Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

s3xy

Sitat fra: 4x4diesel på onsdag 21. april 2021, klokken 17:57
Har bestilt i fjor sommer, og til dagens pris. Tenker jeg kommer til å avbestille... Litt trist, hadde gledet meg til bilen, men det er for mange gode alternativer der ute. Spesielt skeptisk til lakkproblemer, det gidder jeg ikke. Noen som har avbestilt, som kan si hvor lang tid det tar å få tilbake pengene?

Synes d er det største problemet st d ikke finnes gode alternativer...

Tesla er som vanlig forsinket i Berlin og kommer ikke til å sette ned prisen for å stimulere til flere kjøp av en bil de ikke klarer å levere

ProsjektX

Sitat fra: 4x4diesel på onsdag 21. april 2021, klokken 17:57
Noen som har avbestilt, som kan si hvor lang tid det tar å få tilbake pengene?
2 dager bare tok det her for TMY kansellerering.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

TRM

Hvis noen fortsatt lurer på om prisen på Model Y skal ned før den kommer til Norge:

*Ioniq 5 Long Range RWD Premium: 464.000 kroner pluss levering

*Ioniq 5 Long Range AWD Premium: 494.000 kroner pluss levering

https://tinyurl.com/5brxx2pj
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

turfsurf

Sitat fra: TRM på mandag 26. april 2021, klokken 20:36
Hvis noen fortsatt lurer på om prisen på Model Y skal ned før den kommer til Norge:
Pluss 20k for å få glasstak da. Tilsvarende TMY koster vel 576k. Så 60k i forskjell? Tja, synes kanskje TMY er verdt den forskjellen.

Men ifht amerikanske priser så bør TMY ned. Sammenlignet med de er den overpriset. Bør jo ned på nivået før siste prisøkning. Vi får se. Vet jo ikke endelig spec på europeisk TMY. TM3 har jo fått endret rekkevidde to ganger siden TMY sist ble justert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

advale

#259
Alle de viktigste forsprangene Tesla har er så og si spist opp med Ioniq 5/EV6. Komboen ladehastighet, rekkevidde og fart har vært uslåelig hos Tesla frem til nå. Ioniq overgår med ladehastigheten, matcher så og si rekkevidden, også 0-100km/t, tilbyr mer "tech" i form av V2L, HUD etc.

800v ladesystem er faktisk kun Porsche som har pr idag og jeg kan ikke se hvordan Tesla skal kunne matche dette i overskuelig framtid heller.


ProsjektX

Per i dag så er TMY rett og slett utkonkurrert av koreanerne, både på pris, tekniske finesser, innvendige løsninger og design, kvalitet osv.. så da endte jeg med å bestille Ioniq5 her og ikke vente på en TMY lenger. Og reservasjonsbeløpet på TMY kom raskt tilbake.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

turfsurf

#261
Sitat fra: advale på tirsdag 27. april 2021, klokken 01:39
Ioniq overgår med ladehastigheten, matcher så og si rekkevidden, også 0-100km/t, tilbyr mer "tech" i form av V2L, HUD etc.

800v ladesystem er faktisk kun Porsche som har pr idag og jeg kan ikke se hvordan Tesla skal kunne matche dette i overskuelig framtid heller.
Rekkevidden gjenstår å se. TMY for Europa har "gamle" spec. TM3 har økt rekkevidden med 5 mil i mellomtiden. Skal man ha glasstak mister man 3 mils rekkevidde på I5... Men ja, mye bra med i5, det er vel først og fremst ladenettverket som er argumentet for TMY enn så lenge. Spent på hvor bra infotainment blir på I5, er ikke overbevist av det jeg har sett. Vil de prioritere norsk talestyring f.eks. Det bruker jeg mye både på Jaguaren (CarPlay) og Teslaen.

Ingen av de har dog Matrix lys, så litt spent på hvor bra lys I5 får.

800V er delt med Audi ihvertfall. Ellers så har jo Mercedes og Lucid dette også (jada, ikke på veien enda, men det gjelder jo Ioniq 5 også).

Totalt sett er dog I5 og EV6 helt klart de sterkeste konkurentene til TMY.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

carlings

Interessant at Model Y på den ene siden fremstår overpriset når Tesla måles mot seg selv (Model 3 priset nær 200k lavere i SR-utgave, for høyt påslag fra prisen i USA etc) — men at 535k jo tross alt matcher sammenlignbare konkurrenter veldig bra.

Ioniq 5 ender cirka på det samme når du legger til soltak (men har dog hud). Id4 bikker også lett 500k når du velger 4wd og tilsvarende utstyr. Samme med Skoda Enyaq. Og Audi Q4 e-tron? Tilvalg-listen fra helvete sender prisen godt over 600k.

Så hvor står vi da? Kanskje er alle disse bilene overpriset?

telcontar

Sitat fra: carlings på tirsdag 27. april 2021, klokken 20:00
Interessant at Model Y på den ene siden fremstår overpriset når Tesla måles mot seg selv (Model 3 priset nær 200k lavere i SR-utgave, for høyt påslag fra prisen i USA etc) — men at 535k jo tross alt matcher sammenlignbare konkurrenter veldig bra.

Ioniq 5 ender cirka på det samme når du legger til soltak (men har dog hud). Id4 bikker også lett 500k når du velger 4wd og tilsvarende utstyr. Samme med Skoda Enyaq. Og Audi Q4 e-tron? Tilvalg-listen fra helvete sender prisen godt over 600k.

Så hvor står vi da? Kanskje er alle disse bilene overpriset?

Etter å sett alle "konkurrentene" så er jeg fortsatt villig til å vente på Model Y til sommeren 2022. Enten så er det overpriset eller så leverer de ikke på rekkevidde. Sett i lys av hva som er lansert så langt i år, så synes jeg Model Y har levelig pris og leverer på rekkevidde. Jeg har selvfølgelig ikke noe imot om det senker prisen med 40-50k, håper virkelig at det skjer.

Avventer egentlig bare pris på BMW i4 awd nå, før jeg tar endelig avgjørelse.

kodax

https://electrek.co/2021/05/06/tesla-tsla-demand-sold-out-this-quarter/
Man kan altså legge inn 15K (som er helt refunderbart) for å komme i køen til TMY. (Jeg forutsetter at de "respekterer" køen denne gang).
Å ikke gjøre det for å prøve å kollektiv ramme Tesla, (som denne tråden startet med å oppfordre til), rammer nok kun en selv. Teslas kommer til å ha fulle ordrebøker i lang tid framover.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

chargedup

Som nevnt i artikkelen du linker til kan Tesla trolig gjøre det pga at de er "utsolgt" for model Y i Q2.
"While Tesla tends to keep its vehicles' prices volatile, it is quite understandable why the company has implemented its most recent round of price adjustments to its most popular cars. Reports have indicated that Tesla has sold out its second quarter production capacity, after all, which suggests that the company would likely have its hands full this Q2 2021 with just its existing vehicle orders."

Prisen er forøvrig 51.500 USD (tatt fra skjermbildet i artikkel) som idag er 426' NOK. Grunnen til at de kan ta 100' mer i Norge er pga høy etterspørsel. Jeg tror at jo flere som stiller seg i kø i Norge, jo mindre sjanse er det for at de vil senke prisen før de er kvitt køen.
Jeg har lagt inn reservasjon selv på lavere pris, men med dagens prising ville ikke jeg lagt inn reservasjon nå. Jeg tror det er mer fordelaktig for meg å være klar for kjøp like før kvartalsslutt fra inventory (som model 3 har vært flere ganger, feks rimelige performance med hengerfeste eller SR til ekstremt lav 2019 pris osv osv) enn å reservere til dagens pris. Det skal sies at jeg ikke er sikkert på om jeg skal ha bilen og at jeg har frihet til å kunne ta avgjørelser kjapt.

Jeg er ganske sikker på at Tesla har tusenvis av kunder i Norge som skal ha bilen uavhengig av om den koster 530' + vinterhjul, så jeg tviler på at prisen blir redusert før køen er tatt unna. Om 100 stk fra elbilforum ikke reserverer pga høy pris ift USD vil det ha lite påvirkningskraft mot Tesla Norge/EU/USA. Differensiering av pris i ulike marked (spesielt kontinent, der de frasier seg all garanti/støtte) blir gjort av alle bilprodusenter og i alle andre bransjer. Kjipt for forbruker i feks Norge, men bra for bunnlinje og aksjekurs.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

kodax

Sitat fra: chargedup på fredag 07. mai 2021, klokken 16:26
...
Jeg har lagt inn reservasjon selv på lavere pris, men med dagens prising ville ikke jeg lagt inn reservasjon nå. Jeg tror det er mer fordelaktig for meg å være klar for kjøp like før kvartalsslutt fra inventory (som model 3 har vært flere ganger, feks rimelige performance med hengerfeste eller SR til ekstremt lav 2019 pris osv osv) enn å reservere til dagens pris.
...
Poenget mitt er altså at dersom man trenger/ønsker bil snart, så er det sannsynligvis bare en selv det går utover ved ikke å legge inn en reservasjon. Så kan man evt. vente med å kjøpe til prisene kanskje går ned hvis man får tildelt en bil og man allikevel har mer tid. Å ikke legge inn en reservasjon vil, som vi er enige om nok ikke ha noen merkbar effekt for Tesla.
Hvis man ikke må ha bil innen overskuelig framtid, så er jo ingenting noe stress.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

JorEl

Sitat fra: s3xy på torsdag 22. april 2021, klokken 07:46
Sitat fra: 4x4diesel på onsdag 21. april 2021, klokken 17:57
Har bestilt i fjor sommer, og til dagens pris. Tenker jeg kommer til å avbestille... Litt trist, hadde gledet meg til bilen, men det er for mange gode alternativer der ute. Spesielt skeptisk til lakkproblemer, det gidder jeg ikke. Noen som har avbestilt, som kan si hvor lang tid det tar å få tilbake pengene?

Synes d er det største problemet st d ikke finnes gode alternativer...

Tesla er som vanlig forsinket i Berlin og kommer ikke til å sette ned prisen for å stimulere til flere kjøp av en bil de ikke klarer å levere
s3xy: Tesla er som vanlig forsinket i Berlin og kommer ikke til å sette ned prisen for å stimulere til flere kjøp av en bil de ikke klarer å levere.

Enig. Videre tror jeg at Tesla leker med tall, lenge før de kan levere. De har satt opp prisen med minst 70knok. (Tar forumbrukeren på alvor som sier han har bestilt bilen 70k billigere) Men så lenge ingen bil kommer før neste år, så mener jeg det er for å posisjonere seg, for "tidenes beste deal" når de nærmer seg levering. Tror også at Tesla er mestere i elbil-butikk, og at prisen blir satt etter hva Tesla kan levere. Tesla er råe kapitalister, med det beste produktet :police: Får Tesla en produksjonstans, stopper produksjonen for fetere bil, så settes fokus over på et av de andre produktene Tesla selger.
Tesla liker god stemning, og liker ikke å bruke penger på reklame, så det blir gode priser fremover.
Konkurranse fra alle de nye elbilene som kommer, er på forbrukerens side. Tesla svarer alltid med mest spenning og glede for pengene.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Thob

Sitat fra: JorEl på fredag 07. mai 2021, klokken 18:03
Sitat fra: s3xy på torsdag 22. april 2021, klokken 07:46
Sitat fra: 4x4diesel på onsdag 21. april 2021, klokken 17:57
Har bestilt i fjor sommer, og til dagens pris. Tenker jeg kommer til å avbestille... Litt trist, hadde gledet meg til bilen, men det er for mange gode alternativer der ute. Spesielt skeptisk til lakkproblemer, det gidder jeg ikke. Noen som har avbestilt, som kan si hvor lang tid det tar å få tilbake pengene?

Synes d er det største problemet st d ikke finnes gode alternativer...

Tesla er som vanlig forsinket i Berlin og kommer ikke til å sette ned prisen for å stimulere til flere kjøp av en bil de ikke klarer å levere
s3xy: Tesla er som vanlig forsinket i Berlin og kommer ikke til å sette ned prisen for å stimulere til flere kjøp av en bil de ikke klarer å levere.

Enig. Videre tror jeg at Tesla leker med tall, lenge før de kan levere. De har satt opp prisen med minst 70knok. (Tar forumbrukeren på alvor som sier han har bestilt bilen 70k billigere) Men så lenge ingen bil kommer før neste år, så mener jeg det er for å posisjonere seg, for "tidenes beste deal" når de nærmer seg levering. Tror også at Tesla er mestere i elbil-butikk, og at prisen blir satt etter hva Tesla kan levere. Tesla er råe kapitalister, med det beste produktet :police: Får Tesla en produksjonstans, stopper produksjonen for fetere bil, så settes fokus over på et av de andre produktene Tesla selger.
Tesla liker god stemning, og liker ikke å bruke penger på reklame, så det blir gode priser fremover.
Konkurranse fra alle de nye elbilene som kommer, er på forbrukerens side. Tesla svarer alltid med mest spenning og glede for pengene.

Bra at du tar forumbrukeren på alvor jorEl, for tror det er meg du sikter til. Jeg har ihvertfall skrevet tidligere at jeg har en reservasjon fra 2019 med pris 504', på bil som hvis jeg reserverer idag kommer på 575'. Vet om mange andre som har tilsvarende reservasjoner inne fra tidligere.
Som jeg har skrevet før er jeg villig til å vedde penger på at prisene kommer til å gå kraftig ned fra dagens, men uvisst om dette blir ved produksjonsstart eller etter litt tid. Det som er gøy å tenke på (for de som heier på Tesla ihvertfall, og/eller har lyst på en model Y etterhvert) er at Tesla KAN, hvis de vil, selge bilene ganske mye billigere enn til dagens priser og fortsatt tjene penger. De klarer å produsere billigere enn de fleste andre, spesielt mtp batterikostnader, og de kan nok tvinge de andre produsentene ned i knestående etterhvert som markedet beveger seg mer og mer mot el. Spesielt når de får de nye batteriene opp å gå. Det blir ihvertfall spennende å følge med i tiden fremover, mye kommer til å skje:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA