Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

ToWalkOrDrive

Hvis en skal dømme fra Model 3 så mener jeg Tesla har for vane å holde prisen  til ca 28 dager etter at store folkemengder har fått bilene sine, sånn at de er godt utenfor angrefrist / tilbakeleveringsmulighet. Deretter setter de gjerne ned prisen. Dersom de ser at folk dropper reservasjonen sin er det alltid en mulighet for at de endrer prisen. Teslask Jungelord: Bedre å endre en kang for mye enn akkurat passe....gir PR. Som nevnt av flere venter de og med å sette ned bilprisen til bilene strømmer fritt. Jeg har reservert til 497.000 eller noe sånt, og venter gjerne lengst mulig til bilen blir enda bedre.
Tesla Model Y                         2021-

nosi1202

Det er ikke så lett å bli klok på ny og gammel pris. Men husker jeg riktig kunne man først reservere model y LR til 474.000,- Dette var med 1" mindre hjul enn hva tilfellet er nå og svart farge. Etter det har hvit som tidligere kostet 17.000,- blitt standard farge, hjulene er 1" større og det har blitt lagt til en "dokumentavgift" på 11.000,-. Dette gjelder også tidligere reservasjoner.

For å oppsummere; valgte man 18" hjul og sort farge så har man fått bilen 72.000,- billigere enn nåværende pris for sort bil. Og man har fått 19" hjul på kjøpet.

Jeg har ikke reservert, men tenkte lenge på å gjøre det. Men nå tror jeg at jeg avventer.
Jeg sitter med en følelse av at Tesla har hatt en plan om å selge b-vare til til de som reserverte først (USA- eller Kinabil) og at de som reserverer til høyere pris på et senere tidspunkt får tysk bil med ny batteriteknologi. Dette er kun spekulasjoner uten noe som helst belegg fra min side 
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

turfsurf

Sitat fra: nosi1202 på lørdag 08. mai 2021, klokken 10:03
Jeg har ikke reservert, men tenkte lenge på å gjøre det. Men nå tror jeg at jeg avventer.
Jeg sitter med en følelse av at Tesla har hatt en plan om å selge b-vare til til de som reserverte først (USA- eller Kinabil) og at de som reserverer til høyere pris på et senere tidspunkt får tysk bil med ny batteriteknologi. Dette er kun spekulasjoner uten noe som helst belegg fra min side
Da er det jo bare å benytte seg av angrefrist.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Man fikk også FSD billiger (10K?) hvis man bestilte det.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hemi

etter tm3 FSD fadesen er det vel få som bestiller det på Y?

geear

Sitat fra: nosi1202 på lørdag 08. mai 2021, klokken 10:03
Det er ikke så lett å bli klok på ny og gammel pris. Men husker jeg riktig kunne man først reservere model y LR til 474.000,- Dette var med 1" mindre hjul enn hva tilfellet er nå og svart farge. Etter det har hvit som tidligere kostet 17.000,- blitt standard farge, hjulene er 1" større og det har blitt lagt til en "dokumentavgift" på 11.000,-. Dette gjelder også tidligere reservasjoner.

For å oppsummere; valgte man 18" hjul og sort farge så har man fått bilen 72.000,- billigere enn nåværende pris for sort bil. Og man har fått 19" hjul på kjøpet.
Dette stemmer jo, men en del har nok valgt sort fordi den var billigst, så om man heller velger standardfarge nå, så er forskjellen 8800,- mindre. Men hovedproblemet for mange av oss som reserverte tidlig er at hvis vi endrer design for å legge til hengerfeste, så økes prisen på bilen til dagens pris. Her er min konfig:

SitatKonstruksjonsdetaljer for din Model Y

    Long Range firehjulsdrift
    Solid Black lakk
    20'' Induction Wheels
    Alt svart Premium-interiør
    Interiør med fem seter
    Autopilot

Pris kr. 502.620
(Inkluderer skatter)

Redigerer jeg bestillingen min og legger til hengerfeste til 10k, så endrer prisen seg til 585442,-. Hengerfeste til 83k er relativt stivt...  :o

Uansett så faller dollaren nå, så det er vel ikke usannsynlig at prisen faller igjen før det faktisk blir levering?

nosi1202

Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. mai 2021, klokken 11:44
Sitat fra: nosi1202 på lørdag 08. mai 2021, klokken 10:03
Jeg har ikke reservert, men tenkte lenge på å gjøre det. Men nå tror jeg at jeg avventer.
Jeg sitter med en følelse av at Tesla har hatt en plan om å selge b-vare til til de som reserverte først (USA- eller Kinabil) og at de som reserverer til høyere pris på et senere tidspunkt får tysk bil med ny batteriteknologi. Dette er kun spekulasjoner uten noe som helst belegg fra min side
Da er det jo bare å benytte seg av angrefrist.

Evt bare vente til jeg har prøvd bilen. Jeg gidder ikke ha elbil som bil nr 1 før jeg vet at den går 25 mil under alle tenkelige forhold.
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

nosi1202

Sitat fra: geear på lørdag 08. mai 2021, klokken 12:52
Sitat fra: nosi1202 på lørdag 08. mai 2021, klokken 10:03
Det er ikke så lett å bli klok på ny og gammel pris. Men husker jeg riktig kunne man først reservere model y LR til 474.000,- Dette var med 1" mindre hjul enn hva tilfellet er nå og svart farge. Etter det har hvit som tidligere kostet 17.000,- blitt standard farge, hjulene er 1" større og det har blitt lagt til en "dokumentavgift" på 11.000,-. Dette gjelder også tidligere reservasjoner.

For å oppsummere; valgte man 18" hjul og sort farge så har man fått bilen 72.000,- billigere enn nåværende pris for sort bil. Og man har fått 19" hjul på kjøpet.
Dette stemmer jo, men en del har nok valgt sort fordi den var billigst, så om man heller velger standardfarge nå, så er forskjellen 8800,- mindre. Men hovedproblemet for mange av oss som reserverte tidlig er at hvis vi endrer design for å legge til hengerfeste, så økes prisen på bilen til dagens pris. Her er min konfig:

SitatKonstruksjonsdetaljer for din Model Y

    Long Range firehjulsdrift
    Solid Black lakk
    20'' Induction Wheels
    Alt svart Premium-interiør
    Interiør med fem seter
    Autopilot

Pris kr. 502.620
(Inkluderer skatter)

Redigerer jeg bestillingen min og legger til hengerfeste til 10k, så endrer prisen seg til 585442,-. Hengerfeste til 83k er relativt stivt...  :o

Uansett så faller dollaren nå, så det er vel ikke usannsynlig at prisen faller igjen før det faktisk blir levering?

Sa ikke Tesla på et eller annet tidspunkt at man kunne legge til hengerfeste manuelt hos Tesla for 10.000,-?
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

turfsurf

Sitat fra: nosi1202 på lørdag 08. mai 2021, klokken 13:34
Sa ikke Tesla på et eller annet tidspunkt at man kunne legge til hengerfeste manuelt hos Tesla for 10.000,-?
De sa ikke pris, men at det skulle bli en ordring hvor man kunne få utlevert bilen med hengerfeste. Om det blir som en bestilling ved siden av eller ikke.

"– Vi vet at hengerfeste er spesielt viktig for nordmenn, og de siste dagenes store engasjement fra norske Model Y-kunder og Tesla Owners Club Norway har bekreftet dette. Vi har jobbet tett med kollegaer i Europa og USA for å finne en løsning, og er glade for å kunne bekrefte at ettermontering av hengerfeste på Model Y vil bli mulig. Mer informasjon vil komme senere, skriver han i en e-post.

– For å gjøre prosessen så enkel som mulig for alle parter prøver vi også å finne en løsning som gjør det mulig for kunder å legge til hengerfeste før levering, uten å betale for prisøkninger som har skjedd siden bestilling. Vi kan på det nåværende tidspunkt ikke love dette, men ettermontering vil altså i alle fall bli mulig, skriver Roland."
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thob

Sitat fra: nosi1202 på lørdag 08. mai 2021, klokken 13:34
Sitat fra: geear på lørdag 08. mai 2021, klokken 12:52
Sitat fra: nosi1202 på lørdag 08. mai 2021, klokken 10:03
Det er ikke så lett å bli klok på ny og gammel pris. Men husker jeg riktig kunne man først reservere model y LR til 474.000,- Dette var med 1" mindre hjul enn hva tilfellet er nå og svart farge. Etter det har hvit som tidligere kostet 17.000,- blitt standard farge, hjulene er 1" større og det har blitt lagt til en "dokumentavgift" på 11.000,-. Dette gjelder også tidligere reservasjoner.

For å oppsummere; valgte man 18" hjul og sort farge så har man fått bilen 72.000,- billigere enn nåværende pris for sort bil. Og man har fått 19" hjul på kjøpet.
Dette stemmer jo, men en del har nok valgt sort fordi den var billigst, så om man heller velger standardfarge nå, så er forskjellen 8800,- mindre. Men hovedproblemet for mange av oss som reserverte tidlig er at hvis vi endrer design for å legge til hengerfeste, så økes prisen på bilen til dagens pris. Her er min konfig:

SitatKonstruksjonsdetaljer for din Model Y

    Long Range firehjulsdrift
    Solid Black lakk
    20'' Induction Wheels
    Alt svart Premium-interiør
    Interiør med fem seter
    Autopilot

Pris kr. 502.620
(Inkluderer skatter)

Redigerer jeg bestillingen min og legger til hengerfeste til 10k, så endrer prisen seg til 585442,-. Hengerfeste til 83k er relativt stivt...  :o

Uansett så faller dollaren nå, så det er vel ikke usannsynlig at prisen faller igjen før det faktisk blir levering?

Sa ikke Tesla på et eller annet tidspunkt at man kunne legge til hengerfeste manuelt hos Tesla for 10.000,-?

Jo. Var mye snakk om dette en periode når de la til hfeste som opsjon. Tesla Norge har bekreftet flere ganger at gammel pris ikke vil bli endret ved å legge til hf.(selv om det gjør det i konfiguratoren pr nå) så det er bare å slappe av for de som reserverte til lav pris og som vil ha hf. Det ordner seg👍🏻

turfsurf

Sitat fra: nosi1202 på lørdag 08. mai 2021, klokken 13:33

Evt bare vente til jeg har prøvd bilen. Jeg gidder ikke ha elbil som bil nr 1 før jeg vet at den går 25 mil under alle tenkelige forhold.
Bare å finne lang nok oppoverbakke det, og gi full gass så går de færreste elbiler 25 mil.

Men realistisk, er det bikkjekaldt og du suser på motorveien i fartsgrensen så er vel 50% av WLTP ca det du vil oppnå. Så alle biler med 50 mil WLTP på 50 mil bør oppfylle kravet ditt.

Inkluderer «alle tenkelige forhold» full fart på Autobahn blir det kanskje litt værre om du er heldig med trafikken.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

jeg oppnår ca 50-60% av WLTP  når jeg ser en motorvei, eller kulde.

TM3P måtte jeg lade når jeg dro til ustaoset i kulden, med lite kø, og ankom hemsedal skarsnuten med 8% ene gangne, det var med 100% lading og forvarming...

Hafjell er også en umulig tur da de har vært så slemme å anlegge 110 sone, vet de ikke at det er umulig i elbil?!

nosi1202

Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. mai 2021, klokken 15:14
Sitat fra: nosi1202 på lørdag 08. mai 2021, klokken 13:33

Evt bare vente til jeg har prøvd bilen. Jeg gidder ikke ha elbil som bil nr 1 før jeg vet at den går 25 mil under alle tenkelige forhold.
Bare å finne lang nok oppoverbakke det, og gi full gass så går de færreste elbiler 25 mil.

Men realistisk, er det bikkjekaldt og du suser på motorveien i fartsgrensen så er vel 50% av WLTP ca det du vil oppnå. Så alle biler med 50 mil WLTP på 50 mil bør oppfylle kravet ditt.

Inkluderer «alle tenkelige forhold» full fart på Autobahn blir det kanskje litt værre om du er heldig med trafikken.

Altså snaue 25 mil til hytta langs E6 er en umulighet med model 3 LR hvis man skal kjøre i litt over fartsgrensa. Jeg gidder ikke å kompromisse med å kjøre sakte eller fryse inni bilen. Da er ikke produktet godt nok for meg. Jeg kan også komme helt frem med golfen uten å lade, men det betyr en miserabel tur i lav fart på rv4. Sånt gidder jeg ikke med bil nr 1. På langtur er det null stress å måtte lade, men å måtte det hver helg til hytta gidder jeg ikke
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

nosi1202

Sitat fra: hemi på lørdag 08. mai 2021, klokken 15:35
jeg oppnår ca 50-60% av WLTP  når jeg ser en motorvei, eller kulde.

TM3P måtte jeg lade når jeg dro til ustaoset i kulden, med lite kø, og ankom hemsedal skarsnuten med 8% ene gangne, det var med 100% lading og forvarming...

Hafjell er også en umulig tur da de har vært så slemme å anlegge 110 sone, vet de ikke at det er umulig i elbil?!

Dette er min erfaring også. Motorvei i litt fart på vinteren er wltp -60%
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA