Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

ProsjektX

Sitat fra: kodax på fredag 09. april 2021, klokken 15:01
Prisen på TMY fortsetter å stige i USA: https://www.teslarati.com/tesla-model-3-model-y-prices-april-2021/
Fortsetter dette, så kan dere som ikke ville bestille fordi den kostet så mye mer i Norge snart bestille allikevel ;)
Shiiit, stiger med hele 1%. Mindre enn årlig prisstigning... Så da koster en TMY LR AWD hele 429.000kr med dagens valutakurs i USA. Så nå er norgespåslaget "bare" 120.000kr, løp og kjøp!!
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Klykken

Det som er moro er at du får kjøpt for lavere pris om den synker etter reservering, og du får betale avtalt pris ved reservering om prisen øker.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Electric cars in Norway

Sitat fra: Klykken på lørdag 10. april 2021, klokken 12:44
Det som er moro er at du får kjøpt for lavere pris om den synker etter reservering, og du får betale avtalt pris ved reservering om prisen øker.

Klykken :+1: Ja slik vil vi jo ha det :-)

Klykken

Derfor, bestill og ta stilling til det ved bekreftelsen. Jiiz.. 😅
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ProsjektX

Greia er vel at for mange, inkludert undertegnede, så kan ikke TMY vurderes nå som et alternativ, så ender nok på Ioniq5 hvor det ihvertfall er priser og som ligger 50k under TMY. Hadde TMY vært priset mer konkurransedyktig så hadde jeg vurdert å vente
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

kodax

Det kan jo hende at TMY-ene som ruller ut fra Berlin kommer med noen nyvinninger (bedre rekkevidde etc.) som gjør at den blir konkurransedyktig selv med dagens pris. Da blir det nok noen som angrer på at de ikke bestilte allikevel.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Tomas_v

Jeg fortsatt venter men vett ikke om det er verdt.
Hvis Tesla øker priser, skal åpne Supercharger til alle andre da jeg syns Audi Q4, Id4 og Enyaq er bedre valg.

turfsurf

Sitat fra: Tomas_v på søndag 11. april 2021, klokken 00:53
Hvis Tesla øker priser, skal åpne Supercharger til alle andre
Å basere dagens bilkjøp på dette tror jeg ikke er ett smart valg. Om det skjer så vet vi ikke om dagens biler får nytte av det. Og skal det tilpasses alle biler så må det faktisk kraftige ombygginger av SuC til, noe som i så fall kommer til å ta tid.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 11. april 2021, klokken 09:27
Sitat fra: Tomas_v på søndag 11. april 2021, klokken 00:53
Hvis Tesla øker priser, skal åpne Supercharger til alle andre
Å basere dagens bilkjøp på dette tror jeg ikke er ett smart valg. Om det skjer så vet vi ikke om dagens biler får nytte av det. Og skal det tilpasses alle biler så må det faktisk kraftige ombygginger av SuC til, noe som i så fall kommer til å ta tid.

Tid er vel et ganske relativt begrep her. Husker det var mye hyl og skrik når TM3 kom - og vi snakker vel her kun om lengre kabler på enkelte ladere slik at flere kan komme til. Tesla har uansett en konkurranse utfordring de må møte.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 11. april 2021, klokken 09:55
Tid er vel et ganske relativt begrep her. Husker det var mye hyl og skrik når TM3 kom - og vi snakker vel her kun om lengre kabler på enkelte ladere slik at flere kan komme til.
Tydelig at du ikke har brukt SuC. Med dagens design er det ikke bare å sette på lange kabler. Det vil rett og slett ikke funke. Altså må de bytte ut stolpene med ett annet design.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Obba

Sitat fra: ProsjektX på lørdag 10. april 2021, klokken 16:33
Greia er vel at for mange, inkludert undertegnede, så kan ikke TMY vurderes nå som et alternativ, så ender nok på Ioniq5 hvor det ihvertfall er priser og som ligger 50k under TMY. Hadde TMY vært priset mer konkurransedyktig så hadde jeg vurdert å vente
Jeg har også sett på og vurdert alternativer.
Enyaq med firehjulstrekk og tilsvarende utstyr kommer nesten opp i samme pris.
ID.4 kommer neppe til å koste særlig mindre enn Enyaq når den kommer med firehjulstrekk.
Mest interessant som alternativ synes jeg IONIQ 5 ser ut. Det avhenger av at Hundai legger seg en del under Model Y i pris. En ting som trekker ned for IONIQ 5 er dyre årlige servicer (årlig, eller 15 000Km er det vel?).

Lurium

Når du vurderer så kan det være smart å følge Sandy Munro sin teardown av både TMY og ID4.

https://www.youtube.com/watch?v=HkJXkWC9G_0&t=11s
Bestilt TMY LR
20 - VWID3 PLUS
15 - TMS P85DL

kodax

Og derr gikk prisen på TM3 SR+ i Norge ned med 50K til 349000,-, noe som vel indikerer at Tesla ønsker å ha minst én konkurransedyktig priset bil.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

anorway

Sitat fra: kodax på fredag 16. april 2021, klokken 07:51
Og derr gikk prisen på TM3 SR+ i Norge ned med 50K til 349000,-, noe som vel indikerer at Tesla ønsker å ha minst én konkurransedyktig priset bil.

Ja, konkurransedyktig mot seg selv. Prisen har jo vært altfor lik "Longe range" versjonen hvor du får mye ekstra i tillegg til lenger rekkevidde og AWD.

Hvis de i det hele tatt skal selge noen av "Standard range" i Norge, måtte prisen ned såpass.

Forrige uke var det eksempelvis registrert 2.568 nye Model 3 så langt i år, og av dem var 115 tohjulsdrevne varianter, altså Standard Range Plus.
I hele fjor var tallet 304 av totalt 7770 Model 3, altså under fire prosent.

kodax

Nja, nå er det jo ikke sikkert at de har så lyst til å selge denne på bekostning av de andre, jeg tror heller er for å matche konkurrentene
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA