ene var P1A15 og den andre var D111 unknown fault code. satt og  rotet med diagnosen og fikk slettet de men fikk ikke "aktivert" bilen men helt plutselig plinget det og jeg fikk kjørt den hjem. da jeg fikk den hjem satte jeg på lading både i pluggen (type 1) og på batteriet for jeg så at 12 v batteriet lå på rundt 11.5 v. Da ingen av disse tingen ble noe suksess satte jeg da på startkabler på 12v batteriet og den leste da ca 14v på diagnosen uten at det hjalp noe. Får slettet feilmeldingene innimellom men de kommer tilbake hver gang jeg "starter bilen" (vrir nøkkelen helt om) Så der står bilen i dag. 




Moggen

Kan bilen kjøres og hurtiglades?
Får du 12v lav-spenning varning når bilen er igang?
Avbryts lading rett etter vifta/selvtest etter noen sekunder?
Vis JA på disse, så er det nok samme feil jeg hatt,  veldig enkelt å fikse.

graatenbil

Hei igjen og takk for svar, kom akkurat tilbake fra jobb og tenkte og begynne og se litt på den nå. Den vill ikke "starte" og kan ikke kjøres, er ca 70% igjen på hovedbatteriet. Får ikke opp noen varsler utenom disse 2 feilkodene. begge får jeg slettet men de dukker opp igjen straks jeg prøver og "starte" den. Tenkte og begynne bak og sjekke de sikringene bak til dc laderen. et spørsmål, må men ta hovedstrømmen ( den under sete) eller er de spenningsløse frem til tenningen er på? vifta med selvtest starter heller ikke lengre

engolf

Jag hade startat med att koppla loss kontakterna till både värmaren och ACpumepn under bilen.
Betydligt enklare att komma till, och inte minst kan du eliminera ett par möjliga felkällor innan du ger dig på ombordladdaren.
Om du ska in i ombordladdaren är det smart att dra ut servicepluggen under förarsätet.


graatenbil

Takk for svar, jeg får ta en tur på youtube og prøve og finne disse kontaktene i morgen, tenkte og og sjekke sikringen til onboard laderen bak i kofferten og. så på diagnosen at batterispenningen på 12 v batteriet lå 11,5 med laderen på , er vel litt i minste laget de og?

engolf

När bilen står tillkopplad ström och laddar ska laddspänningen ligga på ca 14,5 volt (12 volts batteri).

graatenbil

har forsket litt i dag, lot den stå med den laderen på , dette er en forholdsvis stor lader og etter hvert fikk jeg liv i den, var da sikker på at det var 12v batteriet som hadde tatt kvelden og fikk byttet det, det hjalp ingenting og nå er den død igjen. Det virker som det kan være en dårlig kontakt et eller annet sted for når du setter det til ladning eller "starter" den så hører du den prøver men så kommer bare feilkoden P1A15 capasitor charghing fault opp, denne kan jeg slette med diagnosen bare jeg slår tenningen av og på igjen. noen forslag?

engolf

Vilken typ av ladekabel använder du, och har du testat med en annan/motsvarande?
Dåligt 12v batteri kan också ställa till problem/felkoder, och göra att bilen inte startar, men när du redan bytt till nytt tyder det på fel i ombordladdaren.


graatenbil

Bruker vanlig type 1 lader, har prøvd en annen og men samme resultat, det batteriet jeg kjøpte har de helt små polene og overgangshylser, kan det ha noe å si tro for det er akkurat som han mangler amper til og starte lading eller starte

engolf

Har du monterat polerna rätt är det nog inte batteriet som är problemet, en elbil behöver inte mycket startström då den inte har startmotor och massa roterande massa att dra runt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA