Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: turfsurf på mandag 01. februar 2021, klokken 14:26
Hvis man ikke har Tesla og ikke har Ionityavtale og hurtiglader ganske mye vil jeg si prisene er ganske ille for lynlading.

Omtrent som å reise kollektivt 230 dager i året på enkeltbillett?
(Det er over dobbelt så dyrt som årskort)

Hvis man hurtiglader ofte, har man selvfølgelig avtale.

Problemet er de (vi) som hurtiglader i ferier, men lite ellers. Når velger man å kjøpe et abonnement til 2.159,- for å betale 6,55/kWh mindre enn uten?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Jeg kommer nok ikke til å forlenge avtalen med Ionity. Hos Mercedes koster det 1500,- om jeg ikke husker feil. Selv om jeg hadde ladet utelukkende hos Ionity hadde det ikke lønt seg.
I praksis har jeg ladet hos BKK, Fortum, Mer/Grønn kontakt og Ionity siden vi fikk bilen. Og testet for moroskyld hos Cicle K en gang. Teknisk sett kan en hive på enda en aktør da Fortum ikke driftet sin egen stasjon ett av stedene jeg ladet (Recharge Infra).

Prisene har variert fra 1,65 til litt over 6kr per kWh. Billigste sesjon rundt 9,-. Dyreste 156,-.
Å betale dyrt for å være medlem av en av de aktørene som finnes nå er uaktuelt. Supercharger-nettverket kunne jeg derimot fint betalt 1500,- for å få tilgang til, om det også innebærer automatisk start av lading.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

Sitat fra: Tafsern på mandag 01. februar 2021, klokken 13:12...En ekstra bonus for f.eks. TM3 eller TMY er jo at de kan lade hos alle andre tilbydere også...
Alle TMS og TMX bygget fra midten av 2019 kan også det, samt de som har eldre modell som betaler Tesla noen tusenlapper for ombygging av ombordladeren.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RuneW

Sitat fra: Tafsern på mandag 01. februar 2021, klokken 13:12
Om man hurtig/lynlader 20 - 30 ganger i året er jo en avtale mest gunstig. Om man hurtiglader 10 ganger i året så blir man ikke ranet av å lade på Kople fremfor Tesla :) Jeg sier definitivt ikke at det er noe galt med verken pris, funksjon eller tilgjengelighet på Tesla sine ladere! Men det er ikke så ille andre steder som mange vil ha det til. En ekstra bonus for f.eks. TM3 eller TMY er jo at de kan lade hos alle andre tilbydere også.

Jeg bommet visst royalt på lade-anslaget mitt. I følge Tesla sine sider har jeg laded å SuC 11 ganger fra mars 2019 til nå. Så for sånne som meg er nok ikke avtale spesielt gunstig :-)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RJK

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 01. februar 2021, klokken 15:18
Sitat fra: turfsurf på mandag 01. februar 2021, klokken 14:26
Hvis man ikke har Tesla og ikke har Ionityavtale og hurtiglader ganske mye vil jeg si prisene er ganske ille for lynlading.

Omtrent som å reise kollektivt 230 dager i året på enkeltbillett?
(Det er over dobbelt så dyrt som årskort)

Hvis man hurtiglader ofte, har man selvfølgelig avtale.

Problemet er de (vi) som hurtiglader i ferier, men lite ellers. Når velger man å kjøpe et abonnement til 2.159,- for å betale 6,55/kWh mindre enn uten?


Har man ikke "rett" bilmerke, så får man ikke noen avtale med Ionity. Det er kun de produsentene som er med som partnere i Ionity foreløpig, minus Hyundai og Kia som er blitt fullverdige partnere. De har dog enda ikke klart å komme med en ladeavtale man kan vurdere om er verdt pengene eller ikke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 01. februar 2021, klokken 15:18
Omtrent som å reise kollektivt 230 dager i året på enkeltbillett?
(Det er over dobbelt så dyrt som årskort)

Hvis man hurtiglader ofte, har man selvfølgelig avtale.
Det er vel bare Ionity som tilbyr en avtale som gir en større rabatt  ved avtale. De er dessverre langt fra landsdekkende, så da er det bare unntaksvis at det er ett alternativ.

Jeg hadde lad så mye du vil på Ionity i juli for 30 euro, og kjørte flere tusen km. Var bare så vidt det ble regnet hjem i i.f.h.t. andre operatører. Innimellom var det kø, og ofte var det rett og slett ikke Ionity stasjoner i rimelig nærhet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Hadde selv den pakken fra Enel-X, og ladet nesten utelukkende på Ionity under sommerferien med 2 turer til det blide Sørlandet, siden jeg ikke hadde destinasjonslading i sommer. Den gikk i klar pluss til meg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

najtrox

Med de endringene Tesla gjør på Model Y for Giga Berlin(nye celler etc.) - Tror man dette vil føre til en økt/redusert pris i forhold til USA/Kina-lagde Model Y?

Prøver å gjøre en liten sammenligning. I Kina har de ikke Model 3 LR, men de har P.
Model 3 P: 450 000 NOK
Model Y P: 489 000 NOK

I USA er prisdifferansen mellom Model 3 og Y ca 3000 USD.

Kan man anta noe av de samme prisene for Norge etterhvert, eller er det lokale forhold som trumfer disse? Noe av formålet med Giga Berlin er vel å få ned produksjonskostnader, men det er jo ikke gitt at dette tilfaller kundene fra dag 1.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

REN-BIL

Sammenlignet med alternativene på markedet, feks Ariya til 600kkr, så vil jeg nok si model Y med dagens pris er konkurransedyktig. I tillegg vil jeg tro at Tesla har økt fokus på nye markeder med potensielt større volum. Gjennom salg i disse følger også investering i forhandler/verksted som igjen er viktig for mersalg.

Kynisk sett har Tesla oppnådd det de ville med blant annet Norge som early adopter. Nå gjelder det å bruke denne suksesshistorien i nye land med lav andel elbilsalg. Kort oppsummert: ikke hold pusten til prisreduksjoner kommer!

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/2dPRKB/nissan-ariya

Electric cars in Norway

Enig. Slik tenker jeg også. Tesla må ikke selge veldig mange biler i Norge lengre. Nå er det andre markeder og land som står for tur. Tror prismessig at TMY er greit prismessig nå.

"Kynisk sett har Tesla oppnådd det de ville med blant annet Norge som early adopter. Nå gjelder det å bruke denne suksesshistorien i nye land med lav andel elbilsalg. Kort oppsummert: ikke hold pusten til prisreduksjoner kommer!
"

hemi

Matcher vi  ikke USD og USA priser ved utlevering, returnerer jeg bare bilen. Konkurransen er så stor nå og man får så mye bra biler generelt.

Mulig jeg er dårlig fanboi.

kodax

Sitat fra: hemi på mandag 08. februar 2021, klokken 20:37
Matcher vi  ikke USD og USA priser ved utlevering, returnerer jeg bare bilen. Konkurransen er så stor nå og man får så mye bra biler generelt.

Mulig jeg er dårlig fanboi.
Returnerer du da bilen av prinsipp, eller fordi du får noe annet da til den prisen som du heller vil ha?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hemi

Begge deler egentlig. Fikk ny bil i slutten av 2020 jeg er såpass fornøyd med at det skal endel til at jeg gidder bytte.

Thalgar

Tesla er openbart ikkje spesielt interesserte i at folk her i landet skal bestilla Y per nå. Dei har nemleg ikkje teke seg bryet med å oppdatera konfiguratoren til Y, i motsetnad til 3. 3 kan t.d. bestillast med EAP, det kan ikkje Y. Og bileta på Y er heller ikkje oppdatert til standarden i marknadar der Y kan bestillast.
Model Y LR Quicksilver, 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA