Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 01. juni 2021, klokken 18:28
Prisene går til himmels i påvente av statlige subsidier, som forventet. De kan nok sette ned prisen mye i Norge om ikke salget tar av eller moms innføres.

Musk tweetet vel at dette er pga høyere kostnader i forsyningsleddet....

Men er det helt tilfeldig at dette kommer rett før en stimuleringspakke for nettopp el-bil? Det snakkes om 10 000$ i subsidier pr bil, lett å tjene litt ekstra.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

kodax

Sitat fra: nosi1202 på tirsdag 01. juni 2021, klokken 19:41..Problemet er jo i alle fall for min del at man ikke vet hva man reserverer. ..
Du vet at du ikke binder deg til noe som helst hvis du legger inn en reservasjon, og at du kan få tilbake pengene når som helst?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

nosi1202

Sitat fra: kodax på tirsdag 01. juni 2021, klokken 23:06
Sitat fra: nosi1202 på tirsdag 01. juni 2021, klokken 19:41..Problemet er jo i alle fall for min del at man ikke vet hva man reserverer. ..
Du vet at du ikke binder deg til noe som helst hvis du legger inn en reservasjon, og at du kan få tilbake pengene når som helst?

Ja, men når man ikke kunne/kan bestille den bilen man skal ha blir det meningsløst. (7-seter med hf)
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

advale

Sitat fra: nosi1202 på tirsdag 01. juni 2021, klokken 19:41
Jeg kan godt være villig til å betale 75-100.000,- mer for en tyskprodusert bil om denne har ny teknologi, bedre byggekvalitet og lenger rekkevidde.

Så mye bedre blir ikke bilen at det er verdt 75-100 store høvdinger  :laugh: Dagens M3 LR greier ca 620km, la oss si batteripakken er på 75kw. Mens på den nye batteripakken greier den 850km. Men hvorfor skulle de utstyre det? Det gir mer mening å kutte ned til 65kw og fortsatt tilby rundt 650km rekkevidde. Innsparingen på 10kw går rett i bunnlinja. 850km ønsker de nok heller å pushe på Model S/X.

De andre produksjonsforbedringene som Musk snakker om er besparelser i favør Tesla, ikke nødvendigvis til forbruker. F.eks. karosseri består av mange deler, Tesla ønsker å få minst mulig deler og lettere produksjon, men hva skjer med småbulk og skader? Ved mange deler kan man bytte ut de delene det gjelder. Når hele bilen er laget av, la oss si, 2 gigantiske deler så sier det seg selv at man må betale extremt mye mer.


nosi1202

850 er ikke noe poeng, men forskjellen på 500 og 600 er forskjellen på om man klarer 25 mil i høy fart på motorvei eller ikke under alle forhold. Det, samt byggekvalitet som nærmer seg tysk standard er jeg sum villig til å betale en del for. Det jeg har sett og prøvd av model 3 har variert fra greit til helt krise.
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

HKS

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 01. juni 2021, klokken 18:28
Prisene går til himmels i påvente av statlige subsidier, som forventet. De kan nok sette ned prisen mye i Norge om ikke salget tar av eller moms innføres.
Det henger nok også mye sammen med problemene med å få tak i databrikker. Tesla må betale mer for å få prioriterte leveringer.
Tesla Model 3 Long Range

keepitsimple

Sitat fra: nosi1202 på onsdag 02. juni 2021, klokken 14:49
850 er ikke noe poeng, men forskjellen på 500 og 600 er forskjellen på om man klarer 25 mil i høy fart på motorvei eller ikke under alle forhold. Det, samt byggekvalitet som nærmer seg tysk standard er jeg sum villig til å betale en del for. Det jeg har sett og prøvd av model 3 har variert fra greit til helt krise.
Jeg har hatt problem med rekkevidde omtrent 3 ggr under 4 år med min 75D. Så jeg tror du er litt i minoritet som trenger så mye rekkevidde. Det er veldig mange som tror de trenger det, men i praksis veldig få som faktisk trenger det. Bytter gjerne inn min LR bestilling til en SR om det kommer en SR med range omtrent som Model S 75D og prisen er 50 000 lavere.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

nosi1202

Det er forskjellen på ladestopp og ikke på vei til hytta. En tur vi tar relativt ofte hele vinteren (24 mil, hvorav 15 med 100/110-vei. 800 høydemeter). Det vil jeg være i stand til å klare hele vinteren. Uten kompromisser som ingen varme, lav hastighet etc. Det gidder jeg ikke. Da er ikke produktet bra nok.

Jeg trenger ikke 60 mil wltp fordi jeg skal kjøre 60 mil hele tiden, men fordi reell rekkevidde under omstendighetene nevnt over er wltp minus ca 60%.

2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

turfsurf

Sitat fra: nosi1202 på torsdag 03. juni 2021, klokken 00:50
Jeg trenger ikke 60 mil wltp fordi jeg skal kjøre 60 mil hele tiden, men fordi reell rekkevidde under omstendighetene nevnt over er wltp minus ca 60%.
Ja, det vil jeg tro med så mye motorvei. Vi har 25 mil og 800hm, men kun 5 mil med motorvei. Det er helt i grenseland på de værste dagene med Jaguaren. TM3 klarer det helt fint.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

min TM3P har jeg klart tømme på så lite som <20 mil på vintern når det er kaldt og den skal litt oppover i fjellet...

bærum > skarsnuten og ankomst med 8%, da kjørte vi rolig i følge, men var kaldt.
bærum > ustaoset måtte jeg lade, kunne kanskje gått med 1% igjen.

må nok opp i 800-900wltp for at man skal klare TR fjellet fort når det er kaldt.

tm3p må i praksis lades hver 15 mil, kaaaaaaaaaanskje 20 om du lusekjører nedover i europa og treffer maks på laderne.


turfsurf

Sitat fra: hemi på torsdag 03. juni 2021, klokken 07:40
tm3p må i praksis lades hver 15 mil, kaaaaaaaaaanskje 20 om du lusekjører nedover i europa og treffer maks på laderne.
Tror ikke du har helt samme definisjonen av lusekjøring som folk flest :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

fonberg

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. juni 2021, klokken 10:02
Sitat fra: hemi på torsdag 03. juni 2021, klokken 07:40
tm3p må i praksis lades hver 15 mil, kaaaaaaaaaanskje 20 om du lusekjører nedover i europa og treffer maks på laderne.
Tror ikke du har helt samme definisjonen av lusekjøring som folk flest :)

Tja, hvis man bare bruker rangen mellom 10% og f.eks. 70% (ladefarten synker jo oppover i SOC), så er vel ikke 15-20 mil med snittfart 150 km/t så langt unna sannheten. Selv om jeg ville heller ikke kalt det lusekjøring, altså.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

turfsurf

Sitat fra: fonberg på torsdag 03. juni 2021, klokken 10:39
Tja, hvis man bare bruker rangen mellom 10% og f.eks. 70% (ladefarten synker jo oppover i SOC), så er vel ikke 15-20 mil med snittfart 150 km/t så langt unna sannheten. Selv om jeg ville heller ikke kalt det lusekjøring, altså.
Ja, men man starter jo dagen med fullt batteri. Og så spiser man gjerne lunsj. Så to strekk med fullt batteri ihvertfall. Dvs 90% av rekkevidden tilgjengelig. Da vil jeg tro TM3 går ihvertfall 30 mil i 150.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

nosi1202

Også kan man anta at Y er både tyngre og med litt høyere luftmotstand. Snittfarten i mitt tilfellet er rett i underkant av 100, men marsjfarten i 15 mil er vesentlig høyere enn det. Jeg har prøvd samme strekning med model 3 på vinteren 19 LR awd ladet til 100%. Det gikk ikke.
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

carlings

Tilbake on topic: selv etter de siste USA-prisøkningene er norgespåslaget over 80.000 kroner. Til sammenligning tar Tesla kun 15k mer her til lands enn i moderlandet for Model 3 SR.

Tenk hvis Tesla faktisk skrur ned prisen til rundt 460.000 kroner, i tråd med dagens kurs. Da tror jeg MEB-bilene kan få det tøft.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA