Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Daniel_0007

Jepp er stor konkuranse og mange som sliter, f.eks bos som har mange merker i porteføljen, selger nesten ikke biler, leste idag at de mest sannsynlig har fått tilbud om å innføre nok et stellantis merke men virker litt lunkne og heller satser på det de har, artikkelen sier det sliter økonomisk så vil tippe det kommer nok konkurser eller sammenslåing av forhandlere i Norge.

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=12336
Model 3 2019 LR Rwd

Moas

#1666
Jeg skjønner snart ikke at folk tør å kjøpe ny tesla. Å treffe laveste pris blir som å spille bingo. I verste fall taper man mye penger. Hos andre merker er det enda verre. De som leaser kan bli vinnerne i denne priskrigen.
2022 tm3 rwd - nå på sitt tredje ratt

Aixam elektrisk 2wd

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

turfsurf

Sitat fra: Moas på onsdag 22. mai 2024, klokken 19:45Jeg skjønner snart ikke at folk tør å kjøpe ny tesla. Å treffe laveste pris blir som å spille bingo. I verste fall taper man mye penger. Hos andre merker er det ende verre. De som leaser kan bli vinnerne i denne priskrigen.
Man ser jo når det er kampanje. Om man ikke får absolutt laveste pris er det jo ikke krise.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

2ris

Dersom man bestiller Y i dag: får man da blinklys på knapper eller hendel?

Radial

Sitat fra: 2ris på onsdag 22. mai 2024, klokken 20:53Dersom man bestiller Y i dag: får man da blinklys på knapper eller hendel?

Hendel.

Knapper (som model 3) kommer ikke før Y får fulloverhaling/facelift.

Det er kommet en bitte liten interiør refresh av Model Y i Shanghai, men den er ikke kommet til Berlin enda.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Moas på onsdag 22. mai 2024, klokken 19:45Jeg skjønner snart ikke at folk tør å kjøpe ny tesla. Å treffe laveste pris blir som å spille bingo. I verste fall taper man mye penger. Hos andre merker er det enda verre. De som leaser kan bli vinnerne i denne priskrigen.

Prisen hopper litt opp og ned, men en ser at Tesla har redusert marginene kraftig, så de skal umulig særlig lenger ned.

Det fine med Tesla er at en har 8 år / 192.000 km garanti på både motor/drivverk og batteri på LR Noen tyskere har kun 5 år. Dermed føler mange seg langt mer komfortable med å kjøp Model Y LR.

Pristapet for de som kjøpte i 2021 er under 100.000 på ca 3 år (+finanskost). Ved leasing i samme periode hadde en tapt over 300.000. I tillegg hadde en stått der uten bil.

Den billigste 2021 Model Y LR kjørt under 75.000 koster 390.000 + omreg. Den dyreste langt mer. Altså holder prisen seg skammelig godt. Er nok mange som ikke MÅ selge.

Nå er nok en meget fin dag å kjøpe på.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. mai 2024, klokken 23:21Den billigste 2021 Model Y LR kjørt under 75.000 koster 390.000 + omreg. Den dyreste langt mer. Altså holder prisen seg skammelig godt. Er nok mange som ikke MÅ selge.

En god del Model Y på Finn ligger annonsert opp under 500K ser jeg. Virker ikke like fristende å kjøpe brukt LR til 450-500K når man nå kan bestille ny fra 505K med vinterhjul og kort leveringstid. Bruktprisene har kanskje ikke blitt oppdatert hos alle annonsørene ennå.

At det er åtte års garanti på både drivverk og batteri jo godt argument for LR ja.

Og samtidig må man påregne noe høyere pris på forsikring.  ;)
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2024/04/27/195997616/disse-bilene-har-dyrest-forsikring?nr=1

(Jeg betaler 12.249kr / 20.000km inkl. trafikkforsikringsavg på ID4, tror det er en god avtale som jeg nødvendigvis ikke får om jeg bytter til annen bil.)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Moas

#1672
Som sagt så tror jeg kinabiler har mest usikkerhet når det gjelder nye og brukte priser. Finn annonser er heller ikke eksakt vitenskap. Sluttprisen er det viktigste, og her bl.a. tesla sin eget innbytte strategi en skam med ekstremt lave tilbud for mange.

Jeg hopper ihvertfall av dette bingo spillet for nå. Kanskje jeg velger phev denne gangen da prisene sannsynligvis ikke vil gå ned når disse blir forbudt å selge nye om 7 mnd.
2022 tm3 rwd - nå på sitt tredje ratt

Aixam elektrisk 2wd

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

automat

Sitat fra: Moas på torsdag 23. mai 2024, klokken 08:28Jeg hopper ihvertfall av dette bingo spillet for nå. Kanskje jeg velger phev denne gangen da prisene sannsynligvis ikke vil gå ned når disse blir forbudt å selge nye om 7 mnd.

Hvor har du det fra at det blir forbudt å selge nye phev fra nyttår?




Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Moas

#1674
Sitat fra: automat på torsdag 23. mai 2024, klokken 08:46
Sitat fra: Moas på torsdag 23. mai 2024, klokken 08:28Jeg hopper ihvertfall av dette bingo spillet for nå. Kanskje jeg velger phev denne gangen da prisene sannsynligvis ikke vil gå ned når disse blir forbudt å selge nye om 7 mnd.

Hvor har du det fra at det blir forbudt å selge nye phev fra nyttår?





https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2023-2024/dok8-202324-153s/

Stortinget har tidligere vedtatt at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy i 2025. Jeg tipper det blir en overgangsløsning, men vi får se.
2022 tm3 rwd - nå på sitt tredje ratt

Aixam elektrisk 2wd

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Ellemelle

Det har vel blitt foreslått å gå bort fra dette forbudet siden det er snakk om få biler og det uansett vil bli veldig mye dyrere å kjøpe fossilbiler etter 2025.

automat

Det har aldri vært vedtatt noe forbud mot salg fossilbiler.

Det har derimot vært vedtatt et mål om at det bare skal selges nullutslippsbiler innen 2025. Og så har man innført virkemidler for å få folk til å velge elbil. Men altså ikke noe forbud mot fossilbiler. Meg bekjent er det heller ikke vedtatt noe om hva som vil skje om man ikke oppnår målet.

Represesentantforslget det var linket til her er bare et utspill fra Mdg, og ikke noe vedtak. Det var heller ikke et forslag om salgsforbud.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Moas

Selv on det ikke blir totalforbud så kan de rødgrønne løse miljømål med å skru opp avgifter på fossilbiler ytterligere. Da blir så prisene uspiselig at det blir slutt på salget.
2022 tm3 rwd - nå på sitt tredje ratt

Aixam elektrisk 2wd

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

automat

Senterpartiet har hittil stått på fossilbilistenes side. Så det skal nok litt til før det kommer store avgiftsøkninger.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Moas på torsdag 23. mai 2024, klokken 17:06Selv on det ikke blir totalforbud så kan de rødgrønne løse miljømål med å skru opp avgifter på fossilbiler ytterligere. Da blir så prisene uspiselig at det blir slutt på salget.

Shit, da er du modig. Tipper hybridbiler faller mer enn elbil når det popper opp 300 kW ladere over alt, og til og med Toyota har en ok elbil. Begynner å bli få ulemper med elbil. Ser det står at Tesla skrudde ned prisen, men som andre påpekte gikk renten opp, så da er en like langt. Men hvis du foretrekker å måtte plugge inn bilen hver dag for å få 5 mils billig rekkevidde. Er redd det blir få som gidder det.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA