Melder jeg sprekk i frontrute til Tesla eller forsikringsselskap?

Startet av kodax, søndag 03. januar 2021, klokken 09:22

« forrige - neste »

kodax

Etter at jeg brukte klima-funksjonen i appen før vi skulle hjem fra hytta, kom det to sprekker i frontruta på ca. 10 og 20 cm, én omtrent foran hvert forsete. (Det var ingen steinsprutskader der sprekkene har kommet.)
Jeg regner med at Tesla bytter ruta kostnadsfritt, og tenkte først jeg skulle bestille service-time, men burde dette allikevel meldes til forsikringsselskapet først?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

sjokomelk

Startet sprekkene midt i ruta eller langs kanten? Er de midt i ruta, er det nok noen bittesmå steinsprut der som du ikke har lagt merke til, og som så har gjort at ruta ikke har tålt brå oppvarming. Startet de i ytterkanten er det mest sannsynlig spenning i glasset fra monteringen. Jeg holder en knapp på det første.
Enklere, raskere og billigere og bare ta det som forsikringssak hvis du har lav egenandel på glasskade.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

arthur

Jeg ville ha kjørt innom et av disse speialverkstedene for skifte av ruter og hørt med dem hva de mener mht om dette er en skade eller en reklamasjon. Ingen grunn til å betale noen egenandel og andre mulige konsekvenser av å rapportere en skade hvis du kan få dette dekket/utbedret på reklamasjon! Hvor lett, eller vanskelig, det er å få medhold i av Tesla finnes det mange tråder så avstår fra å kommentere på det! ;)
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ellemelle

Pick your battles, som det heter.

Går du til Tesla må du kanskje vente noen uker, og du må nesten garantert krangle om dette. Kanskje du til og med ender opp med å betale for feilsøkingen.

Eller du kan gå til Riis, Hurtigruta eller lignende, som vil stå på pinner for deg, fikser problemet nesten umiddelbart, gir deg lånebil, og kan dette veldig mye bedre enn de som jobber hos Tesla. Koster deg maksimalt to tusen kroner. Har du superforsikring kan det hende det er gratis.

Edit:
Og i så fall melder du ikke fra til forsikringsselskapet, dette blir også håndtert av bilglassfirmaet.

kodax

Sitat fra: sjokomelk på søndag 03. januar 2021, klokken 11:42
Startet sprekkene midt i ruta eller langs kanten? Er de midt i ruta, er det nok noen bittesmå steinsprut der som du ikke har lagt merke til, og som så har gjort at ruta ikke har tålt brå oppvarming. Startet de i ytterkanten er det mest sannsynlig spenning i glasset fra monteringen. Jeg holder en knapp på det første.
Enklere, raskere og billigere og bare ta det som forsikringssak hvis du har lav egenandel på glasskade.
De starter begge fra bunnen av ruta.
Model Y - Model 3

kodax

Jeg har IF, og ser at hvis jeg velger Tesla som bilmerke på https://www.if.no/privat/meld-skade/bilglass#formBilGlass, så er det bare bare Tesla-verkstedene som kommer opp, så jeg kan kanskje ikke velge noe annet.
Jeg har så langt hatt veldig god erfaring med Teslas servicesentere, og har også fått lånebil når jeg har bedt om det.
Ulempen er at jeg må vente til slutten av januar for å få time.
Model Y - Model 3

Ellemelle

Jeg ser at If har avtale med Riis, så jeg ville bare ha ringt de (Riis) i morgen og spurt om råd. Dette kan de alt om.
Hovedforskjellen mellom Tesla og Riis på rutebytte er at du hos den ene er en stor utgiftspost mens hos den andre er du en stor inntektskilde. Sistnevnte gjør underverker for kundeopplevelsen :-)

kodax

Sitat fra: Ellemelle på søndag 03. januar 2021, klokken 13:36
Jeg ser at If har avtale med Riis, så jeg ville bare ha ringt de (Riis) i morgen og spurt om råd. Dette kan de alt om.
Hovedforskjellen mellom Tesla og Riis på rutebytte er at du hos den ene er en stor utgiftspost mens hos den andre er du en stor inntektskilde. Sistnevnte gjør underverker for kundeopplevelsen :-)
Det har du rett i:)
Men siden de gjerne vil ha jobben, så må jeg vel da regne med å betale egenandelen på 2500,-, i motsetning til hvis jeg får Tesla til å gå med på at dette skal tas på reklamasjon?
Model Y - Model 3

arthur

Hvorfor skal Tesla slippe unna bare fordi de yter dårlig service og synes å krangle på mye? I mine øyne betyr de at de har vunnet, men egentlig burde de tape på slik oppførsel!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Sitat fra: arthur på søndag 03. januar 2021, klokken 14:39
Hvorfor skal Tesla slippe unna bare fordi de yter dårlig service og synes å krangle på mye? I mine øyne betyr de at de har vunnet, men egentlig burde de tape på slik oppførsel!
Hvis man allerede har en vurdering fra et bilglassfirma, og de ikke har funnet steinsprut, så har man et mye bedre utgangspunkt når man kommer til Tesla. (Spesielt hvis man får uttalelsen fra bilglassfirmaet skriftlig.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Helspent

Har akkurat samme etter mye bruk av klimaanlegget i julen. Først en sprekk som starter ved en steinsprut og så en som ikke gjør det. Krakelerer sakte men sikkert oppover ruta. Tenkte å ta det direkte med bilglass-firma og antar jeg må ut med en egenandel.
2018 Model X75
2013 Leaf

kodax

Rettelse: trodde dette bare var de to sprekkene jeg så innenifra, men ser nå at det er en lang sammenhengene sprekk nedenfor synsfeltet (sett innenifra), og at det ikke ser ut som den går helt ned i ytterkant. Den har også delt seg et par steder til der nede i det sorte området, så dette er nok i hvert fall noe jeg uansett burde få vurdert om er trygt å kjøre med i det hele tatt så snart som mulig. (Kan ikke se at det er noen steinsprut langs sprekkene, men jeg er ingen ekspert.)
Model Y - Model 3

MuskElBil

Evt steinsprutskade(r) kan være svært små.
Er det mulig å kjenne, f.eks med negl, om sprekkene er på innside eller utside?
Er de på utside er sjansen større for at de opprinnelig har oppstått pga småskader.
Er sprekkene på innsiden kan de ha oppstått pga spenninger i glasset som følge av raske og store temperaturvariasjoner, muligens i kombinasjon med ikkje optimal montering fra fabrikk.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

hemi

lykke til å få tesla til å betale for skade på frontrute

de prøver jo slippe unna når det starter i varmetråder og skader på tak fra fabrikk

geear

Sitat fra: Ellemelle på søndag 03. januar 2021, klokken 13:36
... og forskjellen er også at dårlig design/kvalitet på ruta ender opp som vårt spleiselag, og skal også dekke fortjeneste til Tesla og Riis, i stedet for at Tesla selv må ta kostnaden for egen fadese.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA