Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Bjoris

#60
My 2 cent:

Det er enormt mange i Norge som har en TMY bestilling til lav pris, jeg har en selv også, men tar likevel ut en ID4 nå så ser jeg ann.

Dersom Tesla nå setter ned prisen på TMY tror jeg svært mange dropper å ta denne ut, det er noe med å kjøpe billigere enn listepris og Tesla-kjøpere er jo en egen rase i såmåte.

Dersom Tesla er smarte så setter de ned prisen når disse «billige» Teslaene er levert slik at smartingene som skulle tjene gode penger får sterk konkurranse mot ny TMY fra Tesla med rentekampanje etc. slik får de solgt enda flere biler, tror jeg!!

TMY AWD til 491 er nok mye for pengene, men ja så blir det jo HF tillegg på sikkert minst 10 kNOK og vinterhjul så 525, ja du får jo mye fint fra andre også for det. ID4en kan du få die 430 med vinterhjul og HF. Da er det mindre utstyr og ikke AWD, men 100 kNOK er jo penger det også.

Dessuten er det nå slik at alt som kommer faktisk er helt reelle konkurrenter til Tesla TMY. Vi så hvordan det gikk med S og X når ETron/i-Pace og EQC kom. Slik blir det med TMY også, veldig mange finner nå andre biler enn Tesla, som gir dem det de leter etter. Jeg tror uansett at det absolutt er plass og marked til alle. Tesla har sine ting de er rå på, men vi kommer ikke fra at en VW SUV til 427 kNOK blir en lei nøtt for Tesla og mange tusen i Norge syns det er mer aktuelt enn TMY til langt høyere sum...

Ser en del Tesla fanboys som ikke forstår dette, litt for sneversynt mener jeg, ofte ser de ikke at Tech behovet til den gjennomsnittlig bilkjøper ikke er i nærheten av sitt eget. Neste typiske trekk er 0-100, selv om det er gøy med Tesla som går som ville helvette så er det nok ikke ett stort poeng for de fleste som kjøper nye familiebil. Lading selger fortsatt selv om mange overvurdere viktigheten av dette for sin egen del. Vel, vel.

Det viktige nå er ikke hvilken bil folk velger, men at den er elektrisk. Det har alltid vært Elon sitt mål, men disiplene hans henger ikke helt med der, det blir mye negativitet fra Tesla fanboys til andre merker sine satsninger. Ut merker at jeg syns det er ett skuffende og lite sympatisk trekk fra folk som har vært innovatører og vært viktige bidragsytere til at andre nå faktisk kommer med gode elbiler!

z4rd

#61
Sitat: "Vi så hvordan det gikk med S og X når ETron/i-Pace og EQC kom"

Tror nok hovedårsaken er at de billigste variantene av S og X er ute av markedet og ikke mulig å bestille ny lenger. Tesla har med andre ord hevet "bunnlinjen" sin. Tidligere kunne du få ny S og X til 7-800k. Nå er du på 1 mill, grunnet innstegsmodellen er blitt Long Range Plus. Dette grepet er bevisst fra Tesla for å frigjøre kapasitet til å produsere TM3 og TMY - og minkende salgstall skyldes ikke ene og alene e-tron og EQC sitt inntog på markedet, selv om de selvfølgelig tar andeler.

Når det er sagt, så kommer jeg personlig til å vente til TMY har vært på markedet i Norge i omtrent 1 år-ish før jeg bestiller meg én. På samme vis som jeg har gjort med TMX og TM3 tidligere, og det med hell - og samtidig unngått mange barnesykdommer. Merker meg også at varianten jeg speccer opp koster 78k mer i Norge kontra USA nå. Forventer at (valuta)justeringer vil komme.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Bjoris

Enig i at Tesla kunne solgt mange flere X og muligens S også, om de ønsket. Spes er X rå på plass ifht. nevnte konkurrenter, men Audi er Audi for mange og jeg må innrømme at jeg forstår den godt. Hadde X selv, og elsket bilen, men måtte innrømme at det var slitsomt at en ikke kunne snakke normalt med folk i baksetet pga støy i en bil til 800 kNOK. En ble vant med der helt til en prøvde en ETron, da kom tanken «sånn var det med premium bil ja». Smak og behag, liten plass i diger bil sa fruen og blånektet:)

Nå blir det ID4 i billig versjon, så får vi se. En kan like Tesla selv om en velger noe annet, det er poenget!!

automat

Sitat fra: z4rd på søndag 03. januar 2021, klokken 20:42
Sitat: "Vi så hvordan det gikk med S og X når ETron/i-Pace og EQC kom"

Tror nok hovedårsaken er at de billigste variantene av S og X er ute av markedet og ikke mulig å bestille ny lenger. Tesla har med andre ord hevet "bunnlinjen" sin. Tidligere kunne du få ny S og X til 7-800k.

Man kunne få TMX helt ned i 663.000kr faktisk (ink 8000kr i henvisningsrabatt). Med 0,25% rente.

Høsten 2017 var Tesla desperate på å selge det de kunne tilby. De blødde penger for å få i gang model 3 produksjon.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: Bjoris på søndag 03. januar 2021, klokken 20:54
Enig i at Tesla kunne solgt mange flere X og muligens S også, om de ønsket. Spes er X rå på plass ifht. nevnte konkurrenter, men Audi er Audi for mange og jeg må innrømme at jeg forstår den godt.
Hvor stor andel av etron salget tror du er 50 modellen? Etter det initielle salget hadde etron salget vært veldig lavt uten 50 modellen. Du kan jo se hvordan det har gått etter de økte prisene.

X og S hadde solgt godt med 75/SR tilgjengelig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

På 2 år solgte e-tron mer enn X gjorde på 4 år. e-tron ligger nå bare 6000 biler bak Model S, og kan passere den i 2021, kanskje. På tross av at man får også en komplett S LR+ for under 800k nå. Enig at X med over 900k er for dyr, det burde vært en SR X også, evnt mer premium utstyr som matrix, bedre seter, 360 kamera.

I tillegg til konkurranse fra eqc/ipace/etron som tross alt har solgt samlet ca 25.000 på 2 år, så er det kraftig intern konkurranse fra Model 3 også. Model 3 passerte S i høst som mest solgte Tesla i Norge.

spørsmålet er jo om Y er den nye Passat/Mondeo eller om dette skal deles med ID4 og Enyaq. Det er vel leveringskapasitet som avgjør det tror jeg, og det ser jo litt puslete ut fra VAG hittil.

Jeg tror ikke vi får en nydesignet Y fra Berlin denne sommeren. Kanskje neste vinter, med så store endringer i chassis og batteripakke er det på mange måter en ny plattform = ny bil, med samme utseende. Dette krever utstrakt testing.

Det er mer sannsynlig at det plutselig dukker opp Shanghai-Y istedet denne våren. Da bør også prisen ned. har ikke Tesla sagt at de skal ha worldwide lik prising basert på dollar?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

#66
Sitat fra: daktari på mandag 04. januar 2021, klokken 10:52
På 2 år solgte e-tron mer enn X gjorde på 4 år. e-tron ligger nå bare 6000 biler bak Model S, og kan passere den i 2021, kanskje. På tross av at man får også en komplett S LR+ for under 800k nå. Enig at X med over 900k er for dyr, det burde vært en SR X også, evnt mer premium utstyr som matrix, bedre seter, 360 kamera.
Nå startet etron 50 på 500k. S har vel ikke kostet så lite siden 2014. Men S er langt fra så atraktiv i Norge som X. Det er veldig mange flere kjøpere i prisklassen til etron 50 enn det noensinne har vært for X.

Nå sier jeg ikke at etron nødvendigvis ville solgt mye mindre om X hadde vært billigere (det er veldig forskjellige biler), bare at nedgangen i salget av X ville vært mye mindre om det hadde vært billigere varianter tilgjengelig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

#67
S under 800k er jo alt standard, uten vinterdekk :)
Normalen er nærmere 830k, da har du dekk og kanskje annen lakk enn hvit. Dette er normalisert start-pris, følgelig uten FSD og ev. annen interiør. Poenget er at det starter høyt.

e-tron kan du vel få fra 600k til 900k+ - så det spenner noe bredere mht kundeflate.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Øyvind.h

#68
Audi har reklamert svært aggressivt med modeller fra 499.000,-, så det er ikke rart den selger bra. Der Tesla har bygget seg opp fra 0 omtrent uten reklame, har Audi hatt massivt forhandlernettverk, tv-reklamer, nettreklamer og aggressive kampanjer. Lang venteliste er tømt, både billige og dyre modeller på plass, samt flere karosserivalg.

Jeg er på ingen måte overrasket over at E-tron selger bra. Nesten perfekt design (blanding av SUV/stasjonsvogn), populært merke og mange valgmuligheter.
Teslas modeller på sin side er modne for oppdateringer nå. Greit nok at det har skjedd fryktelig mye under skallet siden 2013 (og 2016 for X), men tiden er moden for en refresh. I tillegg må de reintrodusere billigversjonene om de skal ha som mål å konkurrere med Audi, Mercedes osv på salgstall. Pt er bilene fryktelig dyre. Greit nok at X er en god del større, men når tiden var moden for bilbytte for min del stod det mellom EQC til 700 med nær alt utstyr, eller en X til rundt 950.000,-. Jeg landet på at jeg ikke lenger trengte så mye plass som X byr på, og med prisdifferanse på rundt 250.000,- ble det et ganske enkelt valg i denne runden.

Mitt inntrykk er at Tesla ikke er interessert i å konkurrere i premium-segmentet. Det virker som de nå fokuserer langt mer på volummarkedet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

Ettersom TMX er en helt annen bil enn etron/EQC, så syns vel ikke Tesla at det er riktig å ha en konkurransedyktig pris ift dem. At de sluttet med versjonen med kortere rekkevidde understreker vel nettopp dette.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. januar 2021, klokken 11:24
Pt er bilene fryktelig dyre. Greit nok at X er en god del større, men når tiden var moden for bilbytte for min del stod det mellom EQC til 700 med nær alt utstyr, eller en X til rundt 950.000,-. Jeg landet på at jeg ikke lenger trengte så mye plass som X byr på, og med prisdifferanse på rundt 250.000,- ble det et ganske enkelt valg i denne runden.

Mitt inntrykk er at Tesla ikke er interessert i å konkurrere i premium-segmentet. Det virker som de nå fokuserer langt mer på volummarkedet.
Enig, vi var i ca samme situasjon. Det er nok hovedsaklig de som trenger plassen som kjøper X nå.

Skjønner godt at de ikke gjør noe med X og S, de vil vel heller bruke produksjonskapasitet på andre biler.

Synd, for hadde man fått en fornyet X LR til 800k så hadde jeg nok byttet tilbake. Aldri vært så fornøyd (men samtidig drittlei feil og Tesla service) med noen bil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: kodax på mandag 04. januar 2021, klokken 11:51
Ettersom TMX er en helt annen bil enn etron/EQC, så syns vel ikke Tesla at det er riktig å ha en konkurransedyktig pris ift dem. At de sluttet med versjonen med kortere rekkevidde understreker vel nettopp dette.

Tror ikke Tesla så noe marked for store elbiler med kort rekkevidde. Dermed er markedet åpnet opp for f.eks E-tron- 50. Ikke alle i Europa ser de samme behov for å kjøre langt uten lading - så her ble den en hit.
Nå er det vel også gjort mange undersøkelser som viser at de aller fleste av oss de aller fleste av dagene i året kjører ganske kort......Den undersøkelsen har nok ikke Tesla brydd seg så mye med......

Men kjapt tilbake til tråden. TMY må få orden på varmepumpen før den lanseres i Norge - nå er det snart lynsjestemning i takt med at kulden kommer på i Norge for nye TM3 eiere
Ser av rapporter fra USA at samme løsning som nå leveres til kunder på TM3 - sitter i model Y
Kvalitetsproblemene er noe Tesla bare må ta mer på alvor - folk kommer ikke til å stime seg rundt en model Y dersom ikke prisen settes ned mye - samt at kvaliteten blir bedre.  Det som skjer med TMY i USA nå og det vi ser på kvaliteten på TM3 leveransene som var nå i desember i Norge - er ikke god reklame for denne bilen.

kodax

Sitat fra: hELgenen på mandag 04. januar 2021, klokken 12:06Tror ikke Tesla så noe marked for store elbiler med kort rekkevidde. Dermed er markedet åpnet opp for f.eks E-tron- 50. Ikke alle i Europa ser de samme behov for å kjøre langt uten lading - så her ble den en hit.
Nå er det vel også gjort mange undersøkelser som viser at de aller fleste av oss de aller fleste av dagene i året kjører ganske kort......Den undersøkelsen har nok ikke Tesla brydd seg så mye med......
At Tesla ikke så at det var noe marked for store elbiler med kort rekkevidde tror jeg ikke stemmer. Derimot er lang rekkevidde av de store konkurransefortrinnene til Tesla, så jeg tror heller at det er grunnen til at de har sluttet å selge de med kortere rekkevidde. De andre bilfabrikantene er tvunget til å selge elbiler for å unngå store bøter, så de pusher ut det folk er villig til å betale. Selv om "de aller fleste av oss de aller fleste av dagene i året kjører ganske kort", vil nok særlig de som bare har én bil foretrekke at den har lang nok rekkevidde til å også kunne dra på lengre turer med uten å måtte stoppe og lade veldig ofte uten å stadig frykte å gå tom, så kort rekkevidde tror jeg er et forbigående fenomen.
Sitat fra: hELgenen på mandag 04. januar 2021, klokken 12:06
Men kjapt tilbake til tråden. TMY må få orden på varmepumpen før den lanseres i Norge - nå er det snart lynsjestemning i takt med at kulden kommer på i Norge for nye TM3 eiere
Ser av rapporter fra USA at samme løsning som nå leveres til kunder på TM3 - sitter i model Y
Kvalitetsproblemene er noe Tesla bare må ta mer på alvor - folk kommer ikke til å stime seg rundt en model Y dersom ikke prisen settes ned mye - samt at kvaliteten blir bedre.  Det som skjer med TMY i USA nå og det vi ser på kvaliteten på TM3 leveransene som var nå i desember i Norge - er ikke god reklame for denne bilen.
Tja, det har jo vært nok av trøbbel for konkurrentene også, og om Enyaq/ID4/Q4 får mindre trøbbel gjenstår jo å se. TMY har i hvert fall ha vært gjennom endel revisjoner når den kommer til Norge (samt erfaring fra TM3), i motsetning til de overnevnte som slippes som helt nye modeller rett til Norge.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: kodax på mandag 04. januar 2021, klokken 13:26
TMY har i hvert fall ha vært gjennom endel revisjoner når den kommer til Norge (samt erfaring fra TM3), i motsetning til de overnevnte som slippes som helt nye modeller rett til Norge.
Tja, Tesla kjører jo continous improvement, så mulighetene til å introdusere nye feilkilder er jo store. Det har vi sett igjen og igjen, senest med varmepumpene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Ja, det er jo noe bekymringsfullt at man stadig kan få en "forbedret" kompnent, full av feil. Selv synes jeg det er kjedelig at EQS f.eks. aldri kommer for salg, men åpenbart mye testkjøring rundt omkring i årevis. Derimot knapt et eneste spionbilde av plaid S unntatt da de testkjørte på ringen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA