Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Jeronan på mandag 02. august 2021, klokken 16:07
Sitat fra: Jambo på mandag 02. august 2021, klokken 16:01
Thanks. That of course gives Model Y more value, if that will be the final number on Model Y delivered here.

Hong Kong gets the same Model Y delivered from Shanghai factory as we do now. So it would not make any sense if the WLTP ends up being 505 km here as to 542 km in Hong Kong.
HK modellen kommer med 20" hjul, og Europamodellen med 19" Gemini. Det kan bør bedre rekkevidde for Europamodellen. Forutsatt at det er like WLTP-kriterier i Asia og Europa. Jeg antar det er tilfellet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

#406
Sitat fra: Handyman på mandag 02. august 2021, klokken 17:46
Sitat fra: Jeronan på mandag 02. august 2021, klokken 16:07
Sitat fra: Jambo på mandag 02. august 2021, klokken 16:01
Thanks. That of course gives Model Y more value, if that will be the final number on Model Y delivered here.

Hong Kong gets the same Model Y delivered from Shanghai factory as we do now. So it would not make any sense if the WLTP ends up being 505 km here as to 542 km in Hong Kong.
HK modellen kommer med 20" hjul, og Europamodellen med 19" Gemini. Det kan bør bedre rekkevidde for Europamodellen. Forutsatt at det er like WLTP-kriterier i Asia og Europa. Jeg antar det er tilfellet.

Yes so this should be exciting to see if we get an ever higher WLTP range in Europe for the Model Y. :)

Tesla is just super slow with updating the site as usual, as the 505 km estimated range is back from the day the Model Y was announced and official WLTP and EPA numbers were not available yet.

I assume it's because Tesla expected the Model Y for Europe to be coming out of the Berlin factory and possibly with the new battery cells as well.
So now the first Model Y's to Europe come from Shanghai it shouldn't be long now, before the EU sites get updated with current WLTP numbers.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Rosstopher

Sitat fra: Handyman på mandag 02. august 2021, klokken 17:46
HK modellen kommer med 20" hjul, og Europamodellen med 19" Gemini. Det kan bør bedre rekkevidde for Europamodellen. Forutsatt at det er like WLTP-kriterier i Asia og Europa. Jeg antar det er tilfellet.

W i WLTP står for Worldwide, så vi kan vel anta at standarden er lik over hele verden?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Jeronan

Sitat fra: Rosstopher på mandag 02. august 2021, klokken 18:06
Sitat fra: Handyman på mandag 02. august 2021, klokken 17:46
HK modellen kommer med 20" hjul, og Europamodellen med 19" Gemini. Det kan bør bedre rekkevidde for Europamodellen. Forutsatt at det er like WLTP-kriterier i Asia og Europa. Jeg antar det er tilfellet.

W i WLTP står for Worldwide, så vi kan vel anta at standarden er lik over hele verden?

Yes it is. The Hong Kong WLTP is the same as the EU WLTP.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på mandag 02. august 2021, klokken 18:06
Sitat fra: Handyman på mandag 02. august 2021, klokken 17:46
HK modellen kommer med 20" hjul, og Europamodellen med 19" Gemini. Det kan bør bedre rekkevidde for Europamodellen. Forutsatt at det er like WLTP-kriterier i Asia og Europa. Jeg antar det er tilfellet.

W i WLTP står for Worldwide, så vi kan vel anta at standarden er lik over hele verden?
På en måte ja... og nei. Standarder kan nemlig ha ulike kriterier for ulike klimasoner/eller verdensdeler. Selve standarden er lik, men man må velge de rette testkriteriene etter hvor man skal godkjenne produktet. Temperatur er jo viktig for rekkevidden.
WLTP har feks. ulike kriterier alt etter forholdet mellom motorstørrelse og vekt. Tyngre kjøretøy som lastebiler, testes ikke i høye hastigheter. Jeg tror derimot WLTP er lik for samme type bil uansett verdensdel.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

MrBacardi

En skulle tro det var så enkelt med WLTP, men det er det dessverre ikke markedsføringsmessig :)

Det finnes ulike typer WLTP-sykluser, combined, urban/city, som selvfølgelig gir litt ulike tall.

Så hvilket av disse igjen et gitt merke bruker i hvilket land er ikke alltid gitt :)

Les mer i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=53285.0
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres mai 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Rosstopher

Sitat fra: MrBacardi på torsdag 05. august 2021, klokken 10:56
En skulle tro det var så enkelt med WLTP, men det er det dessverre ikke markedsføringsmessig :)

Det finnes ulike typer WLTP-sykluser, combined, urban/city, som selvfølgelig gir litt ulike tall.

Så hvilket av disse igjen et gitt merke bruker i hvilket land er ikke alltid gitt :)

Les mer i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=53285.0

Det er WLTP kombinert som skal oppgis, og alle seriøse produsenter gjør det. Å kun oppgi WLTP urban og håpe at kundene ikke skal skjønne hva du holder på med er ikke noe seriøse bedrifter driver med.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

advale

Sitat fra: Rosstopher på søndag 01. august 2021, klokken 21:26
Sitat fra: Grenadier på søndag 01. august 2021, klokken 21:11
Hvis noen vil skubbe meg i retning kjøp av Y, så er jeg som dere forstår et enkelt offer...  :D
En tusenlapp eller to i måneden for å få splitter ny, topp moderne og mye raskere bil? Det er vel en no-brainer? 😉

Merkelig å kun se på den månedlige kostnaden. Dyreste ved å eie nybil er verdifallet. Hjelper ikke om man får 0 % rente og utsatt avdrag når man selger 2-4 år etterpå og må ned med 100 000-200 00..

Eller i dette tilfellet, hvis Tesla setter ned 70k til gammel pris når køen er borte..

hemi

tm3p performance med fsd har tapt seg hva, 250.000? ca på ganske få km og 2 år

Rosstopher

Sitat fra: hemi på fredag 06. august 2021, klokken 10:22
tm3p performance med fsd har tapt seg hva, 250.000? ca på ganske få km og 2 år

Kostet vel rundt 600k ny, så 40% tap på to år. Det normale er vel 20% første år og 15% neste år, så det er ikke noe ekstremt verditap. Men selvfølgelig, hvis du tar opp lån med 10 års nedbetalingstid og selger etter 2 år uten å ha ofret verditapet en tanke så sitter du i saksa.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

#415
Tror du skal slite med å ta deg en tur på Finn og prøve å kjøpe bil på dagen for nypris minus 250. Syns det hørtes mye ut.

hemi

tm3p kostestet over 700 med FSD helt i starten som tilvalg, eller som meg litt senere, 640 og fikk gjort om eap til fsd

geear

Jeg reserverte tidlig og bekreftet min bestilling tidlig desember 2018, da var prisen 563k, tror neppe du finner en slik til 313k nå.

hemi

Sitat fra: geear på fredag 06. august 2021, klokken 12:35
Jeg reserverte tidlig og bekreftet min bestilling tidlig desember 2018, da var prisen 563k, tror neppe du finner en slik til 313k nå.

med FSD og 2 sett 20"? har du kvittering?

geear

Nei, men dette er jo ytterkant. Tråden omhandler Model Y LR, Performance er ikke tilgjengelig enda, og når den kan kjøpes vet vi også mer om prisutviklingen. Dessuten er det et fåtall som kjøper maks utstyrt toppmodell. Toppmodellen med maks utstyr vil alltid tape seg betydelig mer i kroner enn en mindre. Tror ikke 100-200k er noe dårlig estimat. Jeg tror jeg blir kvitt Model Xen vår greit om jeg legger den 250k ned fra nyprisen for fire år siden. En maks utstyrt X Performance fra samme tidspunkt, må til sammenligning 500k ned fra nypris for å selge i dagens marked.

Når det gjelder FSD så er det også litt spesielt, for i dag er det få som betaler mye ekstra for FSD i bruktmarkedet, men begynner det å skje ting med FSD beta osv så kan det plutselig booste verdien betydelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA