Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Suverin

#1710
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 06. september 2024, klokken 12:23Men, misforstå meg rett. Jeg setter pris på alle testene. En må bare være litt obs på hva som måles. For meg, som aldri kjører i 130km/t er det ikke så relevant når 55% av turen gjøres i en fart jeg nesten aldri har.

Vi er veldig enige om det meste tror jeg, så misforstår ingenting ;) Aner ikke hvilken hastighet de kjører i på motorvei-delen av testen, så fyrte faktisk av et spørsmål i kontaktskjema deres og ba de opplyse om det, siden det er ganske relevant for resultatene.

Tester er meget sprikende i begge retninger uansett hvor "systematisk" en forsøker å gjennomføre det ser det ut som, eksemplifisert med ene bilen min også; som kjørte 431km i EcoBest 2023, og 360km i Naf sin test samme år ;) Helt motsatt av årets resultater for Model Y; som gikk 438km i EcoBest 2024 og 528km i NAF sin test.

Men dette ble en avsporing fra trådens emne!
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Øyvind.h

For meg er 130 veldig relevant. Vi bor i Oslo og kjører desidert mest langtur i 110-sone hvor trafikken ofte flyter i 120-125.
Da treffer en test i 130 nesten spot on.

Eneste den da mangler for vår del mtp vårt minimumskrav er kuldegrader og stigning. Klarer bilen 21 mil med motorvei, kulde og stigning er det godt nok, og vi kan fokusere på lys, støydemping, understell, seter, praktiske løsninger for vinter, moderne utstyr, god selvkjøring osv.
Hurtiglade-hastighet, ladetap osv er egentlig ikke særlig relevant for vår bruk av bil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 06. september 2024, klokken 12:42For meg er 130 veldig relevant. Vi bor i Oslo og kjører desidert mest langtur i 110-sone hvor trafikken ofte flyter i 120-125.
Da treffer en test i 130 nesten spot on.

Eneste den da mangler for vår del mtp vårt minimumskrav er kuldegrader og stigning. Klarer bilen 21 mil med motorvei, kulde og stigning er det godt nok, og vi kan fokusere på lys, støydemping, understell, seter, praktiske løsninger for vinter, moderne utstyr, god selvkjøring osv.
Hurtiglade-hastighet, ladetap osv er egentlig ikke særlig relevant for vår bruk av bil.

Ja, hadde ikke AP-gjengen kuppet Stortinget og droppet alle ekstra-penger til Nye Veier for å kompensere for prisstigning og dyrtid, som la motorveier på is, så hadde gjerne jeg og fått kjøre på motorvei  ;D Men nå er det bare østlandet som skal ha motorvei.

Enig i det du skriver om hva som er relevant for bil ellers. Vi må ha mer pauser enn bilen på langtur, og da er det mer bil-egenskapene som gjenstår, og ikke elbil-egenskapene.
Tesla Model Y                         2021-

Moas

#1713
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 06. september 2024, klokken 12:42For meg er 130 veldig relevant. Vi bor i Oslo og kjører desidert mest langtur i 110-sone hvor trafikken ofte flyter i 120-125.
Da treffer en test i 130 nesten spot on.
Jeg ble litt nysgjerrige på dette hastighetsbildet siden dette var i en tesla tråd..er dette i forhold til gps hastighet?

Jeg kan ikke huske sist 130 var sweetspot der jeg kjører på E6 en på Østlandet, men nå har ikke Tesla så stor feilvisning heller. Rundt 115 mener jeg å huske en passe fart, med rundt 120 på verste vestkant.
2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Øyvind.h

#1714
Ja GPS hastighet. Bilen jeg kjører nå har veldig lite avvik på speedometer. Infotainment viser GPS hastighet i Google maps, så har begge deler synlig. Mener avviket er 2-3km/t avhengig av sommer/vinterhjul.

Vi kjører hyppigst E6 nordover hvor det er 110 fra rundt Olavsgård til Moelv. Ligger du i 110 der blir du hyppig forbikjørt. En må gjerne ligge i 120 før en flyter jevnt med annen trafikk. Naturligvis avhengig av vær/føre :)
130 er litt over hva trafikken flyter i, men ikke så langt unna sweetspot (som nevnt).
130 treffer mye bedre for rekkeviddebehovet enn tester som ligger i 70-80.

Andre strekninger opplever jeg det samme. Eksempelvis E18 sørover når en kommer seg litt forbi Drammen. For ikke å nevne E6 sørover mot Sverige, hvor en også ser det samme. Rundt 118-125 avhengig av vær/føre og hvor tett trafikken er.
Når en passerer grensen til Sverge går hastigheten ytterligere ett hakk opp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Er jo synd at den Model Y som er testet ikke er den samme som de fleste kjøper da, nemlig 4WD LR. Kanskje single-motor bilen, som er den testede, ikke er like effektiv i så høy hastighet.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 06. september 2024, klokken 13:27Andre strekninger opplever jeg det samme. Eksempelvis E18 sørover når en kommer seg litt forbi Drammen. For ikke å nevne E6 sørover mot Sverige, hvor en også ser det samme. Rundt 118-125 avhengig av vær/føre og hvor tett trafikken er.
Når en passerer grensen til Sverge går hastigheten ytterligere ett hakk opp.
Ikke hvordan jeg opplever det. Kjører E18 Vestfold mye og de andre du nevner også jevnlig.

Ligger man i 125 i venstre fil blir man nesten aldri tatt igjen, og ofte er det kø i den og siden det alltid er noen nisser som ikke skal over fartsgrensen på speedometeret selv i forbikjøringsfeltet.

Høyre fil ligger aldri over fartsgrensen men gjerne litt under. Har aldri sett hovedparten av trafikken ligge over fartsgrensen.

Noe helt annet hva man selv kan gjøre når det er lite trafikk på veiene. Legger man seg i 125 i venstre fil kan man kjøre langt på autopilot uten å gjøre noe.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Uansett er ikke testen relevant siden det vel ikke var en Model Y med det vanlige batteriet (LR).
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA